Mladá maminka si otevřela neobyčejné hračkářství a našla nový smysl života

30. 11. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Někdy mohou člověka k podnikání inspirovat vlastní děti. Přesně to se stalo mladé mamince z Prahy a už rok je z ní majitelka hračkářství.

Mateřství může prospívat i byznysu. Důkazem toho je mladá maminka Adéla Husáková Kantůrková, která s podnikáním začala až po narození své dcery. Nechtěla jí pořizovat běžné hračky dovážené z asijských zemí. Hledala pro ni české hračky, ale zjistila, že se nedají snadno sehnat. Pak ale v jednom obchodě narazila na plastový parník od Výrobního družstva Směr. Hračku, kterou zná několik generací českých dětí. To, že se ještě vůbec vyrábí, v ní probudilo zvědavost a touhu dostat se k dalším podobným kouskům. Zjistila jsem, že Výrobní družstvo Směr stále existuje a dělají toho víc než jen ten parník. Při mateřské jsem měla dost času procházet internetové stránky a postupně jsem přišla na to, že hezkých českých hraček je celá řada, dostat se k nim ale vyžaduje doslova mravenčí úsilí. A tak mě napadlo vytvořit místo, kde by se daly koupit pěkně pohromadě, a usnadnit tak dalším rodičům práci, říká Adéla Husáková Kantůrková. Založila proto e-shop a společně s kamarádkou ze školy se dohodla i na otevření kamenné prodejny, kde by si lidé hračky mohli taky osahat a vyzkoušet. Všechno se odehrálo velmi rychle a vlastně jen s pár korunami v kapse.

Za pomoc kamarádky s obchodním a podnikatelským duchem proto byla ráda. Jenže dva měsíce po otevření obchodu dala kamarádka přednost kariéře v zahraničí a firmě se z Nizozemska věnovala stále méně. Mladá podnikatelka bez zkušeností zůstala na skoro všechno sama. Prodávala v obchodě, chodila s balíky na poštu a zajišťovala chod e-shopu a především jednala s obchodními partnery. Přesto se jí podařilo kritický start ustát a nedávno hračkářství Hugo chodí bos oslavilo první narozeniny.

Hračkářství plné nostalgie a hlavně kvality

Ilustrační obrázek.
Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Adéla Husáková Kantůrková zapózovala s lodí, která stojí na samém začátku jejího podnikání. 

Hračkářství Hugo chodí bos nabízí unikátní kolekce klasických českých hraček. V policích najdete legendy v podobě dřevěných kostek, nafukovacích zvířátek, látkových panenek, plechových autíček, papírových kufříků i pozapomenutých společenských her. České hračky mají velkou tradici, která se ale v posledních letech ztrácela pod silnou vrstvou prachu. Drtila ji barevná plastová konkurence z Asie a svůj vliv na to měla i malá propagace českých značek. Naše řemeslná výroba je poctivá a kvalitní, ale u nás leckdy skoro neviditelná. Řekli byste, že se ještě vyrábí plechové berušky na klíček? Je to pořád živý produkt, ale u nás ho skoro neseženete. Berušky a další klasické české hračky jsou přitom k dostání ve světě. Jsou tam považovány za luxusní zboží a lidé si jich váží. Například v Austrálii utratí za naše hračky víc než za automobily Škoda, komentuje Adéla Husáková Kantůrková.

Zároveň jsou v jejím obchodě k dostání hračky od mladých českých designérů a ilustrátorů. Nabízím jen hračky, které jsou od začátku až do konce vyráběné v České republice, jsou vyrobené z kvalitních materiálů šetrných k životnímu prostředí, mají potřebné certifikáty a k tomu jsou hezké, zábavné a zároveň děti podporují v jejich vývoji. Proto jsem osobně navštívila každého výrobce, říká začínající podnikatelka. Nabídku doplňují dětské knihy a v malé míře i oblečení. Ne všechno, co u nás vzniká, je ale dostatečně kvalitní. Některé hračky nebo knihy Adéla Husáková Kantůrková kvůli jejich nízké kvalitě nebo chybějící certifikaci musela odmítnout. Už si to může dovolit, protože o její obchod je zájem a zejména malí výrobci, kteří by se těžko prosazovali, se jí s jejich zbožím nabízí sami.

Objevování nových hraček, které by v obchodě zaplnily pulty, tedy není nic složitého. Problém toho, že se české hračky tak špatně prosazují, je prý někde jinde. Povedlo se mi domluvit spolupráci i s velkými a tradičními výrobci, kteří mají dlouhou historii. Některé z těchto podniků totiž pořád fungují po staru. Neumí marketing a internetový obchod jim nic neříká. I proto často na moji nabídku spolupráce kývli. Chtěla bych výrobce začít propojovat a třeba je i inspirovat k inovacím. S některými z nich už nové hračky vyvíjíme, popisuje Adéla Husáková Kantůrková.

Škála nabízených značek je u Huga rozmanitá a cílí nejen na děti. Řada lidí chodí do obchodu z čisté nostalgie a není výjimkou, že si hračky kupují sami pro sebe i senioři. Pán si přijde koupit kovový traktůrek s valníkem, protože si s ním hrával v dětství. Jednoduše jsme s Hugem vyplnili díru na trhu. Nechtěla bych ale své podnikání stavět jen na retru. Mám ráda i nové hračky a hlavně kvalitu. Ta se pozná jednoduše na dětech. Hračka nemusí hrát, svítit a hýbat se. I obyčejná dřevěná skládačka nebo látková panenka mohou mít své kouzlo a duši. Jestli ji mají, to odhalí děti. Pokud hračce nechybí, rády po ní sáhnou, vysvětluje Adéla Husáková Kantůrková.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Jen prodejem hraček ale Adéliny plány nekončí. Ráda by je i navrhovala, chce mít například dřevěné kostky s vlastním motivem a inovovat grafiku Tivoli, hry původem z Krušných hor, která vznikla už v 17. století. V zásobě má i další nápady, ale především se chce zasloužit o to, aby se udrželi zaběhnutí výrobci, kteří dnes trochu pokulhávají za dobou. Jsem ráda, že mohu podpořit tuzemské výrobce, bylo by mi líto, kdyby některá z těch firem zanikla. Když se podaří oživit takový unikát, jakým je třeba dřevěný slon na kolečkách od Ladislava Sutnara, je to nádhera. Ta hračka vznikla už v roce 1920 a je ceněným sběratelským kouskem. Teď se začala znovu vyrábět a doufám, že ji brzy nabídnu i u nás v Hugovi, dodává majitelka hračkářství. Některé hračky, které se z našeho trhu vytratily, se ze světa znovu vrací do České republiky. Typickým příkladem je třeba plastová kasička v podobě muchomůrky.

V byznysu je Adéla Husáková Kantůrková sice začátečníkem a jako o podnikatelce o sobě mluvit nechce, z rozjezdu firmy je ale nadšená. Aktuálně hledá manažera, se zkušenostmi s nastavováním a řízením běžných procesů, aby se každodenní práce zefektivnila a zjednodušila a ona se tak mohla více věnovat kreativní práci, která dělá Huga tak jedinečným. Měl by to být člověk, který se už nepotřebuje orientovat na čísla na výplatní pásce a anglické názvy pozic, ale osoba, která pomůže Hugovi vyrůst v projekt s mezinárodními ambicemi, říká začínající podnikatelka a dodává: Dalo mi to nový smysl života. Doufám, že se hračkářství bude dařit a mně se podaří dotáhnout do konce všechny plány a představy. Jako bonus navíc pracuju v krásném inspirativním prostředí podporujícím fantazii, ve kterém se potkávám s pozitivně naladěnými a nadšenými lidmi. Co si víc přát.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).