Jak zdůrazňuje Marek Vohralík, výkonný ředitel FESTAS – festivalové asociace, tak se po roce festivaly opět dostávají do situace, kdy jim vládní opatření sebrala všechny příjmy za celý rok. Letos je situace o to horší, že jsou přesvědčení, že mohli s dostatečným předstihem připravit taková pravidla, aby bylo festivaly v létě možné uspořádat. Při nejlepší vůli, kterou rozhodně měli, realizace těchto pravidel nemohou dosáhnout bez součinnosti ministerstva zdravotnictví. Doufám, že se podaří alespoň část festivalů i přesto zrealizovat. Naprostá absence dlouhodobého plánu s konkrétními pravidly tomu ovšem moc nenahrává,
říká na úvod.
Co se dozvíte v článku
Negativně vnímají i organizátoři festivalu Colours of Ostrava, že nyní na začátku května neví, jaká budou platit v létě opatření ohledně pořádání akcí. Že kultura stojí na konci priorit této vlády, kdy je již nyní možné jít na sport, ale ne na živou kulturu. Že se doposud nepracuje s covid passy a očkováním, které mělo přinést tolik kýžený posun pro konání akcí. Že za rok nedošlo ke změně v pravidlech pro venkovní akce, které musí být zohledňovány jako bezpečnější a že i přes očkování, promořenost jsou restrikce stále přísnější,
vyjmenovává mluvčí festivalu Jiří Sedlák.
Za přesuny stojí hlavně nejistota
Jedmní z prvních festivalů, který oznámil přesun na příští rok, byl ostravský Colours of Ostrava. Jeho ředitelce Zlatě Holušové je jasné, že je to pro fanoušky zklamáním a pro ně také, protože celý rok věřili a doufali. Bohužel se tak rozsáhlý festival nedá v nejvyšší kvalitě připravit za pár měsíců. Nyní jsme se dostali do nejzazšího okamžiku, kdy se musíme rozhodnout. Bohužel přetrvávající špatná situace s pandemií koronaviru, současná nejistota a neexistující výhled na letní měsíce ohledně budoucích opatření nám nedává jinou možnost než festival opět přesunout,
dodává.
Podobně za přesunem Slavností břeclavského piva stála nejasně specifikovaná opatření pro letní venkovní akce, nejistota pro návštěvníky a vystupující ze Slovenska i stále probíhající pandemie onemocnění COVID-19. Bohužel nemáme v tuto chvíli žádný výhled, jak by mělo festivalové léto z pohledu vlády vypadat. Tento ročník už připravujeme s maximálním úsilím a nemalými náklady více než dva roky. Realita dnešních dní je už bohužel taková a tento krok vnímáme jako nutný a odpovědný vzhledem k okolnostem a zdraví nás všech,
doplňuje k přesunu organizátor Jan Svoboda. Stejně se k přesunu rozhodli pořadatelé festivalu Open Air Music Fest Přeštěnice, kteří si byli vědomi, že do termínu zbývají dva měsíce a situace se může výrazně zlepšit, ale oni nejsou schopni festival v tak velkém rozsahu zorganizovat ze dne na den.
Michal Thomes, ředitel festivalu Rock for People, říká, že přípravám ročníku 2020 – 2021 dal celý tým mnoho energie v naději, že očkování vrátí svět do normálu a v létě bude zase možné pořádat kulturní akce pro větší počet diváků. Bohužel vývoj epidemiologické situace nám již podruhé neumožňuje uspořádat náš klasický mezinárodní festival v plném rozsahu. Se všemi hlavními interprety z letošního ročníku jsme v kontaktu a řešíme jejich účast na rok 2022,
prozrazuje. Ředitelka festivalu Sázavafest Andrea Zdarsová také říká, že celý jejich realizační team věřil do posledního okamžiku, že se festival letošní rok uskuteční. Nedokážeme si však představit, jak vás návštěvníky budeme testovat či vám nařizovat povinné nošení roušky v letním počasí,
podotýká.
Festival | Nový termín |
Brutal Assault | 9. – 13. srpna 2022 |
Colours of Ostrava | 13. – 16. července 2022 |
Masters of Rock | 7. – 10. července 2022 |
Metalfest | 2. – 5. června 2022 |
Metronome Prague | 23. – 26. června 2022 |
Mighty Sounds | 8. – 10. července 2022 |
Open Air Music Fest Přeštěnice | 23. – 25.červen 2022 |
Rock for People | 16. – 18. června 2022 |
Sázavafest | 21. – 23. července 2022 |
Slavnosti břeclavského piva | 10. – 11. července 2022 |
Co další přesun znamená?
Jak jsme psali loni, hudební festival je jako skládanka puzzle s mnoha tisíci dílky, které představují právě jednotliví dodavatelé. A zároveň festivaly vytváří poměrně rozsáhlý ekosystém. Náklady jsou obrovské – kromě honorářů interpretů, mezi největší patří mzdy zaměstnanců a externistů a různé pronájmy kancelářských či skladovacích prostor. Další přesun tak kromě výše zmíněného výpadku celoročních příjmů znamená úpravu veškerých uměleckých, dodavatelských smluv a podobně tak, aby platily pro následující ročník festivalu. Přesun festivalu se již podruhé negativně dotkne více než 6 000 pracujících během festivalu, více než 450 dodavatelů z Ostravska a celé České republiky a například téměř 250 stánkařů,
konkretizuje Zlata Holušová.
David Gaydečka z Metronome Festival Prague vyjmenovává, že odsun znamená vyjednání nových smluv či dodatků, někdy i podmínek, s dodavateli, se interním i širším štábem, s účinkujícími, přeplánování harmonogramu příprav, propagace. Zatím jsou podle něj všichni vstřícní a nějakým způsobem se na tom domlouvají tak, aby všichni byli spokojeni s novými dohodami. Dost komplikované je to však s vystupujícími ze zahraničí. Ti mají sestavený nějaký kalendář koncertů a ten se při přesunu rozpadá, neboť každý pořadatel v různých zemích nemůže zvolit identické termíny v následujícím roce. Byť jsou tedy všichni vstřícní, není to záležitost několika hodin, ale spíše mnoha týdnů, realizace těch přesunů dohod na další rok,
doplňuje.
Navíc přesun znamená obrovský smutek, že další rok budou bez fanoušků a fanoušci bez živé hudby na jejich festivalu. Je to další rok bez toho, co milují a dělají s největší láskou a vášní. A samozřejmě to znamená další velké ztráty již podruhé za sebou. Tím, že se přesouvají festivaly a turné po celé Evropě, jsme s kapelami na jedné lodi a máme stejný zájem. Takže ta jednání v rámci dané situace jdou dobře a kapely jsou vstřícné a máme velmi příznivé ohlasy ohledně našich headlinerů,
dodává dále Zlata Holušová.
Ztráty jsou v milionech
Metronome Festival Prague při prvním odkladu odepsal zbytečně vynaložené výdaje do ročníku 2020 přes 20 milionů korun a od toho momentu jsou výrazně opatrnější. I tak provoz a udržování funkčního týmu, přesouvání dohod řádově další jednotky milionů ročně stojí. S něčím si museli pomoci sami, i různými půjčkami, s částí pomohly kompenzace ze strany státu. Aby to celé udrželi, tak musí plánovat v několika variantách, což je samo o sobě náročné. V tento moment, než se uskuteční další ročník se ale jedná de facto o ztrátovou činnost. Proto jsme se zároveň rozhodli organizovat nové aktivity, které nebyly původně v plánu. Pomohly nám tak i různé spolupráce,
vyjmenovává David Gaydečka.
V případě Colours of Ostrava finanční ztráty již podruhé budou velké, není to vůbec jednoduché a šetří, kde se dá. Loňský rok, kdy ztráta byla přes 12,5 mil. Kč, mohli přežít jen díky podpoře z mnoha zdrojů – fanoušci si nechali loňské vstupenky na letošní rok, a tím jim pomohli s udržitelným cash-flow. Další pomoc přišla od jejich partnerů, sponzorů, města Ostrava, Moravskoslezského kraje či Ministerstva kultury.
Podle Marka Vohralíka dosavadní pomoc od státu v podobě dotačních programů nekompenzuje ztráty, ale pouze část marně vynaložených nákladů. Kompenzace se pohybují v rozmezí mezi 50–80 procenty takzvaně na papíře. Realita je ovšem bohužel horší s ohledem na to, že v programech nejsou ani pokryty všechny kategorie nákladů. Bohužel jejich volání po jednotném systému kompenzací z obratu subjektu z předkrizového období, tedy z částky, ze které pořadatel odvádí nezanedbatelné daně, nebylo vyhověno. S ohledem na to, že vláda za celý rok nebyla ochotná s námi jako pořadateli ani projednat možné podmínky pro bezpečné fungování hudebních festivalů (tak jako vlády v celé řadě dalších zemí – Rakousko, Nizozemí, Velká Británie a další), bude opět nutné přistoupit ke kompenzačním programům,
doplňuje dále.
Nejen organizátoři festivalu Mighty Sounds stejně jako loni moc prosí příznivce festivalu, aby si ponechali vstupenky, které si na daný ročník už zakoupili. Nesmírně nám tím pomůžete. Potřebujeme přečkat dobu, která bude i tak pro festivalový tým těžká, dobu, kdy nám náklady stále rostou a příjmy se zastavily. Uděláme maximum pro to, abychom se v roce 2022 konečně vrátili se vší parádou – myslíme si, že si to všichni za tu trpělivost zasloužíme,
píší na webu.
Bez fanoušků by to nešlo
Důležitost fanoušků si přitom uvědomují všichni a také jim děkují. Pořadatelé Colours of Ostrava popisují, že jsou o rok starší a zkušenější a o rok, který otřásl tím, co považovali za stálé a neměnné. Rok, který nejen téměř vymazal živou hudbu a kulturu z jejich životů, ale zásadním způsobem ovlivnil zdraví a životy mnoha lidí, jejich dlouho budované podnikání a vystavil těžké zkoušce nejen zdravotníky či žáky ve školách a jejich rodiče. Rok, který jsme jako festival mohli překonat pouze díky podpoře vás, fanoušků a našich partnerů. Děkujeme,
doplňuje Zlata Holušová.
Za důvěru a trpělivost děkuje také tým Slavností břeclavského piva.Bez toho by Slavnosti břeclavského piva nikdy nebyly tím, čím jsou. Festivalem pro skvělé fanoušky,
zdůrazňuje Jan Svoboda. Dvacátý ročník festivalu Open Air Music Fest Přeštěnice měl navázat na předcházející úspěšnou historii, která se odehrála především díky fanouškům a návštěvníkům, kteří vždy vytvářeli skvělou atmosféru rodinné a pohodové akce. Tento aspekt byl pro nás hlavním hnacím motorem a my si toho velice ceníme a děkujeme vám,
sděluje pořadatelský tým OAMF Přeštěnice.
Také Davida Gaydečku pozitivně překvapilo, jaká solidarita panuje mezi lidmi, ze strany trpělivých držitelů vstupenek, kteří čekají na některý ze svých oblíbených koncertů či festivalů už dva roky. Stejně tak člověka potěší, když se občas někdo i zeptá, jestli s něčím nepotřebujeme pomoc. Taky se to tak snažíme dělat tam, kam dohlédneme. Nyní jsme Metronome Prague ve spolupráci se 400 ASA spustili přípravu takové platformy a crowdfunding, který by měl pomoci profesionálním fotografům, velice postiženým touto krizí,
prozrazuje.
Organizátoři Rock for People pracují tento rok mimo jiné na úpravách královéhradeckého Festivalparku. Stali se provozovatelem celého festivalového areálu v Hradci Králové a plánují v něm významné změny jako dárek pro fanoušky. V loňském roce nás neskutečně podpořili fanoušci festivalu, doufáme, že nám zůstanou nakloněni a společně situaci zvládneme. Za rok chceme návštěvníkům, na oplátku za jejich trpělivost, nabídnout znatelně vylepšený prostor,
upřesňuje Michal Thomes.
Chystají se alespoň alternativy
Michal Thomes dále prozrazuje, že se nevzdávají a chystají na letošní rok trochu jiný Rock for People, aby fanouškům i sobě umožnili odreagování se od nelehkých časů. Hned jak bude jasné, za jakých podmínek lze akce pořádat, oznámí detaily. Podobně je na tom Brutal Assault plánující v původním termínu festivalu menší akci nebo Břeclav. Organizátoři slavností přesto věří, že se letos v Břeclavi s fanoušky kvalitní muziky setkají. Chtějí tak poděkovat za nekončící podporu trvající již druhým rokem. Přesné datum i program by měly být oznámeny v následujících týdnech,
dodává Jan Svoboda. S alternativou pracuje i Colours of Ostrava, ale záleží na tom, jaká opatření budou v létě platit. Proto doporučují sledovat sociální sítě. Máme v jednání odvysílání dalších koncertů z předchozích ročníků Colours of Ostrava a budeme uvádět debaty a podcasty připravované mezinárodním fórem Meltingpot,
prozrazuje Zlata Holušová.
Někdo ještě váhá
Festival Pekelný ostrov, který se má konat 2. až 3. července v Holýšově, se podle jejich slov zatím neukvapuje a ze všech sil se snaží, aby letošní ročník mohl proběhnout. Na webových stránkách uvádí, že kolegové pořadatelé přesouvající festivaly mají v programu hlavně zahraniční interprety, což není jejich případ. Jsme tedy závislí pouze na vývoji tady u nás v České republice. Nikdo z vládních činitelů zatím neoznámil, zda v létě festivaly budou nebo nebudou. Data z posledních dnů však vypadají nadějně,
dodávají dále. Podobně je na tom i Benátská!, která má proběhnout 22. až 25. července v Liberci. Také festival Let It Roll 2021 připravují organizátoři tak, aby mohl proběhnout, pokud to protiepidemiologická opatření umožní. Připravují se také na různé varianty opatření a jsou například připraveni umožnit testování u vstupu na festival.