Skoro polovina e-shopů s elektronikou odkazuje ve svých obchodních podmínkách stále na starý občanský zákoník. Celkem se na něj odvolávalo 17 online obchodů ze 40 kontrolovaných. Informaci dnes zveřejnilo sdružení dTest.
Za nezměněné obchodní podmínky hrozí pokuta
Jak upozornil dTest, průzkum nehodnotil kvalitu obchodních podmínek, nýbrž jen to, zda odkazují správně na nový občanský zákoník. I tak jsou ale výsledky podle dTestu šokující. Čekali jsme problémy s výkladem zákona, to je přirozené při takto rozsáhlé změně úpravy. Ale úplné ignorování jeho existence téměř polovinou prodejců je zarážející,
říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu.
Obchodní podmínky změnili prakticky všichni velcí hráči na trhu, i když i u nich se najdou černé ovce. Většinu starých obchodních podmínek mají nicméně na svědomí malí prodejci. Obchodníci dost riskují, protože porušují informační povinnost ze zákona o ochraně spotřebitele, za což mohou dostat řádově až milionové pokuty,
varuje Borovička.
Od ledna platí pro e-shopy řada změn
Nový občanský zákoník ale nezměnil jen obchodní podmínky e-shopů, ale dotkl se i dalších věcí. Zřejmě nejvýraznější novinky přináší oblast odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Kromě jiného se ujasnil stav, kdy zákazník odstoupí od smlouvy, ale zboží nevrátí. Obchodník nyní nemusí vracet peníze do té doby, dokud mu zboží zpátky nepřijde, nebo dokud spotřebitel nedokáže jeho odeslání. E-shopy se musí mít naopak na pozoru, aby uvedly informace o možnosti odstoupení. Pokud by tak neučinily, lhůta na vrácení se prodlužuje o jeden rok.
Čtěte více: 5 změn, které e-shopům přinesl nový občanský zákoník
Jde o tyto novinky:
- Spotřebitel může odstoupení od smlouvy do 14 dnů odeslat.
- Spotřebitel musí odeslat zboží obchodníkovi zpět do 14 dnů od odstoupení.
- Obchodník musí vrátit spotřebiteli finanční prostředky do 14 dnů od odstoupení. Může však počkat na zpětné doručení zboží nebo vyžádat důkaz o jeho odeslání.
- Spotřebitel má právo na vrácení nákladů za dopravné v nejlevnější nabízené variantě dopravy obchodníka.
Nový občanský zákoník dále rozšířil informační povinnosti obchodníků. E-shopy musí zákazníky informovat i o dalších věcech, které jim předchozí právní úprava nepřikazovala.
Jedná se o:
- Formulář pro odstoupení od smlouvy (které však spotřebitel nemusí při odstoupení využít).
- Poučení o tom, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží.
- Poskytnutí údajů o právech vznikajících z vadného plnění.
- Údaj o případné povinnosti zaplatit zálohu.
- Údaj o existenci, způsobu a podmínkách případného mimosoudního vyřizování stížností spotřebitele.