Zdá se takřka jisté, že dojde od příštího roku k omezení všech výdajových paušálů. V řadě médiích se však v té souvislosti objevují některé mylné informace. Typickým příkladem je tvrzení, že OSVČ s příjmy nad referenční hranicí 2 milion korun nebudou moct paušály využít. Co se tedy opravdu mění a jaké to bude mít dopady na podnikatele?
Čtěte také: Výdajové paušály půjde použít, i když budete mít příjem vyšší než 2 miliony Kč
Paušály budou moci využívat OSVČ i nadále
Že si stávající vláda vyšlápne na OSVČ, bylo zřejmé už od počátku. Nakonec se ale jen omezila maximální výše výdajů, které lze u paušálů uplatnit. Nejde přitom o úplnou novinku, pro 30% a 40% paušál už zastropení platí v současnosti. Hranice pro jednotlivé paušály se odvíjí od mezní hranice příjmů, která činí 2 miliony korun, neznamená to však, že OSVČ s vyššími příjmy nemohou paušály i nadále využívat. Právě v této souvislosti se objevuje nejvíce dezinformací a mystifikací. Média si především oblíbila zkratku, že se paušály omezí hranicí příjmů 2 milionů korun. Už ale nedodávají, že jde jen o mezní hodnotu, ze které se omezení výdajů počítá a že paušály lze využívat i nadále bez ohledu na výši příjmů. V horším případě se čtenáři dočtou, že OSVČ s příjmy nad dva miliony nebudou moct paušály využít. To však není pravda. Jediné, co zákon omezuje, je maximální výše výdajů při využití paušálů.
Maximální výše výdajů bude následující:
- u 80% paušálu půjde uplatnit výdaje maximálně do částky 1,6 milionu Kč
- u 60% paušálu půjde uplatnit výdaje maximálně do částky 1,2 milionu Kč
- u 40% paušálu půjde uplatnit výdaje maximálně do částky 800 tisíc Kč
- u 30% paušálu půjde uplatnit výdaje maximálně do částky 600 tisíc Kč
I když bude mít OSVČ v řádu desítek milionů, pořád může paušály využívat. Jen si maximálně odečte, například v případě 80% paušálu, 1,6 milionu korun. Ať už tak vydělá 2 miliony korun, nebo bude mít příjmy jako Petr Kellner, vždy při využití 80% paušálu odečte (maximálně) 1,6 milionu korun. Při vyšších příjmech se tak podnikatelům nemusí paušál vyplatit, jelikož se jeho efektivní hodnota bude snižovat. Jestliže má zemědělec v současnosti příjmy 10 milionů korun, může díky 80% paušálu uplatnit výdaje 8 milionů korun. Tentýž zemědělec bude moci od roku 2015 uplatnit při příjmech 10 milionů korun výdaje ve výši 1,6 milionu. Z 80% paušálu se mu tak fakticky stane 16% paušál. Jen na něm ale zůstane, zda se mu vyplatí u paušálu zůstat nebo přejít na skutečné výdaje.
Omezení se dotkne přibližně 30 tisíc OSVČ
Při schvalování omezení pro paušály se v Poslanecké sněmovně rozpoutala plamenná diskuze, na kolik se toto omezení dotkne podnikatelů a zda pro ně znamená citelnou ránu. Části OSVČ se opatření samozřejmě dotkne. Jak vyplývá z dostupných údajů, mělo by jít řádově o několik desítek tisíc OSVČ. Vzhledem k tomu, že celkově paušály využívá přibližně 530 tisíc podnikatelů, omezení výdajů se dotkne přibližně 6 až 8 % z nich. Naprosté většiny podnikatelů se tak zastropení výdajů nedotkne a strašení výraznými dopady do podnikatelské sféry se tak dá označit za neopodstatněné.
Ano, pokud se omezení dotkne 30 tisíc podnikatelů, nejde o bezvýznamnou množinu. Nejde ale o tak drastické opatření, které by tyto podnikatele zruinovalo. I nadále budou moci využívat paušály, pokud se jim to vyplatí. Pokud nikoli, budou muset přejít na skutečné výdaje. To jim sice zvýší administrativu, nutno ale přiznat, že dosavadní nastavení paušálů je opravdu velkorysé a částečně ztrácí svůj původní význam. Paušály totiž mají být určeny hlavně pro nejmenší podnikatele, kteří nevydělávají ročně desítky milionů, nýbrž mají měsíční příjmy v desítkách tisíc. A těch se opatření nedotkne. Zůstává tu však jedno výrazné ale…
OSVČ se musí mít na pozoru
Kdo z podnikatelů si myslí, že vláda zastropením paušálů s legislativními změnami vůči OSVČ skončila, může být brzy rozčarován. Už v současnosti působí na ministerstvu financí expertní skupina, která se má podívat na zoubek zdanění OSVČ. Není třeba být génius, aby člověk odhadl, k čemu odborníci dojdou. Závěr bude, že OSVČ mají nižší zdanění příjmů než zaměstnanci. Podobná srovnávání sice připomínají míchání hrušek s jablky, nejde ale nepřiznat fakta, že příjmy státního rozpočtu z daně z příjmů OSVČ jsou řádově nižší než od zaměstnanců. Klíčová otázka by však měla znít jinak. Měli bychom se ptát, zda mají mít OSVČ výhodnější systém zdanění než zaměstnanci. Pokud vládnoucí garnitura odpoví, že nikoli, teprve to by znamenalo zásah do podnikání většiny OSVČ. Zastropení výdajů je oproti komplexnímu zvýšení daní pouze drobností.
Čtěte také: Babiš zřídil pracovní skupinu, která se podívá na zoubek OSVČ a jejich zdanění