Mobilní operátoři musí lidem vracet část naúčtovaných pokut

13. 3. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Český telekomunikační úřad se zastal zákazníků mobilních operátorů. Někteří z nich totiž byli podvedeni a museli při přechodu ke konkurenci platit víc.

Mobilní operátoři musí vracet část naúčtovaných pokut. Ukázalo se, že svým zákazníkům, kteří do letošního února chtěli odejít ke konkurenci, účtovali vyšší smluvní pokuty, než jaké mají povolené, tedy maximálně pětinu zbývajících měsíčních paušálů. Za poškozené zákazníky se postavil Český telekomunikační úřad. Počínaje 8. srpnem 2013 zákon nedovoluje při výpovědi smlouvy účtovat více než pětinu součtu zbývajících měsíčních paušálů nebo součtu minimálního sjednaného měsíčního plnění. Toto zákonné omezení se týká všech účastnických smluv. To znamená těch uzavřených v době před 8. srpnem 2013 i následně. Takzvaná Husákova novela zákona o elektronických komunikacích poskytla v rámci přechodných ustanovení operátorům půlroční lhůtu, tedy do do 8. února 2014, výhradně pro zapracování příslušných změn do smluvních dokumentů. Okamžik změny smluvních podmínek ale není rozhodný pro povinnost aplikovat limit výše smluvních pokut už od nabytí účinnosti novely, neboť tato povinnost plyne přímo ze zákona, komentuje Martin Drtina, mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Dobrá zpráva pro všechny poškozené. Mobilní operátoři si zákon vykládali po svém. A neoprávněně. 

Zákazník, který předčasně vypověděl smlouvu na dobu určitou a operátor po něm požadoval vyšší než zákonem přípustnou smluvní pokutu, může ve lhůtě dvou měsíců od doručení vyúčtování proti němu podat reklamaci. Samo podání reklamace sice nemá odkladný účinek vůči povinnosti uhradit vyúčtovanou cenu, Český telekomunikační úřad je ale oprávněn v odůvodněných případech na žádost spotřebitele tento odkladný účinek reklamaci přiznat.

skoleni_8_1

Dále čtěte: Vyměňte mobilního operátora, už to jde snadno a za laciný peníz

Nevyhoví-li operátor podané reklamaci, může se spotřebitel domáhat svých práv u Českého telekomunikačního úřadu návrhem na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace, a to ve lhůtě do jednoho měsíce ode dne, kdy se o výsledku vyřízení reklamace dozvěděl. I v rámci tohoto typu řízení může účastník požádat o přiznání odkladného účinku pro povinnost zaplatit reklamované vyúčtování, a to až do doby rozhodnutí o námitce. Námitkové řízení je zpoplatněno správním poplatkem ve výši 200 korun, spadající mezi náklady řízení. O jejich náhradě úřad rozhodne podle výsledku sporu.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).