Možnosti řešení online prezentace. Tady jsou naše tipy

3. 10. 2019
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Kde všude se nabízí prostor k okamžitému využití pro podnikatelskou prezentaci a které mohou začít přihrávat nové zákazníky?

První kroky našeho vznikajícího online byznysu máme zdárně za sebou. Máme jasně rozmyšleno, čemu se chceme věnovat, umíme si náš záměr perfektně obhájit jak před sebou, tak před našimi případnými investory. Zároveň jsme si ověřili, jak rezonuje naše idea mezi předpokládanými cílovými skupinami. 

Nyní se tedy v rámci našeho seriálu o začátcích online podnikání můžeme posunout o krok dál. Dnes se budeme věnovat různým plochám, které můžete začít prakticky okamžitě využívat pro svou podnikatelskou prezentaci a které vám mohou začít přihrávat nové zákazníky.

Web nebo neweb?

Upřímně řečeno, tohle by z mého úhlu pohledu nemělo být žádné velké dilema. Jednou jsme se rozhodli pro to, že chceme být online podnikatelé, a tudíž jsou nějaké spekulace o tom, jestli web mít či nemít, zcela irelevantní. Jistě, existuje mnoho typů záměrů, u kterých se dá předpokládat, že jejich hlavním komunikačním pilířem bude například některá ze sociálních sítí. I v těchto případech by ale mělo existovat nějaké reprezentativní místo, kde budete moci svou přidanou hodnotu vykreslit víceméně bez omezení.

Partner seriálu Jak rozjet online byznys

Ignum

IGNUM zajišťuje technologické zázemí pro vaše webové stránky a e-mailové služby. Protože IGNUM myslí na své uživatele, každý nový produkt pečlivě testuje, od počáteční myšlenky přes funkční prototyp po výsledný produkt. Inspirujte se ve svém podnikání designovými postupy společnosti IGNUM, hrdého partnera tohoto seriálu.

Jaké jsou tedy základní možnosti?

1) Web na zelené louce

V případě, že máte dostatek času, designerských a kodérských schopností, potom asi není o čem a vrhněte se na stavbu vašeho webu sami. Celý proces vzniku webu tak budete mít plně pod svou kontrolou a za všechny budoucí úspěchy i neúspěchy budete plně zodpovědní vy sami. Pro začátek je to ideální situace, nicméně v dalších měsících a letech je možné předpokládat, že s růstem vašeho byznysu přijde na řadu nutnost předávat některé kompetence dále do týmu či je outsourcovat ven z firmy. Webové stránky bývají předmětem takového rozhodování dost často, a proto od začátku uvažujte, zda si do budoucna webem vznikajícím totální svépomocí spíše věci nekomplikujete.

2) Web „krabičák“ 

Na trhu je dnes už celá řada inteligentních „wysiwyg“ (what you see is what you get) řešení, která vám ušetří desítky hodin trápení se s kódem. Snad nejznámější řešení umožňující využít a přihrnout stovky existujících šablon pro různé typy potřeb je Wordpress, dále můžeme jmenovat třeba český Webnode či Squarespace nebo Wix, což jsou editory používané spíše pro informační, respektive lead generation weby. Budete-li potřebovat e-commerce řešení, dá se využít některá z mnoha rozšíření pro zvolené šablony, nicméně lepší variantou bude využití řešení od specializovaného poskytovatele typu Shoptet. Ať se vás týká jakákoliv varianta, použitelnost takových editorů je víceméně přizpůsobená laikům. Tzn. každý, kdo je alespoň základně technologicky gramotný, si může svůj web „naklikat“ během pár minut. 

Výhodou je v tomto případě rychlost vzniku webu a jeho snadná editovatelnost. Nevýhodou částečná svázanost zvoleným systémem, ať už z pohledu designu nebo jednotlivých vložených funkcionalit. Právě míra svázanosti má posléze znatelný vliv na cenu zvoleného řešení.

Web můžete pořídit prakticky i zadarmo, v takové variantě počítejte s doménou třetího řádu (www.vasefirma.wordpress.com) a velmi omezenými možnostmi pro individuální úpravy. V případě volby placené varianty počítejte s nákladem od jednotek do menších desítek tisíc korun ročně za licenci provozovaného řešení.
Toto řešení bych si troufl s klidným srdcem doporučit každému začínajícímu freelancerovi, případně vlastníkovi e-shopu, který potřebuje své podnikání smysluplně rozběhnout a nemá pro začátek peněz nazbyt.

3) Web na klíč

Toužíte-li po zcela unikátním uživatelském a vizuálním designu svého webu, s jeho budováním si chcete skutečně vyhrát a jste-li přesvědčeni, že každý jeden drobný detail spolurozhoduje o konečném výsledku, volte od začátku profesionálního dodavatele webu, který za patřičnou úplatu vytvoří stránky, které budou zcela vyhovovat vaší potřebě.

Klíčové bude v tomto případě věnovat co nejvíce času a přemýšlení výběru vhodného partnera, který vás provede procesem vzniku designu webu a bude schopen zajistit jeho programování a kódování. Výsledný web by měl co nejlépe naplňovat potřeby, se kterými na něj chodí vaši budoucí klienti, proto je velmi relevantní zvážit alespoň základní uživatelské testování coby součást tvorby výsledného webu. Partnera vybírejte pečlivě, vždy si vyžádejte list referenčních projektů, které měly historicky blízko tomu vašemu. Z celého srdce také doporučuji dát velký důraz na základní mezilidské porozumění mezi dodavatelem a vámi. Přece jen půjde o někoho, kdo s vámi na tvorbě klíčového pilíře vašeho obchodního úspěchu bude pracovat několik následujících měsíců a třeba i déle.
V případě volby tvorby webu na klíč je logicky nezbytné očekávat vyšší nákladovost daného projektu. Bude se v ní zrcadlit jak velikost projektu (informační produktový web vs. e-shop o několika tisících položkách), tak zkušenosti a sebevědomí vámi zvoleného parťáka.

Není to pouze o webu

Váš právě vznikající web bude dost pravděpodobně ve vašem byznysu hrát klíčovou roli, nicméně nesmíme zapomínat ani na ostatní důležité plochy, které vás dokáží dokreslit jak informačně, tak emocionálně. Na co tedy při pletení své online sítě nezapomínat?

Katalogy

Vlastně opět není o čem. Katalogový zápis je hrozně old-school záležitost. Na druhou stranu jeho založení je nesmírně jednoduché, víceméně zadarmo, a je to jeden ze způsobů, jak dát vzniknout zpětným odkazům vedoucím na váš web. No a ty jsou zase důležité z hlediska identifikace relevance webu vyhledávači typu Google. S katalogy to není nutné nějak moc přehánět, opravdu stačí být na těch, které mají nějakou váhu, typicky tedy Google moje firma (tzn. to, co se posléze ukazuje na Google maps), Firmy.cz, Najisto.cz atd. Věnujte tomu pár desítek minut, jde o formalitu, která vás nic nestojí a může vám pomoci.

Sociální sítě

Téma na knížku, nikoliv na jeden odstavec. Ve velkém zjednodušení platí: Firma by měla mít profily na sociálních sítích. Jestliže je dnes sociální síť něco, s čím je denně každý z nás v interakci dlouhé hodiny čistého času, potom jí ani nic jiného nezbývá. Důležitá bude ovšem identifikace vhodného prostoru. Zkusme si letmo prosvištět ty notoricky známé:

1) Facebook

Univerzální prostor, kde byste pravděpodobně neměli se svou firmou chybět. Spousta lidí FB používá jako zdroj informací pro cokoliv, jako svého druhu vyhledávač, proto je fajn být těm masám na očích ve chvíli, kdy pocítí potřebu se o vás něco dozvědět nebo si třeba prověřit, jak vás ostatní lidé hodnotí. Pryč jsou každopádně doby honění se za co největšími čísly lajků firemních stránek. Pakliže váš byznys není nějak extrémně inovativní záležitostí s virálním potenciálem, nestresujte se tím, že vás lajkuje málo lidí, a postupně budujte své jméno prostřednictvím pobídek ve formě akcí, soutěží, zajímavého obsahu atd. Dobrým doplňkem také může být založení nezávislé skupiny, jejíž poslání se nějakým způsobem váže k vašemu podnikání. Můžete tak získat násobně širší publikum než v případě samostatné fan page. Ale pozor, u takových skupin se snažte vyvarovat jakémukoliv náznaku inzerce vašich služeb, uživatelé vám to jinak dají sežrat.

2) Instagram

Sem se chodí konzumovat krásno. Velmi rychle a ve velkých dávkách. Je-li váš byznys založen na konzultační činnosti, Instagram pro vás asi nebude tím nejvhodnějším místem, kterému věnovat přehnané úsilí. Jestli jste ale z ranku prodejců doplňků stravy, jestli máte super fitcentrum, nedej bože třeba novou cool značku spodního prádla, bude pro vás Instagram jednou z klíčových komunikačních platforem. Existuje mnoho příkladů fabion startupů, které vhodná obsahová strategie pro Instagram vystřelila do závratných výšin, ať už ve smyslu prodejů, nebo počtu fanoušků sledujících profil. Samozřejmě ani Instagram už není jen o tupém cvakání každého momentu vašeho života. Firemní profil by měl ladit, měl by mluvit jazykem kmene jeho konzumentů. Každá jedna fotka by měla mít smysl, stejně jako by měl mít smysl celkový grid (barevné ladění, rozvržení jednotlivých postů…)

3) Twitter

Čím dál více využívaná plocha. Pro mnoho lidí jde o prostor, kam si chodí pro denní dávku moudrosti a zprávy z první ruky. Twitter zvažujte ve chvíli, kdy máte co říci, a to, co se chystáte říkat, bude mít i jiný než pouze marketingový záměr. Hodně záleží na tom, jak silně bude vaše podnikání spjato s vaším vlastním jménem. Pakliže se nehodláte schovávat, plánujete veřejně vystupovat, psát články, jednoduše řečeno „být chytrý“ a budovat si byznys skrze vlastní expertizu, potom si dovoluji tvrdit, že je Twitter tím pravým místem pro vás. Jestli budete prodávat desénové boty, vraťte se, prosím, o bod výše.

4) YouTube

Z hlediska cena/výkon, respektive investovaný čas vs. předpokládaný dosah, jde alespoň ze začátku o pravděpodobně nejméně „výhodný“ kanál. Do vlastního firemního YouTube kanálu je podle mého názoru v drtivé většině případů třeba dorůst, nikoliv na něm stavět svou existenci. Samozřejmě čest výjimkám – jistě najdeme mnoho byznysových záměrů, u nichž je audiovizuální složka klíčová. Setkal jsem se třeba s výborným startupem, vlastně online jazykovou školou, která jde na výuku především malých dětí přes videa. Hravou formou dokáže tento prakticky one-man projekt připoutat ke každému novému dílu výukového seriálu několik stovek tisíc dětí z celého světa. Ve výsledku to znamená jak poměrně zajímavý příjem navázaný na počet zhlédnutých videí, tak možnost monetizace skrze vkládanou reklamu, no a v neposlední řadě silná skupina zákazníků, kteří si koupí vzdělávací program na klíč.

5) LinkedIn

Už dávno nejde o to místo, kde si třeba seženete práci. Především pro B2B projekty je to místo jako dělané pro šíření povědomí o tom, v čem můžete své cílovce pomoci. Ať už skrze osobnost majitele firmy, tak s přispěním profilu dané společnosti máte možnost sdílet zajímavý obsah stejně na jakékoliv jiné sociální síti s tím rozdílem, že na LinkedInu si vás vaše cílovka všimne s vyšší pravděpodobností. Bude vás to stát poměrně hodně práce na začátku. Je třeba si najít relevantní spojení, volit správnou taktiku komunikace a obecně se dá říci, že LinkedIn je takový „telemarketing pro 21. století“, ale jestli si to všechno dobře promyslíte a nebudete příliš vlezlí, může pro vás i LinkedIn zafungovat jako příznačný gamechanger.

Poptávkovníky

Jednou z dalších možností pro vaši online prezenci jsou různé typy poptávkových serverů. Funguje to jednoduše. Zaplatíte nějaký roční desátek poskytovateli onoho prostoru a za ten je vám přislíbeno, že se vám každým dnem pohrne tuna relevantních poptávek po vaší službě od klientů, kteří vám utrhají ruce, abyste pro ně pracovali. Osobně jsem se ještě nesetkal s člověkem, který by byl schopen svůj byznys postavit na poptávkách od třetí strany, ale třeba to někomu opravdu funguje. Za sebe bych investici do těchto prostorů moc nedoporučoval.

Podcasty

Poměrně trendy záležitost, aktuálně na vrcholném vzestupu. Je s podivem, že kvalitních českých podcastů je stále velmi málo oproti posluchačské základně, která v posledních měsících exponenciálně roste. Troufám si tvrdit, že kvalitní firemní podcast je něco, co se jen tak nevidí, a určitě jím dokážete významně vystoupit z řady. Podcastová komunita je zároveň v tuto chvíli docela úzká a dá se očekávat, že se ráda podělí o tipy a triky do začátku. Jestli myslíte, že by pro vás podcast mohl být zajímavým formátem prezentace, máte pocit, že nebudete mít problém s obsahovou stránkou věci a třeba pravidelností pořadu, neváhejte nějakého vám zajímavého podcastera oslovit, jistě vám doporučí, co a jak do startu.

Tip: Poslouchejte podcasty Podnikatel.cz na Spotify a Apple podcasts

Servery pro specialisty

Máme tady portál nejlepších řemeslníků, nejlepších konzultantů-freelancerů, portál nabízející vzdělávací kurzy nebo třeba ten, kde si vyberte nejlepšího svatebního fotografa. Některé jsou používány více, některé méně, každopádně pakliže nabízíte nějakou formu služby, dost pravděpodobně pro vás bude existovat vhodné místo pro exhibici mezi ostatními specialisty. Možností, jak exhibovat, je celá řada, ať už prostou nabídkou služeb či například erudovanými komentáři v diskusích. Každý nechť si najde svou parketu.

Ať už zvolíte jakoukoliv formu pro vaši online prezentaci, asi cítíte, že i zde je to o tom si řádně rozmyslet, kde cítíte přidanou hodnotu a kde nikoliv. Mějte na paměti, že v 90% případů to všechno začíná a končí někde na webu, proto mu věnujte dostatečnou pozornost. Všechno ostatní už je vlastně váš firemní a osobní marketing a je jen a jen na vašem dobrém odhadu, čemu se vyplatí věnovat pozornost a úsilí a čemu ne. Budování silné online prezence je každopádně běh na dlouhou trať s mnoha očekávatelnými pády. 

Vyhrává ten, kdo se dokáže nejrychleji oklepat a běžet dál a třeba po lépe zvolené cestě.

Autor článku

Obchodní a marketingový ředitel digitální agentury Sherpas se sedmnáctiletou praxí v digitálním světě, manažer projektu WebTop100, autor WebTop100 podcastu o digitálním marketingu a osobnostech kolem něj.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).