Zpráva OSN o stavu životního prostředí za posledních pět let kreslí ekologickou budoucnost v temných barvách. Má-li nastat zvrat, je to apel i na změnu byznysu.
Byznysu, na jehož bedrech také leží velká část odpovědnosti za to, jak se bude ekologická situace na Zemi vyvíjet. A přibývá jednotlivců, kteří ekologii a udržitelnost berou ve svých podnikatelských aktivitách vážně.
Podnikání, které má smysl
Patří mezi ně i Petra Nedbálková z Ostravy. Když se začala zajímat o to, jak si zařídit život tak, aby měl co nejmenší dopad na životní prostředí, nejdřív se pustila do změn v osobním životě, kde uplatňuje Zero Waste přístup (tedy nulový odpad). To jí ale nestačilo. Hledala zaměstnání, s nímž bude moci své přesvědčení skloubit, ale nikde to nešlo tak, jak si představovala. A tak se nakonec rozhodla pro svou cestu. Letos se v Ostravě naplno pustila do vlastního podnikání, zaměřeného na udržitelnost a zodpovědnost vůči životnímu prostředí.
Původně měla několik nápadů, kudy by se její podnikání mohlo ubírat. Mezitím sama šila, a to ve stylu upcyklace, tedy s tím, že nově uplatňovala starší textilní materiál. O její výrobky začalo mít zájem i její okolí a širší zájem ji pak přivedl na myšlenku jít dál právě tímto směrem. Pod značkou Recyklátor teď šije nákupní pytlíky, dekorace, tašky, povlaky i oblečení, s nímž vyznává směr slow fashion, pomalé módy. Věnuje se individuálním zakázkám, kdy pracuje s materiálem, který si zákaznice, protože ty převažují, samy přinesou, nebo s materiálem, který pro ně sama obstará. Své výrobky dodává do několika obchodů a spolupracuje i s firmami, pro které řeší zakázky na míru. Další linii v jejím podnikání pak tvoří osvětové přednášky, workshopy a další aktivity na témata jako slow fashion, Zero Waste nebo upcyklace. Jak říká, propojuje se s dalšími lidmi, kteří se o podobná témata zajímají, a tvoří se kolem ní komunita. Z ní teď vzniká i spolek Upcyklace Ostrava. A ráda by dál rozvíjela také aktivity pro děti.
Pomalá móda, pomalé podnikání. Udělejte si v tom jasno a čtěte více v článku Jediným cílem podnikání je vydělat prachy. Nesouhlasíte? Pak podnikejte pomalu.
Upcyklace pro mne nejdřív byla vedlejšák,
přiznává Petra v telefonickém rozhovoru na trase Praha – Ostrava. Až od letoška se jí věnuji naplno. Zatím zjišťuji, jak to půjde. Nemám sen vydělávat čím dál víc peněz. Můj podnikatelský růst je spíš o tom, že mám práci, která má smysl, má pozitivní dopad na mé okolí a přinese takové peníze, aby to celé fungovalo a také mě to slušně uživilo,
objasňuje svůj přístup. S tím, že práce má opravdu hodně a důležitým parťákem v podnikání je už teď také její manžel. Dodává, že v tom, aby svou práci v oboru rozvíjela, jí nahrává i ekovlna, která se i v Česku postupně vzdouvá. A také vím jistě, že i do budoucna chci být stále v kontaktu se zákaznicemi a sahat na látky,
upřesňuje v odpovědi na otázku, kam chce výhledově své podnikání posouvat.
Pole neorané, příležitosti tu jsou
Patří mezi ně také Mikina von LosKeros. Ačkoliv má spoustu práce v tetovacím a piercingovém studiu Inkdividual na pražských Vinohradech, s nímž vloni sloučila svůj salon Los Keros, založila s kolegyní ještě módní značku Recy Dressy. Ta se soustředí na recyklaci oblečení. Když totiž Mikinu začalo štvát všeobecné plýtvání, bylo jí líto také oblečení, které se už nevyužívá a vyhazuje. Možná to bude znít banálně, ale prostě mi není jedno, co tady s námi bude dál,
uvažuje o své prvotní motivaci.
Oděv přitom studovala na průmyslovce i vysoké škole a nejdřív také začala oblečení recyklovat, upravovat a přešívat pro sebe. Pak se její oblečení líbilo známým a dalším lidem, takže svůj záběr rozšířila. A hodně pracuje a dělá styling na zakázku – pro filmy, reklamu, party, svatby, přehlídky. Šije také věci pro běžné nošení a jednotlivce. Má přitom ráda, když dostane při tvorbě volnou ruku.
Pokud vás upcyklace více zajímá, přečtěte si také o tom, jak se dá podnikání postavit na PET lahvích, a to v článku Jsou to podnikatelé a designéři. Za materiál si zvolili recyklované PET lahve.
Ačkoliv se může zdát, že je slow fashion a upcyklace aktuálně velký trend, Mikina tvrdí, že informací stále není k dispozici dost. Stále je to nezorané pole. Sice se o tématu hodně mluví, ale lidé si stejně stále nevědí rady, co kupovat a kde,
říká s tím, že proto v oboru vidí i velký prostor pro nové projekty. Budoucnost vidí právě i ve vzdělávání, v pořádání workshopů nebo v tom, že se dá další využití textilu spojit třeba i s chráněnou dílnou a zaměstnáváním lidí na trhu práce nějak znevýhodněných.
Zájem o recyklované oblečení jde přitom podle Mikiny napříč generacemi. Mezi zákazníky se setkává s lidmi bez ohledu na věk, kteří jdou hlavně po originalitě a vyhledávají si zajímavé oblečení. Mikina jednoznačně tvrdí, že by ráda Recy Dressy rozšířila. Jenže: Chtěla bych obchod, chtěla bych pořádat workshopy. V tetovacím salónu i na svých zakázkách mám teď ale tolik práce, že mi na to bohužel zatím chybí potřebný čas,
dodává.
Recyklace není trend, ale nutnost
Nabízí se tedy otázka, zda je upcyklace jen právě aktuální trend, módní vlna, na níž se teď vezou také podnikatelské projekty, nebo trvalý zvrat, který bude sílit. Může podej recyklovaného oblečení v budoucnu ohrozit stávající systém nákupu? Odpověď je jednoznačně ano,
je přesvědčená Veronika Pařízková, šéfredaktorka online magazínu Czechdesign.cz. I u nás podle ní tento trend stále sílí. A po spíše dílčích úspěších lokálních designérů a značek, které vsadily na přešívaní starých věcí v posledních letech (třeba Kristýna Javůrková a její značka Jakoby nebo label WIN WIN love), je to dnes hit spojený hlavně se jménem Lenky Vackové,
upozorňuje na mladou návrhářku.
Módní designérka Lenka Vacková totiž otevřela zbrusu nově v Praze na Letné obchod Textile Mountain. Zaměřuje se v něm na ekologickou alternativu nákupu textilií a galanterie, tedy na prodej nevyužitých skladových zásob výrobních firem, studií (zatím například Odivi, Leeda nebo Liběna Rochová) i jednotlivců, i na opravy oblečení a textilu. Dáváme nový život materiálům, které by skončily na skládce,
popisovala v crowdfundingové kampani na Hithitu. Místo původních 260 tisíc korun tu vybrala 289 419 a podpořilo ji přes pět stovek přispěvatelek a přispěvatelů.
Kamenný obchod a opravárna i budoucí e-shop jsou součástí jejího post-magisterského projektu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Lenka, módní designérka roku 2017 v rámci Czech Grand Design (za módní kolekci z recyklovaného materiálu), přitom vystudovala design oděvu a obuvi pod vedením Liběny Rochové. Odpovědným přístupem v textilním a oděvním průmyslu se zabývá už delší čas, praxi má i z firmy v oblasti průmyslové recyklace textilu a svou misi směřuje také do oblasti vzdělávání.
Místo, kde si můžete pořídit vyhozené látky a dát jim novou šanci, není rozhodně jen hitem pro fajnšmekry,
připomíná Veronika Pařízková na adresu Textile Mountain. Dokládá to i tím, že na portále o designu, kterému šéfuje, se článek informující o vzniku tohoto projektu už pár hodin po zveřejnění stal vůbec nejčtenějším v celé historii magazínu. Soustředit se na recyklaci zkrátka dneska už není trend, ale nutnost, kterou si uvědomuje i nastupující generace návrhářů. Snad to brzy pochopí i velké nadnárodní firmy,
uzavírá.
Pokud vás více zajímá Zero Waste přístup, podívejte se také na to, jak podnikají Jana Humlová a Alex Čepek v obchodě Nebaleno: