Možnosti zrušení konkurenční doložky v pracovní smlouvě

4. 8. 2022
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Jaké jsou hlavní atributy konkurenční doložky dle zákoníku práce se zaměřením na možnosti jejího ukončení? A to jak ze strany zaměstnavatele, tak ze strany zaměstnance?

Institut konkurenční doložky v pracovních vztazích je upraven v ustanovení § 310 a násl. zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, v platném znění (dále jen „zákoník práce“). 

Co se dozvíte v článku
  1. Za jakých podmínek lze konkurenční doložku se zaměstnancem sjednat?
  2. Co musí být součástí konkurenční doložky?
  3. Možnosti ukončení konkurenční doložky
  4. Jak odstoupit od konkurenční doložky?
  5. Jak na výpověď ze strany zaměstnance u konkurenční doložky?

Za jakých podmínek lze konkurenční doložku se zaměstnancem sjednat?

Konkurenční doložka představuje závazek zaměstnance o tom, že po určitou dobu po ukončení svého zaměstnání u zaměstnavatele, nejdéle však po dobu 1 roku, se zdrží výkonu výdělečné činnosti, která by byla totožná s předmětem činnosti zaměstnavatele nebo která by měla vůči němu soutěžní povahu. S ohledem na totožnost činnosti zaměstnance s předmětem činnosti zaměstnavatele nebude rozhodujícím kritériem totožnost v předmětu podnikání (zapsaném například v obchodním rejstříku), ale k věci je třeba přistupovat především z faktického hlediska. 

Formálně totožný předmět podnikání (např. výkon živnosti volné) tak nebude vždy rozhodný při posuzování případného porušení konkurenční doložky zaměstnancem, jelikož v takovém případě by zaměstnanec byl vyloučen z výkonu takřka jakékoliv činnosti. Totožnost činnosti zaměstnance s činností zaměstnavatele by však byla možná dovodit například v případě, kdy by bývalý vedoucí zaměstnanec cestovní kanceláře, jejímž předmětem podnikání je živnost volná, vykonával v rozporu s konkurenční doložkou ve svém novém zaměstnání u konkurenční cestovní kanceláře rovněž činnost vedoucího zaměstnance. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).