Podnikatelé, kteří využívají při své činnosti vozidla a dálnice nebo silnice prvních tříd, si v roce 2012 připlatí. Pro vozidla nad 3,5 tuny se letos o čtvrtinu zvýšilo mýtné a o stejné procento (tedy o 25 %) vzrostly i ceny dálničních známek pro vozidla do 3,5 tuny. Vyšší sazby mýta navíc zatím nebyly kompenzovány slibovaným zavedením množstevních slev. Ve hře také zůstává rozšíření mýta na silnice nižších tříd.
Vyšší mýto bez zavedení množstevních slev
Většině dopravců se v tomto roce opět o 25 % zvýšilo mýtné. Sazby na úrovni loňského roku zůstaly jen u vozidel kategorie Euro V a vyšších a autobusů. Například podnikatelé s vozidly nad 3,5 tuny s emisní třídou III a IV zaplatí nově na dálnicích a rychlostních silnicích, v závislosti na počtu náprav, od 2,61 korun do 6,44 korun za kilometr. Stejně jako v předchozím roce platí vyšší sazby pro pátek a časové rozmezí od 15 hodin do 21 hodin. Čtěte také: Aktuální sazby, přehled a mapa mýtného v roce 2011
Aktuální sazby mýta
Nárůst sazeb mělo původně sice vykompenzovat zavedení množstevních slev častým plátcům mýta, k jeho schválení však do konce roku 2011 nedošlo. V důsledku toho vstoupili dopravci do stávkové pohotovosti. Po nedávném jednání s ministrem dopravy Pavlem Dobešem protesty pozastavili, ministerstvo však musí dodržet následný harmonogram.
Na jednání Hospodářského výboru poslanecké sněmovny bude osobně přítomen ministr dopravy a s poslanci předjedná přijetí novely zákona, tak aby mohla být zařazena na první schůzi v příštím roce (31. ledna až 5. února 2012) a mohlo proběhnout druhé i třetí čtení. Následně v případě hladkého průběhu v Senátu by novela mohla nabýt účinnosti od 1. dubna nebo 1. května 2012. Do 20. ledna 2012 bude dohodnuto konkrétní znění nařízení vlády řešící principy zavedení slev. Výpadek slev za první měsíce bude dopravcům kompenzován zvýšenými slevami po zbytek roku,
upřesnil serveru Podnikatel.cz Martin Felix, tiskový mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia.
Martin Felix však zároveň upozorňuje, že pokud dojde ze strany ministerstva k porušení dohody, svolají dopravci krizový štáb a rozhodnou o pokračování a další formě protestu. Dopravci navíc chtějí prosadit v oblasti mýta další změny. Problémem například stále zůstává placení nedoplatků. Vloni sice ministerstvo spustilo portál, který měl úhradu nedoplatků řešit, avšak server stále vykazuje značnou chybovost. Řešit se též bude nedoplacené mýto z let 2007 a 2008. Jedná se o stokorunové částky, které Ředitelství silnic a dálnic ani nebylo schopno dopravcům vyúčtovat a ve většině vznikly ne chybou dopravců ale chybou systému. V jednom případě jsou dokonce účtovány nedoplatky za mýtnou bránu u Poděbrad, která nikdy nestála,
doplnil Felix. Čtěte také: Chcete začít podnikat? Přinášíme 5 oborů, ve kterých to raději nezkoušejte
Aktuální přehled placených úseků
Mýto i na okreskách?
Ministerstvo dopravy též v loňském roce zvažovalo rozšířit mýto i na silnice nižších tříd. Přestože se ještě v červnu ministerstvo tvrdilo, že má hotovou finanční analýzu výnosů a nákladů a že dokončuje studii proveditelnosti, ani jeden z dokumentů dosud nepředložilo. Navíc je zřejmě ministerstvo ani nenabídne veřejnosti k přečtení. Studie, na které se ptáte, bohužel nejsou veřejně přístupné,
uvedl serveru Podnikatel.cz Marek Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Už v létě ale ministerstvo naznačovalo, že se k zavedení mýta na silnicích nižších tříd staví kladně. Čtěte více: Živnostníci, jezdíte autem? Připravte se na mýto na okreskách
Že se mýto na silnicích nižších tříd přitom nemusí vyplatit, ukazuje nesouhlasný postoj dvou krajů. Ty na základě vlastních studií došly k závěru, že mýto na silnicích nižších tříd je neefektivní a nic jim nepřinese. Asociace krajů ČR si navíc stěžuje, že ministerstvo s ní dostatečně rozšíření mýta nekomunikuje. Podle odhadu odborníků je rozšíření mýta efektivní maximálně na 1000 km silnic I. třídy. To by znamenalo, že navrhované rozšíření by finance na stavbu a údržbu silnic spíše vysávalo, než přispělo k jejich navýšení,
tvrdí Martin Felix z ČESMAD Bohemia.
Právě ČESMAD Bohemia patří mezi nejhlasitější odpůrce rozšiřování mýta na silnice nižších tříd. Problémy s rozšířením mýta lze podle Martina Felixe očekávat i ze strany Unie. Evropská komise si dle našich informací vyhradila pravomoc schválit změnu mýtného systému v ČR. Dosud jí však ČR žádné podklady či žádosti nepředložila a vzhledem k tomu, že tyto procesy jsou v EU na měsíce, je vypsání tendru před schválením Evropské komise nezodpovědné,
dodal serveru Podnikatel.cz Felix.
Dálniční známky rovněž podražily
Od nového roku se ovšem nezvýšilo pouze mýto. Připlatí si také lidé s vozidly do 3,5 tuny, jelikož podražily také časové poplatky – dálniční známky. Za roční známku řidiči letos zaplatí 1500 korun, za měsíční 440 korun a 10denní známka vyjde na 310 korun. V minulém roce stála roční známka 1200 korun, v roce 2012 tedy zdražila o čtvrtinu.
Foto: www.isifa.com