Mít k e-shopu vlastní kamennou prodejnu se stává otázkou prestiže

13. 10. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Trh se čím dál víc propojuje a obchodníkům nezbývá než využívat online i offline prodejní kanály současně. Jeden bez druhého nefungují tak dobře.

Česká e-commerce je v mnoha ohledech unikátní. Mimo jiné to platí i o rozsahu jejího propojení s klasickou formou retailu. Tento model se totiž ukazuje být velice výhodný.

Všichni největší představitelé české e-commerce mají své kamenné obchody nebo alespoň výdejní či kontaktní místa a jejich síť dál rozšiřují. A dobře vědí proč. Tento hybridní model prodeje byl ještě před několika lety považován za slepou uličku, ale postupem času se ukázalo, že má své opodstatnění i přesto, že obliba nákupů na internetu neustále roste. Kombinace e-shopu s kamennou prodejnou sice pro prodejce v mnoha ohledech představuje nové náklady a povinnosti, ale vyplatí se. Integrace klasického retailu s e-shopem je logickým krokem na cestě k vyšším tržním podílům, prohlásil při otevírání první pobočky e-shopu se značkovou módou Urbanstore.cz ředitel MMS Digital Jan Fahoun.

Benefity kamenných obchodů začal před dvěma lety překvapivě využívat i Amazon, který byl do té doby považován spíše za „kata“ klasických obchodů. Proč tedy začít uvažovat o vlastním kamenném obchodu? A jak a proč zvýší atraktivitu samotného e-shopu?

Psali jsme: Ještě se bráníte prodeji za internetové ceny? Marně. Do 5 let stejně podlehnete

Kamenná prodejna vzbuzuje důvěru

V Česku a dalších zemích střední a východní Evropy byl vždy fenoménem osobní odběr zboží. Lidé zkrátka neměli k online obchodníkům důvěru. I proto dávali dlouhou dobu přednost dobírce před jinými způsoby plateb. Dnes už je situace jiná, ale e-shopy dál zůstávají něčím neosobním a nehmatatelným. A někteří lidé se proto internetovým obchodům dál vyhýbají. Pro lidi je důležitý osobní přístup a nevirtuálnost. Prodejna je skvělým nástrojem pro budování důvěry a brandu online hráčů. Proto vidím budoucnost právě v propojení online a offline kanálů prodeje, říká Tomáš Haškovec, marketingový ředitel e-shopu Spokojenýpes.cz. Pokud e-shopista provozuje kamennou prodejnu, má šanci zaujmout i tu část lidí, která by v jeho internetovém obchodě neutratila ani korunu. 

Jedním z dalších argumentů pro otevření kamenné prodejny může být asistence zaškolené obsluhy s fundovaným a prozákaznickým přístupem. Pro nás je prodejna nejdůležitější jako místo, kde se můžeme potkávat s našimi zákazníky, kde lidé mají možnost si vybrané zboží prohlédnout a vyzkoušet, komentuje majitel gastro e-shopu Chefshop.cz Marcel Vargaeštok.

Pevné kontaktní místo s možností zastihnutí personálu vzbuzuje větší důvěru. Ne každý e-shopista se totiž svému byznysu věnuje naplno nebo poctivě a zklamaní zákazníci pak přivítají možnost být v přímém kontaktu a nečekat na reakci v e-mailu nebo po telefonu. E-shop, který má jeden nebo více obchodů, je pro zákazníky zpravidla jistotou, že má zboží skutečně skladem a že kvalita služeb bude na slušné úrovni. V neposlední řadě mají určitě zákazníci rádi to, že v případě jakýchkoliv komplikací je možné problém někam přijít řešit, je přesvědčený Martin Pučálka, zakladatel e-shopu s krmivy Pučálka.cz.

Zvlášť výhodná je kamenná prodejna i proto, že v ní zákazníci mohou nakoupit za internetové ceny. Této konkurenční výhody oproti těm, kteří e-shop nemají, využívá i provozovatel e-shopu s dětským zbožím EshopBaby.cz David Vávra: V naší kamenné prodejně Baby Shopík máme stejné ceny jako na internetových stránkách. Nákupem u nás tedy zákazníci mohou ušetřit nemalé peníze, protože většina obchodníků prodává zboží v kamenných prodejnách až o desítky procent dráž. A samozřejmě se dá nákupem přímo v kamenné prodejně/výdejně ušetřit i na dopravě. Nákup přímo v kamenné prodejně se zákazníkům vyplatí zejména při nakupování laciného zboží, kdy může být doprava dražší než zboží samotné. Obchodník pak ušetří na obalovém materiálu.

Dále čtěte: Jak online specialistovi otevřel kamenný obchod oči i nové možnosti

Kamenná pobočka jako prestižní součást e-shopu

Vedle výše zmíněných a dobře známých důvodů pro doplnění e-shopu kamennou prodejnou se ale čím dál tím víc projevuje i prestiž. Kamenné pobočky totiž neplní jen funkci dalšího distribučního kanálu, ale představují i jakousi výkladní skříň nebo vizitku obchodníka. Role tradičních provozoven se pod vlivem e-commerce mění. Samotná návštěva tradičního obchodu, zvlášť když je součástí internetového byznysu, musí zákazníkovi přinést dodatečnou přidanou hodnotu. Proto se řada obchodníků odklání od konceptů pouhých výdejen, a pokud má možnost, otevírá multifunkční obchody.

Tento potenciál využívá například v létě otevřená pobočka e-shopu Global-wines.cz, jejíž součástí je speciální ochutnávková zóna, kde návštěvníci mohou ochutnat vinařské novinky a speciality. Nejrůznější eventy v podobě ochutnávek, workshopů nebo vzdělávacích kurzů pořádá ve své prodejně i Chefshop.cz. A v případě obchodníků s dostatkem kapitálu se tyto obchody řadí do kategorie první třídy. Nejdeme cestou otevírání malých zastrčených poboček, které fungují jen jako výdejní místa, vybíráme si ty nejlepší lokality, okomentoval směřování e-shopů ředitel MMS Digital Jan Fahoun.

Pro některé druhy zboží, například to luxusní nebo dražší, jsou kamenné prodejny prakticky nutností. Ačkoliv přes internet pořizujeme stále více zboží, třeba u kategorie velkého nábytku si téměř polovina dotázaných neuměla představit výběr i koupi online. Ukázal to průzkum provedený agenturou STEM/MARK a internetovým vyhledávačem nábytku FAVI.cz. Zejména u cenově náročnějšího nábytku je takzvaný ROPO efekt stále velmi silný. Lidé si sedačku nebo ložnicovou soupravu vyberou na internetu, ale samotný nákup proběhne tradičně na prodejnách. Tento postup nám potvrzují i naši partneři z řad retailových prodejců s kamennými prodejnami, uvádí Jan Zajíc, spolumajitel online vyhledávače nábytku FAVI.cz. Při rozhodování o tom, zda otevřít či neotevřít kamennou pobočku, tedy hodně záleží na oboru a sortimentu. Téměř vždy se ale vyplatí v případě specializovaného obchodu. Váhat by neměli ani obchodníci, kteří vedle cizího zboží nabízejí také vlastní produkty. Kamenná prodejna jim poslouží jako showroom pro zvyšování prestiže značky.

Pokračujte na: Máte kamennou prodejnu? Podpořte prodej také pomocí onlinu. Tady máte návod

Jde to i bez kamenné prodejny

Mít kamennou prodejnu ale není pro fungování e-shopu samozřejmě tím nejzásadnějším. Mnoha e-shopistům se daří i bez ní. Pokud půjde o e-shop, který prodává široký sortiment, bude vytvoření prodejny komplikované. Stejně tak to bude těžké, pokud se bude e-shop zaměřovat na vysoce prodávané zboží, kde je kladen velký důraz na cenu a z čehož pak plynou nižší marže. V takových případech ale zákazník prodejnu snad ani neočekává. Pokud se jedná o specializované zboží, které si zákazník nekoupí jen tak, určitě je prodejna velmi vhodná, říká Martin Pučálka.

Prodejnu není potřeba zřizovat ihned při spouštění internetového obchodu. Ideální doba pro otevření kamenné prodejny záleží na mnoha okolnostech. A pokud se k tomu e-shopista vůbec rozhodne, je potřeba, aby to udělal především dobře. Jak už bylo řečeno, taková kamenná prodejna je totiž často jedinou hmatatelnou výkladní skříní e-shopu, potažmo celé značky a její špatné vedení se může negativně podepsat i na oblibě samotného e-shopu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).