Co všechno může firma dobrovolnictvím získat a co ztratit?

21. 7. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
V dnešní době se podnikatelům nabízí spousta možností, jak zviditelnit svoji firmu. Jednou z nich je i účast na dobročinných akcích a projektech. Nicméně podnikatelé by měli pečlivě zvážit, zda se jim vyplatí investovat do tohoto druhu akcí.

V otázce firemního dobrovolnictví je primární vztah firma – nezisková organizace (či veřejně prospěšný projekt). Čtěte více: Co přinese firmě dobrovolnictví vlastních zaměstnanců?

Převažují výhody či nevýhody?

Mezi hlavní pozitiva účasti podnikatelů a firem na těchto akcích je teambuilding, loajalita zaměstnanců či budování reputace. Vzhledem k významu, který pro firmu mají, by neměly být podceňovány. Existuje řada výzkumů, které potvrzují, že podobné aktivity velmi významně ovlivňují motivaci k práci a loajalitu zaměstnanců, řekla business serveru Podnikatel.cz Klára Šplíchalová z Fóra dárců. Jelikož právě tyto dvě veličiny patří v posledním období k nejvýznamnějším výzvám personalistů, je zřejmé, že jsou pro každý podnik nespornou hodnotou.

Firemní dobrovolnictví je vhodné pro všechny typy firem s nejrůznějším počtem zaměstnanců, nicméně drobní a malí podnikatelé by měli zvážit, zda se jim jeden den mimo jejich pracovní povinnosti opravdu vyplatí a zda jim ušlé zisky z tohoto dne vynahradí výše zmíněná pozitiva. Jedinou faktickou výhodou je totiž daňové zvýhodnění, které se vztahuje na smluvně ošetřené dary. Na druhou stranu pro firmu by nemělo být nepřekonatelné zafinancovat svým zaměstnancům jeden takový den v roce. Čtěte více: Koncert Rolling Stones? Ne každému se sponzorování podobných akcí vyplatí

Firemní dobrovolnictví v praxi

Program firemního dobrovolnictví běží v T-Mobile už čtvrtým rokem a dle slov tiskové mluvčí Jitky Pacolové se těší stále většímu zájmu. Lidé navíc chodí čím dál tím častěji pomáhat v týmech, takže se dobrovolnictví stává přirozenou formou teambuildingu, potvrzuje Jitka Pacolová. Letos na jaře podpořilo projekt Jeden den pro váš dobrý skutek také nejvyšší vedení společnosti.

Škála dobrovolnických akcí je velmi pestrá stejně jako nabídka prací, kterou pro T-Mobile sestavuje partner projektu Fórum dárců. Zaměstnanci tak například myli okna v Domově Sue Ryder, pomáhali s organizací dne plného her v Ústavu sociální péče v Tuchořicích, v dětském domově Charlotty Masarykové ve Zbraslavi nebo na gymnáziu v Sedlčanech, kde byla revidována počítačová síť.

Každý zaměstnanec má u společnosti T-Mobile po absolvování zkušební doby nárok na jeden den v roce placený firmou, kdy může jít pomáhat do neziskového sektoru. Firma hradí zaměstnanci také úrazové pojištění a pojištění odpovědnosti za škodu. Pokud zaměstnanec pomáhá o víkendu, může si pak jako náhradu vzít den volna v pracovní den. Čtěte více: Dvojí metr na podnikatele a neziskový sektor

Od 1. ledna 2007 umožňuje také Finanční skupina České spořitelny (FSČS) svým zaměstnancům věnovat dva pracovní dny v roce na charitativní a dobročinné účely. Zaměstnanci se mohou zapojit do tzv. Dnů pro charitu (hromadných i individuálních) kdykoli během roku.

Spolupráce probíhá s Nadací České spořitelny (např. Charita České republiky, Palata – Domov pro zrakově postižené, Sananim, Český svaz ochránců přírody), ale i s dalšími partnery doporučenými Fórem dárců (Toulcův dvůr, Domov Dana, Sdružení linka bezpečí, Dětský domov Dolní Počernice apod.). Ve většině případů se jedná o různou manuální výpomoc. Neziskoví partneři projevili také zájem o kvalifikované práce, např. právní konzultace, IT služby, apod. V roce 2007 se do Dnů pro charitu zapojilo 600 zaměstnanců, v roce 2008 se k dnešnímu dni zaregistrovalo již 468 dobrovolníků, upřesnila pro server Podnikatel.cz Simona Můčková z České spořitelny.

Za den strávený dobrovolnictvím přísluší zaměstnanci České spořitelny náhrada mzdy v odpovídající výši základní mzdy. Drobným benefitem je také tričko a občerstvení pro ty dobrovolníky, kteří se účastní hromadných Dnů pro charitu.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Také společnost KPMG Česká republika rozšířila v roce 2007 firemní dobročinné aktivity směrem k neziskovému sektoru a místní komunitě o dobrovolnický projekt Charitativní den KPMG Česká republika. V rámci charitativního dne společnost nabídla zaměstnancům možnost strávit jeden pracovní den ve vybrané neziskové organizaci.

Možnost prožít trochu jiný pracovní den má každý zaměstnanec jednou ročně. Zaměstnanci měli možnost pomáhat při rozmanitých projektech – v Podkrušnohorském zooparku v Chomutově, čištění řeky Sázavy, lesnické práce v Prokopském a Dalejském údolí, chráněné krajinné oblasti Poodří, po projekty zaměřené na děti v denním stacionáři Světluška v Českých Budějovicích, v Kojeneckém ústavu při Thomayerově nemocnici či v hiporehabili­tačním centru při občanském sdružení Svítání u Jablonce nad Nisou.

Říká vaší firmě něco pojem firemní dobrovolnictví?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).