Mobilní revoluce končí, s cenami už nehnou ani virtuální operátoři

31. 5. 2013
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Na trh vstupují další virtuální mobilní operátoři. Budou mít ještě šanci na získání klientů? A pamatovala cenová revoluce na firemní zákazníky?

Dnes vstupuje na trh další z virtuálních mobilních operátorů. Prezentuje se přelomovou nabídkou a nízkými cenami. Výrazy „cenová revoluce“, „bezkonkureční nabídka“, nejnižší ceny“ a podobně patří mezi poskytovateli telefonických služeb už několik týdnů k těm nejpoužívanějším. Pokud člověk přemýšlí o změně operátora, měl by ale své kroky náležitě uvážit. Nabídky sice vypadají na první pohled lákavě, ale jsou s nimi spojeny nečekané výdaje. 

Například nejnovější operátor 99mobile nabízí přenos stávajícího telefonního čísla za poplatek 300 korun, dalších 199 korun musí zájemce zaplatit za doručení nové SIM karty kurýrem. Dále je nutné uhradit i aktivační poplatek ve výši 49 korun. Těmto vstupním poplatkům se bohužel nemůžeme vyhnout. Zákazníkům to ale budeme kompenzovat opravdu levným voláním. Naše ceny budou tahákem pro rodiny, studenty i seniory, kteří chtějí telefonovat levně a bez závazků, říká zástupce společnosti Michal Fišer. A podobné podmínky mají i další nováčci na trhu mobilního volání. 

Na laciné a neomezené služby zapomeňte

Neomezené volání je v Česku stále ještě drahé a většině lidí se vlastně ani nevyplatí. Virtuální operátoři proto nabízí speciální balíčky. Věří, že tato nabídka je po všech stránkách efektivnější, než takzvané neomezené tarify tří známých poskytovatelů, tedy Vodafonu, T-Mobilu a O2. Jaké jsou hlavní důvody pro to, aby vůbec stálo za to začít uvažovat o přechodu k virtuálnímu operátorovi?

Kombinaci nejnižších dostupných cen za volání a SMS s mobilním připojením k internetu zdarma žádná jiná předplacená karta v Česku zatím nenabízí. Ve své kampani to tvrdí Mobil.cz a sází právě na spojení s internetem. S každým dobitím totiž uživatelé získají zdarma 200 MB pro rychlé připojení k internetu na 30 dní. Zjednodušeně řečeno, stačí provolat měsíčně 60 minut a poslat 34 SMS a uživatel bude mít neustále k dispozici rychlé mobilní připojení, prezentuje nabídku Mobil.cz Jan Lodl.

Volání bez omezení je hlavní konkurenční výhodou operátora Tesco Mobile. Po aktivaci balíčku za 300 korun lze volat bez omezení, ale pouze v sítí Tesco Mobile. Clubcard balíček také nabízí suverénně nejvýhodnější volání a SMS mimo Tesco Mobile, neboť v sobě obsahuje i 120 minut a 60 sms na volání mimo Tesco Mobile. Po vyčerpání těchto volných jednotek zákazník volá a píše mimo síť za standardní tarif 2,90 korun za minutu, dodává Jan Dvořák. Opět je tedy nutné podívat se na několik předchozích vyúčtování a zanalyzovat, kam a kdy bylo voláno.

Zcela čerstvý virtuální operátor 99mobile nabídku sestavoval podle zcela jiných parametrů. Neomezené služby jsou podle Michala Fišera pro většinu uživatelů naprosto zbytečné a pouze z něho tahají peníze: Při stanovení cen jsme vycházeli z průzkumu trhu, ze kterého vyplývá, že více než 74 % zákazníků je ochotno utratit za mobilní služby do 500 korun měsíčně a že 56 % zákazníků stále nevyužívá datové tarify. Naše tarify sází na individuální potřeby každého zákazníka a nevnucují kombinace služeb, které zákazníci nevyužijí.

Výraz Mobilní virtuální operátor (Mobile Virtual Network Operator, MVNO) označuje poskytovatele služeb bez lincence. Služby provozuje za pomoci vlastních SIM karet, kódu mobilní sítě a vlastní roamingové smlouvy. Je přímo orientován na zákazníka, kterému poskytuje klasické služby, vyúčtování, provozní a technické informace pro uživatele a nastavení koncových zařízení. Provádí marketing a prodej koncovým zákazníkům.

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Než se rozhodnete pro přechod k virtuálnímu operátorovi, chce to udělat domácí analýzu účtů. 

Pokud se někdo domnívá, že nástup virtuálů dokáže srazit ceny ještě níž, než dosud jsou, tak se mýlí. Virtuální operátoři jsou totiž spojeni s třemi běžnými mobilními operátory a pouze si od nich kupují síťovou infrastrukturu, v mnoha případech také jen přeprodávají služby tří velkých poskytovatelů pod jinou značkou. Žádné další zlevňování telefonních služeb proto v dohledné ani vzdálenější budoucnosti nikdo neplánuje. Naše ceny vycházejí z poptávky zákazníků, z rozsahu a kvality služeb, které poskytujeme, a z momentální situace na trhu. Jejich současnou úroveň považujeme za optimální a další zlevňování v tuto chvíli neplánujeme, uvádí na dotaz o případném dalším snižování cen Lukáš HrabalT-Mobile

Nabídka tarifů je definitivní také z pohledu O2, operátora, který revoluční krok ke zlevnění služeb udělal jako první a ostatní se mu pouze přizpůsobili. Jsme přesvědčeni, že tato nabídka je nejatraktivnější na trhu. Nenabízíme jen nízké ceny a neomezené volání a SMS, ale také špičkový zákaznický servis či věrnostní program, odpovídá za společnost Telefónica Czech Republic Ctibor Jappel. A virtuální operátoři nejsou žádnou hrozbou ani pro třetího operátora, jejich nabídka se podle Adély KonopkovéVodafone nijak neliší od toho, co nabízí její společnost: Virtuální operátoři cílí pouze na určité skupiny zákazníků. Zejména na zákazníky, kteří využívají předplacené služby. I my pro tuto skupinu zákazníků pravidelně představujeme nové atraktivní nabídky. Zákazníci s předplacenými službami mohou například využívat neomezené volání do sítě Vodafonu za poplatek 20 korun na den nebo víkend.

Tarify pro firmy jsou stále velkou neznámou

Ačkoli mobilní operátoři už pár týdnů spoléhají především na jednoduchost a snadnou orientaci zákazníka v nabízených tarifech a službách, neplatí to pro všechny. Takzvaná Velká mobilní revoluce se velkým obloukem vyhnula podnikatelům. Pokud si podnikatel chce udělat přehled a srovnání, musí i dnes absolvovat nepříjemné a časově náročné tour po pobočkách a strávit velké množství času voláním na zákaznické linky. Stále platí, že srovnání nabídek pro jednotlivé firmy není přesné, jelikož se k firemním zákazníkům přistupuje individuálně. O2 to řeší tak, že každému firemnímu zákazníkovi s útratou vyšší než 2000 korun měsíčně nabízí takzvané rámcové smlouvy. Takovým zákazníkům jsme v rámcové dohodě schopni připravit zcela individualizovanou nabídku založenou na přesném posouzení toho, jaké služby využívají a jak telefonují, zda volají více ve firmě či mimo ni, více na pevné linky či do mobilní sítě a podobně, vysvětluje Ctibor Jappel.

Množstevní slevy a výhody aplikuje na základě konkrétních údajů také T-Mobile. Srovnání není možné, protože slevy a výhody nemusí být u firemního zákazníka poskytovány v rámci ceny jednotlivého mobilního tarifu, říká za T-Mobile Lukáš Hrabal. Zcela individuální nastavení služeb a cenovou nabídku podle potřeb každého firemního zákazníka má i Vodafone. Menším firemním zákazníkům nabízíme Business Red tarify, které oproti Red tarifům pro nefiremní zákazníky zahrnují navíc VPN nebo mobilní zabezpečení zdarma. Pro střední firmy a korporace máme komplexní řešení na platformě OneNet, která nedělá rozdíly mezi mobilní sítí, pevnými linkami ani internetem, komentuje dotaz na služby pro firmy Adéla Konopková.

Virtuální operátoři jsou na tom ještě hůř. Například služba Mobil.cz v tuto chvíli žádnou speciální nabídku pro podnikatele a firmy nemá. Stejně tak se na firemní zákazníky nespecializuje ani Tesco Mobile ani 99mobile.

Byla revoluce skutečně revoluční? Leda z pohledu zákazníka

Co tedy změna ceníků u velkých operátorů přinesla? Určitě jsou to spokojenější volající, jejichž účty se konečně alespoň přiblížily k evropským standardům. Jak se cenová revoluce promítla do obchodování operátorů? Kolik přišlo nových zákazníků a kolik jich naopak odešlo? A zvýšil se počet provolaných minut nebo odeslaných zpráv? Neomezené tarify si u Vodafone objednalo více než 150 000 zákazníků. Velký zájem je o nově představené Red tarify. Žádají je zejména stávající zákazníci, ale zvýšený zájem firma pozoruje i mezi nově příchozími nebo poptávajícími se lidmi.

Zájem o nové tarify neklesá. Například provoz na našich callcentrech stále dosahuje výrazně vyšších hodnot oproti běžnému provozu před uvedením tarifů FREE. Očekáváme, že ve druhém čtvrtletí vykážeme v souvislosti s uvedením nových tarifů rekordní přírůstek tarifních zákazníků, říká Ctibor Jappel z O2. Jeden z FREE tarifů si podle informací Telefónica Czech Republic objednalo 270 000 zákazníků. Tato skupina se skládá ze stávajících i nově příchozích klientů. Informace o případném zvýšení počtu provolaných minut nebo odeslaných dat operátor s ohledem na své obchodní zájmy neposkytuje.

Jediný, kdo nepředkládá čísla, je T-Mobile. Spuštění nových tarifů se podle firemních zdrojů na počtu příchozích ani odchozích zákazníků nijak zásadně neprojevilo. V převážné většině si je aktivovali už stávající zákazníci, kteří využili možnost přejít ze svých dosavadních tarifů a ušetřit. Zvýšení počtu provolaných minut a SMS očekáváme, ale nepůjde o nic dramatického vzhledem k tomu, že jsme už v předchozí generaci tarifů nabízeli neomezené volání v rámci sítě T-Mobile i do všech sítí, komentuje stav ve společnosti T-Mobile Lukáš Hrabal.

Jeden nesporný klad ale přenastavení tarifů a ceníků služeb přináší všem mobilním operátorům bez výjimky. Jednoduchá tarifní struktura pomáhá získat nové zákazníky a zároveň zjednodušit obchodní model, což těmto firemním obrům přináší úspory v nákladech.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).