Mýtné je povinné už i pro vozidla nad 3,5 tuny. Každý takový vůz musí být vybaven elektronickým zařízením, které není přenosné. To vozidlo, které má časový kupón 2009, podléhá mýtnému až od února. Kupón je platný až do konce ledna.
Prvním dnem letošního roku začal platit zákon, který zavedl elektronické mýtné také pro vozidla nad 3,5 tuny. Jedná se o jízdu po dálnicích a rychlostních silnicích, ale také o jízdu po označených úsecích silnic první třídy. Každé takové vozidlo bude muset být vybaveno palubní jednotkou, která není přenosná na jiné vozidlo. Zavádění mýtného se bude týkat zhruba 60 tisíc vozidel kategorie N2, tedy mezi 3,5 a 12 tunami,
upřesnil pro business server Podnikatel.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Výtah ze zákona č. 347/2009 Sb.
Přechodná ustanovení
2. Užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí nejvýše 3,5 tuny, které bylo v roce 2009 opatřeno kupónem prokazujícím úhradu časového poplatku na kalendářní rok 2009 nebo na jeden měsíc nebo na sedm dnů a u něhož platnost tohoto kupónu skončí po 31. prosinci 2009, podléhá úhradě časového poplatku a povinnosti vybavení elektronickým kupónem podle tohoto zákona ode dne, který bezprostředně následuje po dni, který je posledním dnem platnosti kupónu prokazujícího úhradu časového poplatku, nejpozději dnem 1. února 2010. Způsob použití kupónu a jeho platnost, kontrola úhrady časového poplatku a správní trestání se řídí dosavadními právními předpisy.
Zdroj: SagitModernizace mýtného
Palubní jednotka je přístroj, který svou velikostí připomíná pager. Ten komunikuje s mýtnou branou a odečítá nabitý tarif. Tarif závisí na třídě silnice, délce úseku, počtu náprav a emisní třídě vozidla. Tento systém můžeme přirovnat k systému mobilních telefonů. Po odeslání SMS je odečtena určitá částka. Posílat zprávy můžete do té doby, dokud nabitý kredit neklesne na nulu. Podobně funguje i palubní jednotka. Po nabití je kredit odečítán při průjezdu mýtnou branou. Čtěte více: Kniha jízd nebyla zrušena, jde jen o nafouknutou bublinu
Palubní jednotku lze získat na jednom z 250 distribučních míst. Jedná se zpravidla o čerpací stanice. Pořídíme ji proti vratné záloze 1550 korun. Nutností je prokázat se doklady potřebnými k řízení vozidla. Zakoupenou jednotku je třeba nabít částkou nejméně 500 korun a udržovat na ní předplacený kredit. O něco komplikovanější je nákup jednotky pořízené na fakturu. Ta se vydává ke smlouvě uzavřené prostřednictvím vydavatelů tankovacích karet nebo některého z 15 kontaktních míst. Další možností je smlouva na bankovní záruku. Jednotky se v tomto případě nenabíjejí a faktura se platí až následně v zúčtovacích obdobích. Pozor na málo známou skutečnost a to, že pokud má vozidlo metalizované čelní sklo, je třeba vyžádat si při koupi palubní jednotku premid plus, která je vybavena venkovní anténou. Čtěte více: Rok 2010: Co se pro podnikatele mění a co ne?
Kolik nás bude stát mýtné?
Výpočet elektronického mýtného se řídí jeho sazbou, a to za 1 km zpoplatněné komunikace dle Nařízení Vlády ČR č. 484/2006 Sb. Nabíjení jednotky je pak možné uskutečnit dvěma způsoby.
- platbou předem (tzv. pre-pay), tedy že si nabijete potřebnou částku před jízdou,
- nebo až zpětně (tzv. post-pay), například na fakturu.
Výhodou elektronického mýtného systému je rychlost. Nevýhodou však zůstává cena. Mýtné není nejlevnější a dopravci tak často tento problém řeší objížděním placených úseků.
Zpoplatněné úseky
Zdroj: MYTO CZ
Pro koho je tedy dálniční známka?
Osobní vozidla, jejichž hmotnost nepřevyšuje 3,5 tuny, nadále využívají systém dálničních známek. Je třeba si uvědomit, že celková hmotnost vozidla se odvíjí od hmotnosti uvedené v technickém průkazu. V praxi to znamená, že například dodávkové vozidlo o celkové hmotnosti 2,8 tuny s připojeným vlekem o hmotnosti 1,2 tuny použije ke zpoplatnění dálniční známku pro vozidla do 3,5 tuny, přestože celá jízdní souprava má hmotnost 4 tuny. Čtěte více: Čas na podání daňového přiznání daně silniční
Ceny kupónů se liší dle doby platnosti. Povinnost platit mají všechna vozidla nejméně se čtyřmi koly (motocykly zpoplatněny nejsou). Pro rok 2010 tak dochází ke zdražení dálničních známek následovně:
- za kalendářní rok 1200 Kč (v roce 2009 cena 1000 Kč)
- za 1 měsíc 350 Kč (v roce 2009 cena 330 Kč)
- za 10 dnů 250 Kč (v roce 2009 týdenní známka za 220 Kč)
Dálniční kupóny je tradičně možno zakoupit ve všech provozovnách České pošty, na čerpacích stanicích, na hraničních přechodech a na jiných místech poskytujících služby pro motoristy. Pokuta za absenci kupónu, či jeho poškození je 5000 korun, ve správním řízení pak může být udělena pokuta až do výše 500 000 korun. Osvobození od placení dálničních poplatků platí pro osoby s průkazem ZTP nebo ZTP/P a vozidlo musí být vlastněno touto osobou nebo osobou jí blízkou.
Stále diskutovaným tématem jsou však viněty, které by v budoucnu dálniční známky měly nahradit. Vloni schválená novela zákona o pozemních komunikacích počítá s elektronickými dálničními známky od ledna 2011. Někteří poslanci však podali poslanecký návrh na zrušení elektronických vinět, resp. vyřazení ze zákona. Rozhodnou poslanci,
upozornil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Uleví elektronické mýtné kolonám na placených úsecích?
Mýtné způsobilo na Slovensku chaos
Nový mýtný systém zavedlo i Slovensko. Výsledkem byla dlouhá kolona, která se vytvořila před hraničním přechodem v Mostech u Jablunkova. Stovky kamiónů čekaly frontu na nákup palubních jednotek pro nový systém výběru mýtného. K tomu se přidaly ještě protesty Unie autodopravců Slovenska (UNAS), která blokovala bratislavské ulice.
Situace se zklidnila až poté, co slovenský premiér Robert Fico souhlasil s podmínkami autodpravců a přislíbil, že se do konce ledna nebude vybírat mýtné na silnicích první třídy, které tvoří většinu z více než 2000 kilometrů zpoplatněných úseků, a kabinet navrhne snížení spotřební daně na naftu.
Jak to bude s placením v dalších zemích
Za to cena dálničních známek například ve Slovinsku bude letos stejná jako vloni. Slovinci zavedli dálniční známky teprve od 1. 7. 2008. Již vloni však došlo k řadě změn v cenách i druzích známek,
uvedl Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Ten zároveň doplnil, že v Chorvatsku, oblíbené destinace Čechů, zůstává pro rok 2010 vše při starém. 800 tisíc českých turistů, kteří každoročně směřují v létě do Chorvatska, se tak nemusí letos obávat zdražení cesty,
doplnil Okamura.