Modrá je dobrá, využijte toho. V barvě roku totiž střídá korálovou

6. 1. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Stejně jako každý rok oznámil Pantone Color Institute barvu roku. Tou je pro letošní rok klasická modrá (19–4052 Classic Blue).

Výběr barvy vychází ze zvážení a analyzování trendů a bere v potaz jak barevné vlivy, tak například zábavní průmysl, módu, politiku nebo nové technologie, materiály a textury.

Barva plná sebedůvěry

Odstín PANTONE 19–4052 Classic Blue je nadčasový a elegantní svou jednoduchostí. Evokuje oblohu za soumraku, ale také uklidňuje myšlenky a zdůrazňuje touhu po spolehlivém a stabilním základu. Odstín je vtisknutý do našich duší jako uklidňující barva a přináší nám pocit klidu a pokoje a nabízí útočiště, popisují přímo na blogu Pantone Color Institue. Taková modrá také nutí k soustředění a navíc podporuje odolnost. 

Jak je uvedeno v knize Jitky Vysekalové Psychologie reklamy, podle umělce, průmyslového designéra a architekta Petera Behrense jsou s modrou barvou spojené obecné asociace jako pasivní, zdrženlivá, jistá, pokojná a klidná. Asociace spojené s objektem jsou pak studená, mokrá, silná, lesklá, velká, hluboká, vzdálená, tichá a plná. Z hlediska oborů podnikání se modrá hodí například k cestovním kancelářím, právním kancelářím a světle modrá i ke kosmetickému salónu. K cestovním kancelářím jsou jednoznačně přitahovány barvy asociující letní pohodu, slunce, moře, modrou oblohu, popisuje Jitka Vysekalová

Lucie Jurčová z PPC Guru v článku zdůrazňuje, že modrá je ze všech barev nejoblíbenější, a to především u mužského pohlaví. Vyjadřuje klid, kvalitu, bezpečí a serióznost ačkoli je uklidňující, tak pozitivně stimuluje naši kreativitu a produktivitu. Pro své účinky je oblíbená u konzervativnějších značek. Využívá se v bankovnictví a financích, technologiích a na sociálních sítích, doplňuje.

Podle výkonné ředitelky Pantone Color Institute Leatrice Eiseman žijeme v době, která vyžaduje důvěru a víru a Classic Blue vyjadřuje právě stálost a sebevědomí. Podle ní se jedná o pevný odstín, na který se můžeme spolehnout. Jde o klasickou, hluboce zakořeněnou modrou. Klasická modrá, evokující obrovskou a nekonečnou večerní oblohu, nás povzbuzuje, abychom se podívali za hranice zřejmosti a rozšířili naše myšlení. Vyzývá nás, abychom hlouběji přemýšleli, zvětšili naši perspektivu a otevřeli tok komunikace, dodává.  

V roce 2019 se barva roku přikláněla k přírodě. Jednalo se o odstín korálové s názvem Living Coral a více si o něm můžete přečíst v našem článku Barvou roku 2019 je korálová. Nebojte se ji používat 

Modrá boduje i na Instagramu

Pantone Color Institute stojí také za studí, která ve spolupráci s marketingovou platformou Fohr a společností Visit Carlsbad identifikovala čtyři barvy, které nejvíce přitahují uživatele Instagramu. Analyzovali tak nejúčinnější příspěvky od 75 různých influencerů s alespoň 50 000 sledovateli a zjistili, že nejoblíbenější barvy jsou Rose Dawn (růžová), Ethereal Blue (modrá podobná stínu na nebi), Ocean Depths (šedozelený odstín připomínající moře) a Harvest Gold (podzimní odstín, odstín pláží a západů slunce). Tato studie tak souhlasí se zjištěními z jiné studie analytické a marketingové platformy Curalate. Ta po analýze 8 milionů fotografií na Instagramu zjistila, že většinou modré obrázky získávají o 24 procent více lajků než ty, které byly výrazně červené.

Viceprezidentka platformy Fohr Grace Murray podotýká o vlivu barev na cestování, že barvy byly vždy součástí toho, proč cestujeme spolu s touhou vidět nové místo, což je zakořeněno v mentálním obrazu, který si vytvoříme. Vliv Instagramu na rozhodnutí lidí je neuvěřitelně dominantní. Pomocí kvantitativní analýzy jsme zjistili, že současné trendy spojené s přitažlivými a poutavými odstíny na inspirativních cestovních fotografiích jsou utlumeny a nahrazeny uklidňujícími odstíny, doplňuje v článku. Tyto barvy tedy inspirují i lákají k výletům, ale především k lajkům, tak je zkuste více používat. 

Lámete si hlavu s tím, co dát na Instagram? Inspirujte se v článku Nevíte, co zrovna přidat na Instagram? Inspirujte se praktickými tipy 

Jak barvu roku tedy využít?

Vyhlášení barvy roku se pro mnoho firem může stát velkou příležitostí. Jedná se o trend pro zákazníka a některé značky tak podle vyhlášeného odstínu například vytváří design produktů pro své klienty. Barva roku však neznamená, že se musíte hned uchýlit k výrazným a významným změnám nebo přímo rebrandingu. Můžete však například vytvářet reklamy s touto novou barvou nebo ji nějak zapojit do marketingové komunikace. 

Společnosti Visme přináší na blogu několik typů, jak Classic Blue využít. Například oděvní společnosti mohou navrhnout některé oděvy v tomto odstínu, totéž mohou udělat i návrháři interiérů nebo produktů do domácnosti. S novou kolekcí Classic Blue mohou přijít vizážistické společnosti a nějaké modré dobroty mohou připravit i pekaři nebo cukráři. Využít tohoto trendu se nabízí také grafickým designérům, kteří vyrábějí šablony nebo grafiky na míru – ty Classic Blue budou jistě žádané v průběhu celého roku. Možností je zkrátka celá řada a právě proto, že je modrá obecně oblíbená, by byla škoda je nevyužít.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).