Nejen Finanční správa ČR, Česká obchodní inspekce nebo například živnostenský úřad posílá kontroly mezi podnikatele. Stejně tak může učinit Česká správa sociálního zabezpečení.
Jak probíhá kontrola z živnostenského úřadu, se dočtete v článku Na co se zaměřuje živnostenský úřad při kontrolách živnostníků?
Co Českou správu sociálního zabezpečení zajímá?
Českou správu sociálního zabezpečení při kontrolách zajímají účetní záznamy, kontrolují správnost výpočtu povinností k odvodům plateb na sociální pojištění. Zajímají se také o to, zda zaměstnavatelé vedou náležitě evidenční listy důchodového pojištění.
Zaměstnavatelé jsou podle § 38 a 39 zák. č. 582/1991 Sb., povinni vést evidenci o pojištěncích a tuto podkladovou evidenci ČSSZ poskytovat. Pokud některé údaje v evidenci chybí, zaměstnavatel nepostupoval v souladu s platnou zákonnou úpravou.
Povinností každé organizace je založit evidenční list ihned při vzniku účasti zaměstnance na pojištění a vést jej po celou dobu, pokud výdělečná činnost trvá. Po skončení výdělečné činnosti je organizace povinna tento evidenční list odeslat do osmi dnů po konečném vyúčtování výdělků příslušné správě sociálního zabezpečení.
Čtěte také: Evidenční listy důchodového pojištění se odevzdávají do konce dubna a letos se vyplňují nově
Dalším cílem kontrol ze strany ČSSZ je plnění ohlašovacích a oznamovacích povinností, správné posuzování účasti na nemocenském pojištění a předkládání správných údajů ke stanovení a výpočtu dávek nemocenského pojištění.