Mobilní aplikace za miliardy. Co si za to mohli jejich vývojáři všechno koupit?

27. 2. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Za miliardy, které utratil Facebook za nákup WhatsApp, by se mohla nakrmit celá planeta. Každý člověk by si mohl pochutnat hned na dvou cheeseburgerech.

Trh s mobilními aplikacemi je zahlcený, přeplněný a nekonečný. Přesto se některým z nich, ač je to velmi malý zlomek, stále daří vystupovat z pomyslné řady nudy a stereotypu. Zanechávají za sebou nesmazatelnou stopu v podobě stovek milionů uživatelů a stovek milionů vydělaných dolarů. Pojďme si přiblížit, jak dopadly ty, kterým se povedlo omotat si svět smartphonů, tabletů a internetu kolem displeje.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Stačí vymyslet chytrou mobilní aplikaci a topíte se v penězích.

Instagram

Dva kamarádi ze Stanfordovy univerzity se shodli, že by rádi přes aplikaci sdíleli fotky, a tak v říjnu 2010 vypustili Instagram. Netrvalo dlouho a objevilo se 30 milionů uživatelů a přímá konkurence Facebooku v oblasti sociálních sítí.
Rok a půl po vydání aplikace se Facebook rozhodl, že Instagram koupí. Nabídl neodolatelnou miliardu dolarů a zlom ve vývoji Facebooku byl na světě. Kdo se bál, že bude Instagram Facebookem pohlcen a zanikne, byl na omylu. Instagram stále funguje jako relativně samostatná platforma a během roku vzrostl počet jeho uživatelů na 150 milionů. Profily na webu, fotomapy, nástroj Lux pro vyvážení expozice a nastavení jasu, nové filtry, lepší fotoaparát, překlad do 25 jazyků a hlavně podpora Androidu měly za následek zčtyřnásobení počtu aktivních uživatelů na 100 milionů měsíčně. 

Kevin Systrom a Mike Krieger, kteří Instagram vymysleli, na něm stále, i když už pod hlavičkou Facebooku, pracují. Po prodeji měli širokou paletu možností, co s penězi udělat. Nabízelo se jim například pořídit si Bugatti Super Veyron, a to hned 133×.

Draw Something

Znáte tu jednoduchou hru, ve které něco namalujete a Váš kamarád musí uhádnout, co to je? Americké herní studio vydalo tuto hru s názvem Draw Something. Po padesáti dnech od vypuštění měla přes 50 milionů stažení.

Herní magnát spojený s Facebookem, Zynga, chtěl mít situaci více pod kontrolou, a tak v březnu 2012 koupil jak hru, tak celé herní studio OMGPop za 180 milionů dolarů. V červnu 2013 bylo vydáno tiskové prohlášení o propuštění pětiny zaměstnanců a snižování nákladů. Newyorská kancelář byla uzavřena a stránky přestaly fungovat. OMGPop zmizel ze světa.

Studio už sice neexistuje, ale 180 milionů dolarů se dalo využít mnoha způsoby. Třeba zaplatit na rok polovině České republiky předplatné časopisu Maxim.

Summly

V listopadu 2012 se na trhu objevila aplikace s názvem Summly. Její tehdy 17letý vývojář Nick D'Aloisio přišel s algoritmem, který je schopen sumarizovat dlouhé zprávy do několika stovek slov. Během měsíce dosáhla aplikace 90 milionů stažení a zařadila se mezi nejlépe hodnocené počiny roku 2012.

Algoritmus by pro své účely chtělo používat mnoho významných firem. S nejvyšší nabídkou přišlo Yahoo!, které údajně odkoupilo D'Aloisiův nápad za 30 milionů dolarů a nabídlo mu práci.

Britský student tak v současnosti pracuje na vylepšené verzi své původní Summly, Yahoo News Digest, které vyšlo v lednu, zkracuje zprávy ještě více a podává tak vlastně naprosté informační minimum. Nick D'Aloisio by si za prodej aplikace mohl pořídit například 60 000 lego Hvězd smrti.

Čtěte také: 5 aplikací pro podnikatele, které pomohou přežít rok 2014

Waze

Waze je navigační aplikace, která je díky interaktivně uživatelů schopna v reálném čase zachycovat dopravní nesrovnalosti a upravit tak trasu podle nehody, dopravní zácpy nebo objížďky. Cena za Best Overall Mobile App na Mobile World Congress 2013 a 44 milionů uživatelů vyústily v nemalý zájem korporací o tuto aplikaci.

Nejzajímavější byla pro izraelské tvůrce nabídka Googlu, který zaplatil 1,3 miliardy dolarů. Smlouva také obsahovala klauzuli, že každý ze 100 zaměstnanců dostane v průměru 1,2 milionu dolarů. Google tak udržel na uzdě jakékoli ambice Facebooku a Applu vylepšit vlastní mapy tím, že koupil v podstatě jediného hráče na trhu s tímto produktem.

Za vyplacenou částku by tvůrci Waze, kteří pro aplikaci stále pracují, mohli zaplatit Jaromíru Jágrovi, aby hrál ještě 300 let, bráno podle jeho poslední smlouvy.

Viber

Původem izraelská komunikační aplikace Viber, která umí kromě bezplatného posílání smsek i skupinový chat, hlasové a video hovory mezi uživateli nebo levné volání na běžné telefony, mění svého majitele. Prodala totiž svých 225 milionů uživatelů japonskému Rakutenu. Připočtěme současných 300 milionů Rakutenu a je to dohromady víc než má dosud největší WhatsApp, koupený o pár dní později Facebookem.

K prodeji Viberu došlo 14. 2., kdy japonská firma Rakuten zaplatila čtyřem izraelským vlastníkům 900 milionů dolarů. K aplikaci, která je dostupná ve 30 jazycích, se nemálo arabských blogerů vyjadřovalo nechvalně. Tvrdili, že je to nástroj špionáže podporovaný izraelskou vládou. Toto tvrzení ale vývojáři, kteří se znají z tamější armády, popírají.

Spoluvlastníci si tak dohromady v přepočtu přišli na téměř 20 miliard korun, za které by se dala 45 000× pořídit plavba kolem světa.

Čtěte také: 3 novinky ze sociálních sítí, které by vám neměly uniknout

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

WhatsApp

Americko-ukrajinská spolupráce dvou bývalých zaměstnanců Yahoo! vedla k založení společnosti WhatsApp Inc. se sídlem v Kalifornii. Díky této aplikaci si majitelé smartphonů mohou psát smsky a vyměňovat multimediální soubory. Se svou téměř půlmiliardovou základnou uživatelů se WhatsApp řadil na špičku pomyslného ledovce komunikačních aplikací, a tak nemohl zůstat bez povšimnutí. 

O akvizici se postaral Facebook a zaplatil neuvěřitelných 19 miliard dolarů. A to se o koupi WhatsApp údajně pokoušel v dubnu roku 2012 Google a nabízel jen jednu miliardu dolarů. Zakladatelům tedy stačilo nekývnout hned na první nabídku, počkat necelé dva roky a na prodeji tak vydělat o 18 miliard dolarů víc. Jeden ze zakladatelů, Jan Koum, se stal členem představenstva Facebooku a vydělává dál. Ona skloňovaná částka by se dala použít například ke koupi dvou cheeseburgerů pro každého člověka na Zemi.

Mobilní aplikace a jejich prodejní cena
Název Cena v $ Cena v Kč Substitut
Instagram 1 000 000 000 20 000 000 000 133× Bugatti Super Veyron
Draw Something 180 000 000 3 600 000 000 Roční předplatné Maxim pro polovinu České republiky
Summly 30 000 000 600 000 000 60 000× Lego Hvězda smrti
Waze 1 200 000 000 24 000 000 000 Smlouva s Jaromírem Jágrem na 300 let
Viber 900 000 000 18 000 000 000 45 000× Plavba kolem světa na 116 dní
WhatsApp 19 000 000 000 380 000 000 000 2× cheeseburger pro každého člověka na Zemi

Autor článku

Autor je externím spolupracovníkem serveru Podnikatel.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).