Mobilní operátoři nejednají se zákazníky zrovna fér. Vyplývá to z analýzy Českého telekomunikačního úřadu (ČTU), která se zaměřila na smluvní dokumentaci všech tří síťových mobilních operátorů a jednoho dalšího významného poskytovatele připojení k internetu.
Čtěte také: Co je to agresivní obchodní praktika? Neberte si příklad z Vodafonu
Na semaforu často svítí červená
Analýza ČTÚ ukázala, že v řadě smluvních ustanovení nejednají mobilní operátoři se zákazníky férově. ČTÚ sledoval několik kategorií, které následně ohodnotil. Výstupem analýzy je spotřebitelský semafor, který ukazuje, zda a jakým způsobem operátoři do smluvní dokumentace zapracovali nedávné doporučení ČTÚ. Ke každé hodnocené oblasti je jednotlivým poskytovatelům přidělena jedna ze tří barev se zdůvodněním, proč je příslušná část smluvních podmínek hodnocena právě takto,
doplnil Martin Drtina, mluvčí ČTÚ.
Barvy znamenají:
- Zelená barva je přidělena tomu poskytovateli, který danou oblast ve své smluvní dokumentaci upravil nejenom v souladu se zákonem, ale respektuje doporučení ČTÚ, popřípadě jeho návrh smlouvy obsahuje i některá další prospotřebitelská ujednání nad rámec zákona.
- Oranžová barva je určitým průměrem a je poskytovateli udělována za předpokladu, že smluvní podmínky lze v posuzované kategorii hodnotit v některých aspektech jako zcela vyhovující, v některých vykazují znaky neurčitosti či nesrozumitelnosti pro spotřebitele.
- Červená barva je naopak přidělována v dané hodnocené kategorii tomu poskytovateli, jehož smluvní dokumentace (byť nemusí být přímo v rozporu se zákonem) vykazuje znaky neurčitosti, nesrozumitelnosti, neúplnosti apod., tedy praktiky, které úřad v doporučení označuje jako neférové.
Detailní zdůvodnění udělených hodnocení naleznete na webových stránkách ČTÚ: