Výběr barvy vychází ze zvážení a analyzování trendů a bere v potaz jak barevné vlivy, tak například zábavní průmysl, módu, politiku nebo nové technologie, materiály a textury.
Barva plná sebedůvěry
Odstín PANTONE 19–4052 Classic Blue je nadčasový a elegantní svou jednoduchostí. Evokuje oblohu za soumraku, ale také uklidňuje myšlenky a zdůrazňuje touhu po spolehlivém a stabilním základu. Odstín je vtisknutý do našich duší jako uklidňující barva a přináší nám pocit klidu a pokoje a nabízí útočiště,
popisují přímo na blogu Pantone Color Institue. Taková modrá také nutí k soustředění a navíc podporuje odolnost.
Jak je uvedeno v knize Jitky Vysekalové Psychologie reklamy, podle umělce, průmyslového designéra a architekta Petera Behrense jsou s modrou barvou spojené obecné asociace jako pasivní, zdrženlivá, jistá, pokojná a klidná. Asociace spojené s objektem jsou pak studená, mokrá, silná, lesklá, velká, hluboká, vzdálená, tichá a plná. Z hlediska oborů podnikání se modrá hodí například k cestovním kancelářím, právním kancelářím a světle modrá i ke kosmetickému salónu. K cestovním kancelářím jsou jednoznačně přitahovány barvy asociující letní pohodu, slunce, moře, modrou oblohu,
popisuje Jitka Vysekalová.
Lucie Jurčová z PPC Guru v článku zdůrazňuje, že modrá je ze všech barev nejoblíbenější, a to především u mužského pohlaví. Vyjadřuje klid, kvalitu, bezpečí a serióznost ačkoli je uklidňující, tak pozitivně stimuluje naši kreativitu a produktivitu. Pro své účinky je oblíbená u konzervativnějších značek. Využívá se v bankovnictví a financích, technologiích a na sociálních sítích,
doplňuje.
Podle výkonné ředitelky Pantone Color Institute Leatrice Eiseman žijeme v době, která vyžaduje důvěru a víru a Classic Blue vyjadřuje právě stálost a sebevědomí. Podle ní se jedná o pevný odstín, na který se můžeme spolehnout. Jde o klasickou, hluboce zakořeněnou modrou. Klasická modrá, evokující obrovskou a nekonečnou večerní oblohu, nás povzbuzuje, abychom se podívali za hranice zřejmosti a rozšířili naše myšlení. Vyzývá nás, abychom hlouběji přemýšleli, zvětšili naši perspektivu a otevřeli tok komunikace,
dodává.
V roce 2019 se barva roku přikláněla k přírodě. Jednalo se o odstín korálové s názvem Living Coral a více si o něm můžete přečíst v našem článku Barvou roku 2019 je korálová. Nebojte se ji používat
Modrá boduje i na Instagramu
Pantone Color Institute stojí také za studí, která ve spolupráci s marketingovou platformou Fohr a společností Visit Carlsbad identifikovala čtyři barvy, které nejvíce přitahují uživatele Instagramu. Analyzovali tak nejúčinnější příspěvky od 75 různých influencerů s alespoň 50 000 sledovateli a zjistili, že nejoblíbenější barvy jsou Rose Dawn (růžová), Ethereal Blue (modrá podobná stínu na nebi), Ocean Depths (šedozelený odstín připomínající moře) a Harvest Gold (podzimní odstín, odstín pláží a západů slunce). Tato studie tak souhlasí se zjištěními z jiné studie analytické a marketingové platformy Curalate. Ta po analýze 8 milionů fotografií na Instagramu zjistila, že většinou modré obrázky získávají o 24 procent více lajků než ty, které byly výrazně červené.
Viceprezidentka platformy Fohr Grace Murray podotýká o vlivu barev na cestování, že barvy byly vždy součástí toho, proč cestujeme spolu s touhou vidět nové místo, což je zakořeněno v mentálním obrazu, který si vytvoříme. Vliv Instagramu na rozhodnutí lidí je neuvěřitelně dominantní. Pomocí kvantitativní analýzy jsme zjistili, že současné trendy spojené s přitažlivými a poutavými odstíny na inspirativních cestovních fotografiích jsou utlumeny a nahrazeny uklidňujícími odstíny,
doplňuje v článku. Tyto barvy tedy inspirují i lákají k výletům, ale především k lajkům, tak je zkuste více používat.
Lámete si hlavu s tím, co dát na Instagram? Inspirujte se v článku Nevíte, co zrovna přidat na Instagram? Inspirujte se praktickými tipy
Jak barvu roku tedy využít?
Vyhlášení barvy roku se pro mnoho firem může stát velkou příležitostí. Jedná se o trend pro zákazníka a některé značky tak podle vyhlášeného odstínu například vytváří design produktů pro své klienty. Barva roku však neznamená, že se musíte hned uchýlit k výrazným a významným změnám nebo přímo rebrandingu. Můžete však například vytvářet reklamy s touto novou barvou nebo ji nějak zapojit do marketingové komunikace.
Společnosti Visme přináší na blogu několik typů, jak Classic Blue využít. Například oděvní společnosti mohou navrhnout některé oděvy v tomto odstínu, totéž mohou udělat i návrháři interiérů nebo produktů do domácnosti. S novou kolekcí Classic Blue mohou přijít vizážistické společnosti a nějaké modré dobroty mohou připravit i pekaři nebo cukráři. Využít tohoto trendu se nabízí také grafickým designérům, kteří vyrábějí šablony nebo grafiky na míru – ty Classic Blue budou jistě žádané v průběhu celého roku. Možností je zkrátka celá řada a právě proto, že je modrá obecně oblíbená, by byla škoda je nevyužít.