Poslední generace, která práce vstupuje na pracovní trh, tedy čerství absolventi vysokých škol, má zcela jiné představy o svém pracovním životě, než jaké měli rodiče nebo starší přátelé těchto mladých lidí. Takzvaná Generace Y chce do svého profesního vývoje častěji mluvit a nesouhlasí s omezováním soukromí. Toto zjištění přinesla studie společnosti Ericsson nazvaná Mladí odborníci v praxi.
Lidé s vysokoškolským vzděláním ve věku od 22 do 29 let jsou ve většině případů velmi ambiciózní a domnívají se, že v budoucnu obsadí ve firmách vůdčí pozice. Mají na pracovní život velké nároky a jšetě větší očekávání. V žádném případě se ale nenechají pracovními povinnostmi omezovat na svém soukromí. Generace Y požaduje úzký vztah se svými nadřízenými a očekává častou zpětnou vazbu. Nemá ráda nejasnosti a v pracovním jednání v rámci firmy očekává transparentní a férový přístup. Pro řadu z nich je klíčovým faktorem udržení rovnováhy mezi pracovním životem a volnočasovými aktivitami. Očekávají, že jim zaměstnavatel nabídne řešení, jak toho docílit,
komentuje poznatky Ann-Charlotte Kornblad, hlavní poradce Ericssonu studujícího chování spotřebitelů.
Studie mimo jiné zjistila, že mladí lidé vnáší do pracovního života hodně ze svého osobního života. Neznamená to ale, že automaticky připouští, aby práce zasahovala do jejich soukromí. Ačkoli se mladí odborníci snaží podávat dobrý pracovní výkon, je pro ně prakticky nemožné nechat stranou svůj osobní život. Během dne na svých zařízeních běžně sledují Facebook, chatují a odesílají a přijímají textové zprávy. Nepovažují to za výhodu poskytovanou zaměstnavatelem, ale za své právo.
Dále bylo zjištěno, že generace Y je netrpělivá. Je totiž součástí generace Facebooku, tudíž požaduje okamžité uspokojení svých potřeb. Proto mají mladí absolventi škol jen velmi málo pochopení pro pomalé způsoby komunikace nebo komunikaci bez okamžité zpětné vazby. I to je důvod, proč se v pracovní době nejsou ochotni vzdát nejrychlejších forem komunikace.
Ne vždy je chatování ztrátou času
Zástupci Generace Y využívají potenciálu svých soukromých sítí také k řešení pracovních problémů tam, kde se starší generace radí pouze s kolegy v práci. Soukromé sítě lze využít k řešení celé řady úkolů, nejčastěji se ale používají u malých, taktických prací. Tato komunikace pak přináší prospěch i firmě. Přestože u vedoucích pracovníků při získávání informací stále dominuje vyhledávání na internetu, jako druhou možnost zpravidla volí zeptat se někoho z očí do očí. Často se využívají i fyzické zdroje informací, jako například knihy, časopisy, periodika a novinové články, dokonce i mezi příslušníky digitální generace. Ve využívání aktuálnějších online zdrojů, například blogů a Twitteru, však jednoznačně dominuje mladší generace.
Množství firem ale stále trvá na dodržování pravidel, která určují, jaké služby nebo aplikace si zaměstnanci mohou nainstalovat do svých pracovních zařízení. Tyto zákazy se pak stávají kontraproduktivní, protože 37 % dotázaných uvedlo, že vlastní telefon nebo notebook si do práce nosí jen proto, aby jim zaměstnavatel nemohl zasahovat do soukromí. Mnohem výhodnější je pro zaměstnavatele z pravidel slevit, protože zaměstnanec pak sleduje pracovní i soukromou komunikaci na jednom zařízení a neztrácí tolik času.
45 % této generace používá v práci své soukromé telefony, které si pořizují ze svých prostředků. To znamená, že platí i za použití vlastních telefonů k pracovním účelům. Čtvrtina mladých absolventů škol je ale přesvědčena, že v pracovní době bude používat jen mobilní telefon, který v plné výši nebo alespoň částečně uhradil zaměstnavatel a pravidelně platí i účty.