S postupující recesí značně upadá etické chování firem

20. 5. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Ekonomická krize se podepisuje také na morálce evropských firem. Kvůli recese se společnosti stávají tolerantnější k neetickému chování. Vyplynulo to z výsledků průzkumu o podvodech ve firmách, který mezi více než 2 200 představiteli významných firem ve 22 evropských zemích provedla společnost Ernst & Young.

Přes polovinu respondentů uvedlo, že neetické podnikatelské chování je pro ně přijatelné, jestliže podniku pomůže překonat stávající ekonomické těžkosti. Čtvrtina dotázaných považuje úplatek za získání nové či udržení stávající zakázky za omluvitelný. Česko dopadá v této statistice ještě hůře, za omluvitelný považuje úplatek 43 % respondentů.

Průzkum ukázal, že zaměstnanci evropských společností se k projevům neetického jednání stavějí s nebezpečnou tolerantností. Je alarmující, jak velkému procentu respondentů nevadí úplatek v případě možnosti získat novou zakázku. Navíc, 13 procent evropských vrcholových manažerů považuje zkreslování hospodářských výsledků v zájmu ekonomického přežití společnosti za zcela ospravedlnitelné, říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka Ernst & Young v České republice.

Riziko představují prodeje nebo fúze podniků. Časté změny v organizační struktuře nebo nejasné kompetence a odpovědnosti jednotlivých zaměstnanců vytvářejí příležitosti pro podvody i v období ekonomické prosperity, natož pak v době, kdy se ekonomika potýká s recesí, dodává Markus Lohmeier, vedoucí oddělení investigativních služeb a řešení sporů Ernst & Young pro Českou republiku.

Velký problém respondenti spatřují i v chování vrcholového managementu, který místo aby šel příkladem, se chová sám neeticky. Bohužel se ukázalo, že vrcholový management společností přimhouří nad podplácením nebo nad zkreslováním finančních údajů oči častěji než pracovníci na nižších úrovních, uzavíra Lohmeier. Čtěte také: Podstata společenské odpovědnosti je v podnikatelské etice.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).