Mladá generace očekává, že start podnikání si vyřídí online a že podnikání pomohou aplikace a nižší stupeň administrativy.
To je jasný vzkaz mladým vládě. Mladí raději pro výdělek peněz zvolí jistotu zaměstnaneckého poměru. Zatímco v roce 2013 vnímalo jistotu vztahu závislého, tedy zaměstnaneckého, 66 % studentů, dnes je to už 82 %. Vyplývá to z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR).
Podle mladých je zaměstnání pohodlnější než podnikat. Navíc vidí v zaměstnání i benefity v tom, že zaměstnavatel za ně bude řešit řadu administrativních povinností a mnoho dotázaných vidí i snazší kariérní růst.
Tip: Jak podnikat – průvodce pro začínající podnikatele
To, že mladí lidé v době přetlaku nabídek zaměstnavatelů volí cestu vyššího komfortu a upřednostňují pracovní vztah před vlastním podnikáním, není překvapením. Je to ale jasné varování, že máme-li zájem zde mít za dalších dvacet let původní české firmy a nechceme-li být závislí na nadnárodních korporacích, musíme pro to začít konečně něco dělat,
upozorňuje Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.
Mladí podnikatelé vyrůstají většinou z již podnikatelských rodin, ostatní zájem nemají
Ti, co se nakonec pro podnikání rozhodli, mají vzor ve své podnikatelské rodině, nebo již mají s byznysem zkušenosti. Studenti, kteří se rozhodli podnikat, v 72 % zahájili činnost jako osoby samostatně výdělečně činné, celých 28 % založilo rovnou právnickou osobu.
Mladí reflektují trend posledních let, kdy s růstem zakázek roste i zájem o převedení podnikání na formu s.r.o. Vyvarují se tak riziko, které souvisí s provozováním samostatné činnosti. Od formy OSVČ utíkají i z důvodu rétoriky, která je proti živnostníkům vedena. Za místo podnikání upřednostňují mladí lidé lokalitu, kde žijí nebo vystudovali, neprojevuje se trend odchodu do velkého města nebo zahraničí.
Čtěte také: Uchazečům o zaměstnání se omezily možnosti přivýdělku
Mladí si také stěžují, že informace o podnikání nejsou koncentrovány na jednom místě. Dvě pětiny začínajících podnikatelů dokonce tvrdí, že nemá dostatek informací potřebných k založení vlastního byznysu. Informace čerpají především od rodiny, známých a z internetu. Polovina z dotázaných uvedla absenci jakékoliv informace o podnikání vše škole, další třetina sice prvotní informace k byznysu ze školy má, nicméně je považuje za nedostatečné.