Na doplatek na pojistném máte 8 dní po podání přehledů. Co když se zpozdíte?

30. 4. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Vyjde-li v přehledu doplatek na pojistném, je nutné jej zaplatit do 8 dnů po podání tiskopisu. Jak vysoké hrozí sankce, pokud je částka uhrazena se zpožděním?

Do nejzazšího termínu pro podání přehledů o příjmech a výdajích pro zdravotní pojišťovnu a Českou správu sociálního zabezpečení chybí poslední dva dny. Tiskopisy by měly OSVČ, které nevyužívají služeb daňových poradců, odevzdat od 2. května. 

Pokud vyjde v přehledu doplatek, je nutné jej uhradit ve lhůtě osmi dnů od reálného odevzdání přehledů. Jestliže podá OSVČ přehled v poslední možný den, tedy 2. května, musí pojistné zaplatit do 10. května. 

Nabízíme ke stažení přehledy o příjmech a výdajích za rok 2017 všech zdravotních pojišťoven a také České správy sociálního zabezpečení.

Jaké jsou sankce při zpoždění platby? 

Za den platby se považuje den, kdy má ČSSZ nebo zdravotní pojišťovna peníze na účtu. Kdo zaplatí pozdě, může obdržet penále. 

Výše sankce činí 0,05 % z dlužné částky za každý kalendářní den, ve kterém dluh na pojistném trvá. V případě, že příslušná správa sociálního zabezpečení povolila placení dlužného pojistného ve splátkách, činí penále z takového dluhu 0,025 % z dlužné částky za každý kalendářní den, ve kterém dluh trvá. Penále nabíhá ode dne následujícího po dni splatnosti pojistného do dne úhrady dluhu včetně tohoto dne. Pokuta se ale nepředepíše, pokud částka za jeden kalendářní rok nepřesáhne v úhrnu 100 korun.

Čtěte také: Při platbě doplatku na sociálním si ohlídejte správnost variabilního symbolu

Co dalšího přinesl uplynulý týden? 

Dva státní svátky v jeden měsíc, ale každý pro obchodníka znamená něco jiného. Pouze jeden totiž patří do seznamu svátků, kdy musí mít zavřené obchody. Blíží se další dva svátky. Během jakého z nich musí obchody zavřít?

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Po ukončení podnikání je třeba všechny dokumenty s ním související po nějakou dobu uchovávat. Týká se to také přehledů o příjmech a výdajích. Jak dlouho je nutné uchovávat přehledy pro zdravotní pojišťovnu, se dočtete v článku Ukončil podnikání a podal poslední přehled OSVČ. Dokdy musí tiskopisy uchovávat?

Situace na trhu práce je stále špatná. Zaměstnavatelé na některé pozice stále marně hledají nové zaměstnance. Nalákat se je snaží zaměstnaneckými benefity. Například pomocí motivačních či náborových příspěvků. Čtěte, jaký je v těchto příspěvcích rozdíl: Získejte nové zaměstnance pomocí motivačního a náborového příspěvku

Úřady jsou povinny vyřizovat věci bez zbytečných průtahů a postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady. Jak postupovat, pokud se děje pravý opak? Odpověď hledejte v článku Jak se bránit proti šikanózním postupům úřadů. Je lepší domluva, nebo hned soud?

Elektronická evidence tržeb

Podnikatelské asociace se shodují, že podmínky pro offline evidenci se musí změnit. Poukazují především na limity, které ministerstvo navrhuje, a to jak u výše tržeb, tak u jejich počtu. Více v článku Podmínky pro offline evidenci místo #EET se musí upravit, upozorňují podnikatelé

Za nevystavení účtenky v hodnotě 15 korun dostal 15 tisíc korun pokutu. Zda je taková sankce adekvátní a zda je postup finanční správy shodný s metodickým postupem, který o kontrolách EET mimo jiné pojednává, nad tím se posledních pár dnů pozastavují nejedna média. Redaktor serveru Podnikatel.cz Daniel Morávek se nad postupy finančních úřadů zamýšlí ve svém komentáři Kauza Tic Taců ukázala, že úřady u EET kašlou dokonce i na vlastní metodiku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).