Na covid pasech cestování nestojí. Příznivé podmínky přináší samotné destinace

17. 5. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
S blížícími se prázdninami se stále více mluví o letních dovolených. Ve hře je však jak nejistota klientů, tak humbuk a nejasnosti kolem covid pasů.

Na takzvaných covid pasech, tedy certifikátech prokazujících, že byl držitel otestován, očkován nebo prodělal koronavirus, se na konci dubna shodla Evropská komise. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček ČT24 v Událostech a komentářích v pátek 14. května sdělil, že bude od června možné prokázat se elektronicky pomocí QR kódu a následně v rámci aplikace. S tím, že od 1. června bude možné využívat covid pas na on-line bázi a od 15. června pak přímo v aplikaci. Cestovní kanceláře jsou však skeptické.

Co se dozvíte v článku
  1. Destinace na nic nečekají
  2. Chuť cestovat roste
  3. Někteří však vyčkávají
  4. Lidé míří buď k moři nebo za poznáním
  5. Cestovky měnily podmínky

Destinace na nic nečekají

Ondřej Rušikvas, provozní ředitel CK Blue Style, říká, že zavedení covid pasů rozhodně vítají, protože zjednoduší cestovaní do zahraničí. Vedle očkovaní se budou klienti moci prokázat negativním výsledkem požadovaného testu, případně potvrzením o tom, že prodělali v posledních třech měsících onemocnění covid-19. Věříme, že covid pasy budou do budoucna uznávány nejen v rámci EU, ale i v ostatních turisticky oblíbených destinacích, doplňuje. V zavedení covid pasů věřili v ALEXANDRIA cestovní kancelář, ale jak popisuje její marketingový ředitel Petr Šatný, situace je taková, že turistické destinace na nic nečekají a samy zavádějí příznivé podmínky pro cestování.

Již několik českými dovolenkáři oblíbených destinací povoluje očkovaným vstup bez dalších povinností, neočkovaným pak povoluje vstup i s antigenním testem bez nutnosti absolvovat dražší PCR (například Bulharsko či Chorvatsko) – počet těchto zemí postupně přibývá, a to je velmi dobrá zpráva a vidí to i v nárůstu prodejů. Samozřejmě se ale připravujeme i na variantu, že pro neočkované budou potřeba PCR testy před odletem, příp. i pro návrat, a pro naše zákazníky domlouváme testy v ČR i na místě. A domlouváme nejen dostupnost, ale i rozumné ceny, a to také jak v Česku, tak přímo v destinacích, prozrazuje dále.

V Marco Polo Int jsou ke covid pasům neutrální s tím, že politické diskuse ohledně nich jdou mimo ně a musí čekat na výsledný tvar a doufat, že jej nakonec s nimi bude politická garnitura i projednávat. Nemyslím si, že se budou běžně používat už toto léto, protože se země nedohodnou na jednotných parametrech. Spíš bude platit to, že jednotlivé země budou mít příjezdový formulář, do kterého lidé zaznamenají způsob své ochrany, podotýká Jan PapežMarco Polo Int působící také jako místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR. Petr Želiezko z CK Mundo si myslí, že pokud se nestihnou covid pasy zavést, tak je některé země budou uznávat tak jako tak a u jiných to bude problém. Také podle Josefa KramolišeJokratour se vše nestihne k úplné spokojenosti a všechny státy nebudou covid pasy akceptovat.

Chuť cestovat roste

Podle Ondřeje Rušikvase i dalších zástupců cestovních kanceláří klienti mají zájem cestovat a většině ani nevadí, že musejí podstoupit jistá opatření v podobě testů, karantény apod., chtějí ale přesně vědět, jaká opatření to jsou. V momentě, kdy jsou stanovena jasná pravidla pro vstup do konkrétní destinace, která nejsou zásadně omezující z pohledu plánovaní dovolené nebo navyšování nákladů za dovolenou, poptávka po dané destinace okamžitě stoupne. Typickým příkladem je nyní Řecko, u kterého za poslední týdny zájem několikanásobně vzrostl, upřesňuje. Petr Želiezko také sleduje, že klienty velmi ovlivňují opatření a velkou brzdou je především nutnost udělat si test před návratem do ČR ještě v cílové destinaci. Josef Kramoliš podotýká, že se mění priority klientů se zaměřením více na tuzemsko.

Někteří však vyčkávají

V ALEXANDRII aktuálně vnímají významný nárůst zájmu o letní dovolené. Je vidět, že Češi v létě nebudou již chtít sedět doma a v létě rádi vyrazí k moři. Věříme, že letošní sezona bude v těchto destinacích úspěšná, říká Petr Šatný. Také v CK Blue Style byl hned po zahájení prodeje na léto 2021 patrný vysoký zájem Čechů o dovolenou, přičemž klienty lákaly zejména výhodné first minute nabídky. Téměř 50 % klientů, kteří od nich v minulém roce obdrželi poukaz TravelSafe+, jej uplatnilo do konce ledna a získali tak slevu 10 % na svůj nový zájezd. Také Jan Papež uvádí, že lidé, kteří mají nějakou formu poukazu, objednávají běžně a chtějí mít jistotu, že letos na svou dovolenou pojedou a ostatní trochu vyčkávají na vyšší míru jistoty v jednotlivých destinacích. Na vyčkávání se shodují také Josef Kramoliš a Petr Želiezko, podle kterého se klienti hlásí, ale není jich mnoho.

Lidé míří buď k moři nebo za poznáním

Podle Jana Papeže je výběr stejný jako v minulosti a společnost se rozděluje na ty, co chtějí jen odpočinek u moře, a na ty, co chtějí aktivní dovolenou buď za poznáním, sportem, nebo kombinací obojího. V tomto směru přibývá aktivních rodin. Zájem se tedy na základě koronaviru nezměnil. Jezdíme po celé Evropě a dost i mimo Evropu, poptávka je stále podobná jako dříve, závisí jen na opatřeních té které země, upřesňuje Petr Želiezko. Největší zájem je tak o destinace, které byly pro dovolenkáře bezpečné i loni, tedy Bulharsko a Řecko společně zatím vévodící pomyslnému žebříčku. Petr Šatný přidává do výčtu i Chorvatsko a do popředí se opět dere i Turecko, kam se loni nelétalo a části zákazníků tato oblíbená destinace loni velmi chyběla. Co se konkrétních typů zájezdů týče, tak největší zájem je o lepší 3* a o 4*, roste ale zájem i o 5* hotely, vše především s all inclusive a blízko pláže, uvádí dále. Podle Ondřeje Rušikvase nejčastěji klienti volí 8denní zájezdy ve 4 nebo 5 hvězdičkových hotelech s all inclusive a největší zájem je o Egypt, Tunisko, Řecko a velmi oblíbené je také Bulharsko a Turecko.

Cestovky měnily podmínky

Cestovní kanceláře musely reagovat na vzniklou situaci, a to nejen ve skladbě destinací, ale i v nabídce aktivit. Například v Jokratour se v nabídce více zaměřili na vlastní dopravu a v CK Mundo zase už loni přidali do nabídky některé zájezdy do bližších destinací, jako je například Rakousko, Polsko nebo Slovensko, na které se dříve příliš nezaměřovali. Velmi jsme upravovali podmínky rezervací, možnosti přesunu nebo zrušení zájezdů a pojištění, vyjmenovává Jan Papež. 

Kvalitní připojištění na covid přinesla také ALEXANDRIA nabízející zvýhodněné pojištění Alexandria Europe, včetně připojištění EXTRA+ pro případ onemocnění Covid-19. V Bulharsku pak mají novinku v podobě v loňském roce dokončeného nově postaveného hotelu Belvedere Alexandria Club. V CK Blue style zase jinak nastavovali některé first minute výhody. Například klienti měli možnost při zakoupení zájezdu do konce března zaplatit zálohou pouze 1 500 Kč na celou rezervaci. Také jsme rozšířili naše cestovní připojištění o možnost krytí storna zájezdu z důvodu onemocnění covidem i případné osobní karantény, dodává závěrem Ondřej Rušikvas.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).