Musí mít e-shopy s dopravci kvůli GDPR smlouvu o zpracování osobních údajů?

9. 10. 2018
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Musí mít e-shopy, které k rozesílání objednaného zboží využívají poštovní a přepravní společnosti, s nimi uzavřenou smlouvu o zpracování osobních údajů?

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) upozorňuje, že záleží na tom, zda jde pouze o vlastní doručování zásilek, nebo zda dodavatel poštovních služeb provádí i další činnosti, například kompletaci zásilek, včetně tisku oznámení obsahující osobní údaje a jejich vkládání do obálek.

Záleží na šíři poskytnutých služeb

Drtivá většina e-shopů využívá služeb poštovních a přepravních společností. Zda s nimi musí kvůli GDPR uzavřít smlouvu o zpracování osobních údajů, závisí na tom, zda přepravce pouze zboží doručuje, nebo zda poskytuje i další činnosti. Pokud přepravce pouze doručuje, jde o samostatnou činnost dodavatele těchto služeb, tedy správce údajů, který provádí zpracování nezbytné pro jím stanovený účel doručování. Tím, že obdrží od původního správce (e-shopu) doručovací adresy (osobní údaje adresátů pro účely doručení) a zajistí doručení zásilek, neprovádí zpracování údajů jako zpracovatel. Doručovatel zásilek tedy jedná na vlastní odpovědnost a není nutno s ním uzavírat zvláštní zpracovatelskou smlouvu, upřesňuje ÚOOÚ na svém webu.

Pokud však e-shop sjedná s dodavatelem poštovních služeb další činnosti, například kompletaci zásilek, včetně tisku oznámení obsahující osobní údaje a jejich vkládání do obálek, jedná se již o činnost zpracovatele a pak je třeba na tento rozsah činnosti uzavřít smlouvu o zpracování osobních údajů dle čl. 28 GDPR, případně může být její ujednání součástí podmínek poskytované služby.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).