Mýtný systém

25. 7. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 244974
Na začátku roku 2007 byl v ČR zprovozněn na dálnicích a rychlostních komunikacích mýtný systém založený na mikrovlnné technologii. Jeho provozovatelem je Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Vybudování systému si vyžádalo 5,853 mld. Kč a stát jej má splácet 4 roky. Navíc kromě splátek je nutné hradit i provoz tohoto systému, což stojí necelou 1 mld. Kč ročně.

Mýtný systém – několik základních údajů

Mýtný systém u nás vybudovala společnost Kapsch na 970 km dálnic a rychlostních komunikacích, na kterých stojí celkem 178 mýtných bran, prostřednictvím nichž jsou vybírány poplatky za jízdu vozidla po těchto zpoplatněných pozemních komunikacích. Mýtné je stanoveno v závislosti na počtu ujetých km mezi 2 branami a na typu vozidla.

Zavedením poplatků na základě počtu ujetých km se předpokládá určitá spravedlnost a přímý podíl na úhradě nákladů, které jsou spojeny se stavbou, údržbou či modernizací významných silničních tahů.

V 1. etapě bylo mýtné zavedeno na dálnicích a rychlostních komunikacích, v 2. etapě by se mělo rozšířit i na silnice 1. třídy. Důvodem 2. etapy je to, že v ČR dosud není dobudována kompletně síť dálnic a rychlostních komunikací, takže těžká dálková silniční doprava v těchto místech musí být vedena na silnicích 1. třídy. Zpoplatněním těchto úseků se pak očekává, že ČR bude mít peníze na dobudování této sítě. Zároveň se očekává snížení počtu kamionů na našich silnicích a zvýšení konkurenceschop­nosti železniční dopravy.

Kdo je povinen mýtné platit + jaké jsou podmínky

Komu je udělena povinnost platit mýtné je předepsáno novelou zákona 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Týká se silničních motorových vozidel, které mají nejméně 4 kola a maximální povolenou hmotnost 12 a více tun. Existují však i výjimky, např. vozidla celní správy, policie, hasičů, zdravotní záchranné služby, vězeňské služby apod.

Každý dopravce je povinen vozidlo, které podléhá mýtnému systému, zaregistrovat a zakoupit pro něj palubní elektronické zařízení (jednotka premid), které je nepřenosné a musí být umístěné na předním skle.

Mýtné lze pak platit 2 způsoby:

  • předplatné – před cestou se vloží vklad 500 – 2 500 Kč a při průjezdu branou se odečte částka.
  • platba potom – provozovatel vozidla uzavře smlouvu s provozovatelem mýtného systému a pak na základě vyúčtování hradí mýtné inkasem nebo fakturou.

Kolik se platí

Sazba mýtného je předepsána nařízením vlády 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a výši sazeb mýtného za používání určených pozemních komunikací. Její výše závisí na emisní třídě vozidla (EURO II nebo EURO III a vyšší) a na počtu náprav (2, 3, 4 a více). Navíc jiná sazba je pro dálnice a jiná pro silnice 1. třídy.

Tabulka mýtných sazeb na dálnicích (Kč/km):

Sazby mýtného na dálnicích

Tabulka mýtných sazeb na silnicích 1. třídy (Kč/km):

Sazby mýtného na silnicích 1. třídy

Aktuální informace o mýtném systému uvedeny na pravou míru

Nedávno proběhla tiskem informace o splacení mýtného systému. Ovšem podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky to není až tak úplná pravda. Jedná se o předepsané mýtné, tedy které se má teprve uhradit na účet SFDI. Navíc se jedná o hrubé mýtné. SFDI předpokládá čisté mýtné ve výši 2,8 mld. Kč.

Také se uvažuje o zavedení plošného mýtného, ovšem zatím je podle mluvčího MD vše ve stadiu provádění studií a analýz. Žádné termíny související se zavedením plošného systému nechtěl zveřejnit.

Co se týče zavedení mýtného i na komunikacích nižší třídy, ministerstvo dopravy o tom uvažuje. Musí však zvážit všechny aspekty. Např. to, že po těchto komunikacích jezdí i zásobovací vozy s produkty denní spotřeby a zavedením mýtného by s největší pravděpodobností stoupla jejich cena.

Změnu sazeb mýtného určuje vláda, na ní záleží, zda dojde ke snížení nebo zvýšení těchto sazeb. Zatím ale žádné změny navrhnuty nebyly.

Jaké změny jste zaznamenali v souvislosti se zavedením mýtného systému na dálnicích a rychlostních komunikacích?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).