Na byznyse zaměřeném na děti rychle nezbohatnete. Musíte ho dělat srdcem

22. 9. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Autor: 244086
Kavárny zaměřené na děti jsou stále nedostatkovým zbožím. Oslovili jsme podnikatelky, které si takové podniky vybudovaly: kavárnu s velkým dětským koutkem a dětskou hernu s kavárnou. Jak se do tohoto byznysu pustit?

Minulý díl seriálu Podnikatelé radí jsme věnovali kavárnám. Na kavárny navazujeme, protože i podnikatelky, které jsme oslovili pro nynější článek, potřebují ke svému podnikání živnostenské oprávnění na hostinskou činnost. Provozují totiž také kavárny, ale cílí je (nejen) na dětské hosty a jejich rodiče. Kafé a Kakao na pražských Vinohradech je kavárna s velkým dětským koutkem a programy zaměřenými na děti, včetně toho, že se věnuje pořádání dětských oslav. Koala Café naproti tomu sídlí v pražské Hostivaři v bývalém filmovém ateliéru a gró jeho činnosti je provoz velké dětské herny.

Pro otevření svých provozoven podnikatelky potřebovaly živnostenské oprávnění pro hostinskou činnost. Linda Laputka převzala Kafé a Kakao od své kamarádky, zakladatelky, z oboru je přitom její manžel, který s ní do tohoto podnikání také vstoupil. Po společném podniku dlouho toužili. Kamila Lacinová a Ivana Kyselová se při zakládání Koala Café spolehly na Kamilina manžela. Ten totiž, ačkoliv je jeho oborem elektroinženýrství, absolvoval rekvalifikaci v oboru kuchař-číšník. Jen tak pro případné další využití v době, kdy manželé sice ještě neplánovali Koalu, ale už snili o rodinné restauraci či kavárně. Čtěte podrobné informace o získání živnostenského oprávnění pro hostinskou činnost: Chcete kavárnu? Počítejte s tím, že je to 24hodinový byznys

Byznys bez zkušenosti? Jde to

Kamila s Ivanou jsou původní profesí učitelky, ale po dvaceti odučených letech a s vlastními asi tříletými dětmi cítily, že je na čase změnit obor. Chtěly jít do podnikání, ačkoliv předchozí zkušenosti neměly. Vždycky jsem o nějakém svém podniku snila, ačkoliv nejsem z branže, vysvětluje Kamila. Pro hernu se inspirovala, když sama podobný podnik v Česku navštívila. Pak zkoumala, jak fungují herny v zahraničí. Původně chtěla založit jen hernu pro děti, kavárenský provoz se vyvinul postupně podle přání zákazníků, dodavatel zákusků své výrobky nabídl sám, když byl v herně se svým dítětem jako host. Kamila s Ivanou pocházejí z Českých Budějovic a když se Kamila přestěhovala do Prahy, sama nevěděla, kam by se svým malým dítětem mohla ve špatném počasí jít.

Když bylo o filozofii podniku rozhodnuto, začalo hledání prostoru. Řešíte výši nájmu, dostupnost, možnost parkování. Nechtěli jsme dělat žádné velké stavební úpravy, na to jsme neměli finance. Potřebovali jsme si co nejdříve na sebe vydělávat, vzpomíná Kamila na dobu zhruba před rokem, kdy objížděli velké haly v Praze. Potřebovali totiž vysoký prostor, kam by umístili konstrukci s prolézačkami a skluzavkou. Od začátku totiž počítali s tím, že herna nebude jen pro rodiče z okolí, ale maminky a tatínkové s dětmi sem budou dojíždět. A to většinou autem, parkování tedy bylo důležité. Když našli halu v Hostivaři, pustili se do generálního úklidu. Bylo by možná lepší postavit si vlastní objekt, ale na to jsme neměli finance, dodává Kamila. Pokud si člověk peníze půjčuje, což byl i jejich případ, je podle ní výhodnější přece jen pronájem. Vyjednali si ho na osm let.

Hodně hledali také dodavatele konstrukce pro prolézačky. Náš výrobce je český, vyrábí to u nás jediná česká firma, říká Kamila. Nechtěli totiž kvůli certifikacím dodavatele z ciziny. Chtěli také dobrou kávu, takže opět pečlivě vybírali dodavatele – a zvolili malou soukromou pražírnu. Kafé a Kakao si také na kávu potrpí, zvolili dodavatele fair trade kávy a na přípravu kávy kladou velký důraz.

V Koale začali podnikat jako s.r.o. a podle Kamily povinnosti s rozjezdem podnikání zvládli poměrně bez problémů. Nikdo jim neházel klacky pod nohy, jen byli někdy úředníci více pečliví než je běžné, neboť šlo o podnik, s nímž neměli zkušenosti. Chtěli tedy více potvrzení, než snad bylo nutné. Zároveň jim však jako začínajícím nezkušeným podnikatelům všichni se vším poradili. Ale bylo to na doraz – v pátek kolaudovali a v sobotu 20. 11. 2010 otevírali.

Nejen rodinná kavárna

Koncept Kafé a Kakao je i tři roky po založení podniku stále stejný: Nejen rodinná kavárna. Vítáme tu matky s dětmi, protože máme veliký dětský koutek umístěný v samostatné místnosti. V přední části kavárny ale mohou v klidu sedět lidé nad dobrou kávou, zákusky a naší zdravou kuchyní, vysvětluje koncepci podniku Linda Laputka. Také Linda má malou dceru a z vlastní zkušenosti ví, že míst na schůzky, kde by bylo možné zabavit i děti, moc není. Zvlášť pro děti do tří let, protože ty neberou dětské koutky v nákupních centrech. Je čím dál více matek, které pracují nebo podnikají, mají pracovní schůzky, ale zároveň musí mít dítě u sebe, dodává Linda.

3 tipy od profesionálů

Kamila Lacinová, Koala Café

Koala

Je herna dobrou investicí?

Hernu nelze vytvářet s představou, že ji vybuduji, otevřu a začnu okamžitě vydělávat. Návratnost je dlouhodobá. Je to drahý byznys, který vyžaduje velkou investici. Existují samozřejmě možnosti, jak peníze za účelem výdělku otočit rychleji.

Co by neměl člověk pracující v herně postrádat?

Je třeba mít energii, nadšení pro věc, mít vztah k dětem a velkou empatii vůči klientele.

Existuje nějaké úskalí tohoto byznysu?

Musíme pracovat s nasazením 365 dní v roce, bez oddechu. Volna moc nemáme.

Linda Laputka, Kafé a Kakao

Kakao

Obejde se kavárna s velkým dětským koutkem bez osobní přítomnosti majitele?

Myslím, že ne. Přítomnost majitele je podle mne nutnost. Majitel vkládá do kavárny ducha.

Na co je třeba podle vás hodně dbát?

Na čistotu. Na detaily, zdánlivé maličkosti – čisté hračky, ořezané pastelky, neotrhané knížky, dobrou kávu…

Bez čeho se při provozu podniku neobejdete?

Bez organizačních schopností, bez určitého náboje, který mě motivuje jednat s dodavateli, vyzískat, co potřebuji. Bez empatie vůči klientům. Bez přísnosti vůči personálu, který se výrazně podílí na tom, aby kavárna byla dobrá.

Podnik má svůj řád

V herně je nutné dodržovat určitá pravidla, Koala tedy má svůj provozní řád, který musí návštěvníci respektovat. Koala nenabízí hlídání, takže si rodiče za dítě v herně zodpovídají sami. Děti platí do herny vstupné, rodiče neplatí, protože si objednávají v kavárně.

Důležitá součást podnikání v Koale je pořádání dětských oslav a večírků. O víkendu děláme i dvě oslavy za den, ale i každý všední den teď máme jednu oslavu. Jsou velmi žádané, překvapilo nás to, uvádí Kamila. Nabízejí také malování na obličej nebo zážitkové narozeninové party pro děti s vařením, nebo malování na keramiku. Jiný program se jim ale neosvědčil. Děti se sem jdou vyřádit, nechtějí sedět a něco sledovat, vysvětluje Kamila.

Také Linda v Kafé a Kakao využívá možnosti pořádat ve svém podniku pro děti různé akce. O prázdninách se akce nekonaly, ale od října se chystají dětská divadélka, workshopy, dílny, tvoření, muzicírování… Do kavárny dochází zkušení lektoři, kteří s dětmi pracují. Tyto aktivity komunikujeme pomocí různých serverů zaměřených na děti, které dávají rodičům servis a informace o tom, kde se co pro děti koná, popisuje Kamila. V kavárně také nabízí dětské oslavy, které jsou velmi žádané. Kavárna všechno zajistí – program, dort, občerstvení, tematickou výzdobu. Dokážeme splnit dětská i dospělá přání, usmívá se Linda. Bezpečnost dětí je i v Kafé a Kakao zodpovědností rodičů. Linda jen decentně hlídá, aby děti nekreslily po zdech, neničily hračky, nebo aby si maminky nenosily nočníky pro děti do dětského koutku. Protože i takové věci se samozřejmě stávají. Personál zase hlídá, aby mu děti omylem nevešly do cesty, když nese něco horkého. Kvůli dětem musí být všichni stále hodně obezřetní, dodává Linda.

Lidé si o dobrém místě řeknou

Na marketing a počáteční propagaci Koale nezbyly peníze. Původně rezervu měli, ale padla na dodatečné náklady – dražší myčku na nádobí, vlastní kávovar… Naštěstí začalo být po otevření ošklivé počasí a lidé si o nás řekli. To je nejlepší reklama. Trochu jsme inzerovali v místním časopise, občas o nás někdo někam napsal, pak nás lidé začali hledat na internetu, vypočítává Kamila. Na jaře pak zkusili slevové portály, které brali hlavně jako dobrý marketing. Maminka jednou přišla se slevou, příště už se sem vydala za normální vstupné. Dnes mají v Koale (s kapacitou prolézaček 150 dětí a 140 míst na sezení) při špatném počasí i tak plno, že musí návštěvníky odmítat.

Marketing Kafé a Kakaa je postavený hlavně na internetových serverech, které sledují baby friendly podniky. Neradi bychom se ale vyhraňovali jen jako kavárna pro matky s dětmi, nechceme být ve škatulce. I když samozřejmě tvoří velkou část klientely, upozorňuje Linda. Takových míst, jako její kavárna, je podle ní v Praze stále málo, ale maminek s dětmi hodně, prostor na trhu tedy je. Pro dospělé jsou v kavárně netradiční aktivity – třeba pletací den. Kavárna si také dělá roznos letáků v okolí, který cílí i na lidi, kteří se chtějí zdravě naobědvat. Místo, kde se podnik nachází, není nejfrekventova­nější, dobrou kavárnu si ale podle Lindy zákazníci najdou. Většina nedětské klientely je místní, rezidenti nebo zaměstnanci firem, maminky sem přijedou i z větší dálky, objasňuje Linda. V marketingu Kafé a Kakaa hraje velkou roli také web a komunikace na Facebooku.

U vstupu do Koaly jsou sice asi čtyři schody, když maminka potřebuje pomoci s kočárkem, ujme se toho personál. Podobě je to v Kafé a Kakao. Majitelky obou podniků navíc kvůli dětem velmi dbají na čistotu, což považují za důležité.

skoleni_8_1

Rodinný podnik

Konkurence nás sleduje, říká Kamila, my ji taky sledujeme, ale dnes spíše na internetu. Dnes hernu oslovují například nákupní centra, která by měla zájem mít podobný podnik pod svou střechou. Zatím ale na tento byznys nemáme finance. Co bude dál, ukáže čas. Zatím máme svoji hernu a v ní sami pracujeme. Máme rodinný podnik. Mít víc podniků, kde už nemůžeme denně být, si zatím neumíme moc představit. Zatím máme podnik postavený na osobním kontaktu s návštěvníky, zamýšlí se Kamila. Kromě její rodiny a rodiny Ivany v Koale pracují brigádně vysokoškoláci, kteří podle ní skvěle komunikují.

Linda Laputka svůj personál chválí. Personál má v kavárně služby a Linda dbá na to, aby pokrmy, které vycházejí z kuchyně, stále měly svůj vysoký standard. Klienti jsou na stabilní personál zvyklí a někteří dokonce chodí v tu chvíli, kdy je v kavárně jejich oblíbený kavárník. Ani Kafé a Kakao se ale podle Lindy nemůže obejít bez její osobní přítomnosti nebo přítomnosti jejího manžela. Oba v kavárně také pracují a jsou v úzkém kontaktu se svým personálem i se svými zákazníky. Podobný podnik se totiž podle Lindy musí dělat srdcem, není to byznys, na kterém by se dalo jen rychle vydělat.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).