Potřebujete poradit od odborníka? K dispozici jsou odborné poradny, kde vám vybraní odborníci odpovědí rychle a kvalitně. Další informace v Podmínkách užívání.
Vybraný dotaz z poradny pracovního práva
Jsem již dva roky zaměstnaná ve společnosti s nábytkem na oddělení příjmu zboží. Ve smlouvě mám uvedenou nerovnoměrně stanovenou pracovní dobu, i když celé dva roky pracuji stejně od 8.45 hod do 17.15 hod a víkendy mám volné. Ve všechny státní svátky je příjem zboží uzavřený a já si na tyto všechny dny musím vzít dovolenou. 25. 12. a 1. 1. bude ale OD zavřená celý den, ale já si musím vzít na tyto dny zase dovolenou. Pak také 31. 12. bude OD otevřen pouze do 14 hodin a já zbytek hodin do 17.15 hod si musím nahradit přesčasy v jiné pracovní dny.
Zaměstnavatel je povinen dodržovat zákoník práce.
Většinu dovolené vyčerpám jen na státní svátky. Do práce na státní svátek jít nesmím, příjem zboží je uzavřený a není údajně pro mě práce. Na smlouvu s rovnoměrně stanovenou pracovní dobou firma nepřistoupí, již jsem o to žádala. Má zaměstnavatel vůbec právo mi nařídit, abych si na všechny státní svátky vybírala dovolenou?
Nejprve je třeba si uvědomit, co je a není nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou. V souladu s § 78 odst. 1 písm. m zákoníku práce je nerovnoměrným rozvržením pracovní doby rozvržení, při kterém zaměstnavatel nerozvrhuje rovnoměrně na jednotlivé týdny stanovenou týdenní pracovní dobu, s tím, že průměrná týdenní pracovní doba nesmí přesáhnout stanovenou týdenní pracovní dobu za období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích, tzv. vyrovnávací období. Kolektivní smlouvou může být toto období prodlouženo nejvýše na 52 týdnů.
Zjednodušeně to znamená, že nemusíte každý týden odpracovat stejný počet hodin, ale pracujete dle potřeby zaměstnavatele a odpracovaná doba se v průměru vyrovná ve vyrovnávacím období. Zaměstnavatel při nerovnoměrně rozvržené pracovní době rozvrhuje podle provozních potřeb směny na jednotlivé dny bez ohledu na dny svátků. Potom je rozhodující, zda den svátku připadl na den, kdy měl zaměstnanec směnu nebo čerpal nepřetržitý odpočinek v týdnu.
Záleží tedy na rozvrhu směn:
- Pokud zaměstnanec směnu ve svátek odpracuje, přísluší mu mzda a náhradní volno s náhradou mzdy.
- Jestliže byla rozvržena směna a ta z důvodu svátku odpadla (např. uzavřený příjem zboží), započte se tato odpadlá směna do odpracované doby a náleží za ni náhrada mzdy.
- V případě, že na den svátku není plánovaná směna (pracovník čerpá nepřetržitý odpočinek v týdnu), do pracovní doby se nic nezapočítává.
Je pravdou, že o rozvržení směn rozhoduje zaměstnavatel, stejně tak o čerpání dovolené (s ohledem na provozní možnosti a oprávněné zájmy zaměstnance). Na druhou stranu nelze v době státního svátku čerpat dovolenou. To by bylo v rozporu s § 219 odst. 2 zákoníku práce. Zde se píše, že připadne-li v době dovolené zaměstnance svátek na den, který je jinak jeho obvyklým pracovním dnem, nezapočítává se mu do dovolené.
Zaměstnavatele na zmíněný paragraf upozorněte s odkazem, že ve dnech státních svátků dle zákoníku práce dovolenou čerpat nelze. Jestliže nebude ani nadále postupovat v souladu s pracovním právem, můžete podat podnět ke kontrole zaměstnavatele na příslušný inspektorát práce.