Inspirujte se a nabídněte zákazníkům své služby u nich doma

2. 5. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Nechodí k vám do provozovny zákazníci? Zkuste jim nabídnout své služby v pohodlí jejich domovů. Nechte se inspirovat podnikateli, kteří působí čistě u klientů, a to i v oborech, ve kterých by vás to možná ani nenapadlo.

„Nejde-li Mohamed k hoře, musí k hora Mohamedovi,“ říká staré přísloví, kterým se v poslední době začínají řídit někteří podnikatelé v oblasti služeb. Místo, aby čekali na zákazníky v provozovně, nabízejí jim své služby u nich doma. Zdaleka přitom už nejde pouze o rozvoz jídla, v pohodlí domova mohou zákazníci využít třeba i služeb kadeřnice, maséra či kuchaře. Čtěte také: „Zlaté české ručičky a hlavičky“. Potvrzují to (ne)tradiční živnosti

Domu se už vozí takřka všechna jídla

Že si díky různým e-shopům mohou výrobky a produkty objednat z pohodlí domova, si čeští zákazníci poměrně rychle zvykli. Když nikam nechtějí chodit, mohou zůstat doma a zboží přijede za nimi. Řada podnikatelů však šla ještě dále a začali zákazníkům nabízet kromě zboží také služby až k nim domů. Někteří z nich pak stálou provozovnu dokonce zcela zavrhli a fungují už pouze u svých klientů. Navíc služby go home fungují i v oborech, ve kterých by to nikoho ještě před několika lety ani nenapadlo.

Mezi první, kdo začal poskytovat služby až domů, se zařadily restaurace. Správně pochopily, že především v době obědů dá mnoho lidí přednost tomu, aby jím jídlo bylo přivezeno doslova až pod nos, než aby ztráceli čas chozením do restaurace. V tomto případě se tak spíše jedná o služby „go work“, než „go home“. Přesto i domů se lidé naučili jídlo objednávat a scény z amerických filmů, kde poslíček doveze domů pizzu, nejsou ničím výjimečným ani u nás.

V současnosti se dá s dovážkou koupit prakticky jakýkoli pokrm. Kromě tradiční pizzy si lze domu objednat třeba čínu, vegetariánské menu či sushi. V souvislosti s jídly domů vznikly též firmy, které se dohodly s více restauracemi a soustředily se čistě na rozvoz obědů k zákazníkům. Ti zase mají díky internetovým stránkám na výběr větší množství jídel z různorodých restaurací.

V oblasti gastronomie však služby go home nemusí končit pouze o dovážky jídel. Lidé si totiž mohou domů zakoupit služby i osobního kuchaře, který jim navaří a naservíruje dle jejich přání. V ceně kuchaře domů bývá i nákup potřebných surovin, doprava, podání jídla a i úklid pracovní plochy. Kuchaři domů však zatím stále fungují na bázi netradičních zážitků, které si lidé dopřejí jen při zvláštních příležitostech. Kdyby si chtěl někdo služby osobního kuchaře dopřávat často, pěkně by se „prohnul“, ceny se pohybuji v řádu tisíců korun za jeden večer. Čtěte také: Rozvoz jídel aneb Jak jsem se tentokrát najedla

Ke klientům domu jezdí i kadeřníci a maséři

Vedle domácích kuchařských služeb, které mají spíše sváteční charakter, však existují odvětví, kde se poskytování služeb v obydlí zákazníků stalo rovnocenným partnerem činnosti v provozovně. Například jde o kadeřnictví a masérství. Na internetu můžete dohledat desítky „mobilních kadeřnic a masérů“, kteří nabízejí ostříhání nebo namasírování v místě dle přání klientů. Takto už 8 let působí i kadeřnice z Prahy Marie Němcová. Myšlenka jezdit za zákazníky se prý zrodila na základě časové vytíženosti jejich klientek, které se z velké části přestěhovaly do okolních satelitů.

Podobné zkušenosti má rovněž masérka Hana Palusková, která jezdí za svými zákazníky po Bruntále. Také ji napadlo provozovat služby při rozhovorech s kamarádkami, které si stěžovaly, že nemají odpoledne čas chodit po salonech a že večer už mají salony zavřeno. S muži je to ještě horší, ti nechtějí chodit nikam, ale když přijdete za nimi domů, jsou rádi. Chodím ke klientům spíše tak od 16 hodin zhruba do devíti večer, upřesnila pro server Podnikatel.cz Hana Palusková. Čtěte také: 7 oborů podnikání s nejlepší pověstí

Kdo vám nedůvěřuje, domu si vás nepozve

Práce u zákaznic má podle kadeřnice Marie Němcové několik výhod. Ať už se jedná o časovou flexibilitu či o úsporu nákladů, jelikož ceny pronájmů křesla nebo celé místnosti nepatří mezi nejnižší. Vlastní provozovnu proto již nemá. Starat se o provozovnu a přitom být celé dny mimo ni by nedělalo dobrotu. A tak jsem si u své kolegyně pronajala na pár dní v měsíci křeslo pro klientky, co si chtějí odpočinout a utéct na chvíli z domova, kde je nikdo neruší, vysvětlila serveru Podnikatel.cz Němcová.

Menším negativem je podle slov Němcové skutečnost, že za den nestihne tolik klientek, jako kdyby fungovala na jednom místě v kadeřnictví. Ale neměnila bych. Je to služba pro lidi, co se nechají hýčkat v pohodlí domova a zvládnou přitom i své běžné věci, vaření oběda, přebalování dítěte nebo jen poslouchání hudby, aniž by museli poslouchat štěbetání v kadeřnictví, doplnila Němcová. Hana Palusková stejně jako Marie Němcová pracuje pouze u svých klientů a vlastní provozovnu vůbec nevyužívá. Při výčtu nevýhod se rovněž se svojí kadeřnickou kolegyní shoduje, když za největší problém považuje časové ztráty při cestách za klienty.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Co se týče nedůvěry zákazníků, že by si měli pozvat domů cizího člověka, s tou se údajně ani jedna z podnikatelek nesetkala. Důvodem je i to, že tyto služby jsou založené hlavně na doporučení spokojené klientky. Když jsem s touto službou začínala, jsem měla svou stálou klientelu, která se postupně měnila na klientelu domácí a tím pádem mě doporučovaly ženy, které mě znaly a důvěřovaly, říká Němcová. Ten, kdo cizímu nevěří, si mne přece logicky nepozve domů a najde si místo návštěvy doma salon, kam může dojít, připojuje se Hana Palusková. Jak doplňují obě ženy na závěr, tyto služby jsou založené na oboustranné důvěře a lidskosti a sympatiích.Čtěte také: První podnikatelské krůčky? Přinášíme 5 + 1 tipů, na co se zaměřit 

Foto: Isifa.com

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).