Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) upozorňuje, že záleží na tom, zda jde pouze o vlastní doručování zásilek, nebo zda dodavatel poštovních služeb provádí i další činnosti, například kompletaci zásilek, včetně tisku oznámení obsahující osobní údaje a jejich vkládání do obálek.
Záleží na šíři poskytnutých služeb
Drtivá většina e-shopů využívá služeb poštovních a přepravních společností. Zda s nimi musí kvůli GDPR uzavřít smlouvu o zpracování osobních údajů, závisí na tom, zda přepravce pouze zboží doručuje, nebo zda poskytuje i další činnosti. Pokud přepravce pouze doručuje, jde o samostatnou činnost dodavatele těchto služeb, tedy správce údajů, který provádí zpracování nezbytné pro jím stanovený účel doručování. Tím, že obdrží od původního správce (e-shopu) doručovací adresy (osobní údaje adresátů pro účely doručení) a zajistí doručení zásilek, neprovádí zpracování údajů jako zpracovatel. Doručovatel zásilek tedy jedná na vlastní odpovědnost a není nutno s ním uzavírat zvláštní zpracovatelskou smlouvu,
upřesňuje ÚOOÚ na svém webu.
Pokud však e-shop sjedná s dodavatelem poštovních služeb další činnosti, například kompletaci zásilek, včetně tisku oznámení obsahující osobní údaje a jejich vkládání do obálek, jedná se již o činnost zpracovatele a pak je třeba na tento rozsah činnosti uzavřít smlouvu o zpracování osobních údajů dle čl. 28 GDPR, případně může být její ujednání součástí podmínek poskytované služby.