Při rozhodování, zda využít spíše kartu nebo hotovost, je třeba brát ohled především na lokalitu, kam cestujete. Zatímco v Evropě lze téměř všude platit kartou a hotovost může sloužit jen na drobné útraty, v mimoevropských destinacích jde často platit kartou jen na turistických místech. V těchto zemích tak klient potřebuje více hotovosti,
vysvětluje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. Čtěte také: Vypněte a odleťte k moři, zájezdy budou opět historicky nejlevnější.
V případě, že cestujete za exotikou a spoléháte se na tamní bankomaty, rozhodně je lepší se předem informovat v cestovní kanceláři o možnostech výběru. Může se totiž stát, že široko daleko nenarazíte na jediný bankomat. V ostatních případech banky doporučují platební karty. Pokud necestujete vyloženě do pustiny, platební karta je dobrou volbou, jak si zajistit v zahraničí snadný přístup k penězům. Zdarma můžete platit u obchodníků a za poplatek vybírat z bankomatů,
popisuje výhody karet Pavla Langová z Tiskového centra České spořitelny a doplňuje: Platby kartou u obchodníků doporučujeme také zejména kvůli výhodnějšímu směnnému kurzu. Při platbě kartou je měna přepočítávána přes devizový kurz, ten je výhodnější než kurz valutový, který se používá při výměně hotovosti ve směnárnách.
Další výhodou platební karty je její okamžitá blokace přes telefonní centrálu.
Před odjezdem na dovolenou je také důležité myslet na cestovní pojištění. Vybrané platební karty zajišťují jejímu majiteli standardní cestovní pojistku bez zbytečného papírování, ale za příplatek. Klient si může vybrat z nabídky nového rozšířeného pojištění, které kryje například odcizení hotovosti, dokladů, klíčů či mobilního telefonu. Majitel karty je pojištěn i pro případ, že jej pachatel pod pohrůžkou donutí vybrat peníze z bankomatu,
přibližuje nabídku pojištění Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.
Novinku na letošní léto připravila pro majitele platebních karet i GE Money Bank. Pojištění Komfort s celosvětovou platností se vztahuje na všechny členy domácnosti a vedle nadstandardního krytí léčebných výloh nabízí i rozšířené krytí extrémních sportů, zavazadel, zrušení letu nebo zájezdu,
představuje novinku tisková mluvčí GE Money Bank Markéta Dvořáčková.
V duelu platební karta a hotovost tak jednoznačně vítězí platební karta. Ta svému majiteli nabízí nejen pohodlí při placení, ale také větší bezpečí a mnohdy i celou řadu doplňkových služeb. Čtěte také: Cestovní pojištění last minute si sjednáte přes internet i bankomat.
Embosovaná karta umí víc
Aby byla vaše platba v zahraničí akceptována, je třeba mít mezinárodní platební kartu, například kartu asociací Visa nebo MasterCard. Cestujete-li do vzdálenějších zemí, pak je určitě na místě podívat se na oficiální webové stránky konkrétní kartové asociace. Tam zjistíte, jestli ji v cílené zemi podporují. Důležitý je i výběr typu platební karty. Zvolit můžete embosovanou či elektronickou. Pro platby v zahraničí doporučujeme embosovanou kartu a to s ohledem na širší akceptační síť, kterou embosované karty v porovnání s elektronickými mají a širším pojištěním, které je automatickou součástí embosovaných platebních karet,
radí Markéta Dvořáčková z GE Money Bank.
Pozor na PIN
Stejně tak jako střežíme hotovost v peněžence, je třeba dát pozor i na platební kartu. V tomto případě platí několik pravidel, které by měl mít majitel karty na paměti. Je důležité nenechávat kartu bez dozoru, nikomu neříkat svůj PIN, nedávat kartu obchodníkovi jako zástavu, sledovat obchodníka při manipulaci s kartou, zkontrolovat vrácenou kartu a z bankomatů vybírat raději u bankovních poboček, které hlídají kamery,
upozorňuje tisková mluvčí ČSOB Pavla Hávová.
V případě, že si PIN nezapamatujete, poznačte si jej, ale rozhodně ne v blízkosti karty. Pokud si klient vede záznam o PINu například v mobilním telefonu, doporučuji neoznačovat jej jako „karta“, ale smyšleným jménem a ve variantě plného telefonního čísla,
doporučuje Michal Teubner z Komerční Banky a dodává: PIN nikdy nesdělujte jiným osobám, a to ani rodinným příslušníkům, policii, zaměstnancům banky nebo obsluze na obchodních místech.
Čtěte také: Firemní karty na zahraničních služebních cestách.
Desatero bezpečnosti
- Chránit se začínáte již při převzetí karty
- Karta je pouze vaše
- Chraňte PIN
- Při použití bankomatu buďte opatrní
- Poškozená karta přestává sloužit
- Ztrátu karty je třeba odhalit co nejdříve
- Při placení kartou buďte pozorní
- Nákupy bez návštěvy obchodu šetří čas, ale zvyšují riziko
- Sledujte své výpisy z účtu
- Pokud dojde k nejhoršímu, jednejte co nejrychleji
Zdroj: Tiskové centrum České spořitelny
V případě krádeže či ztráty platební karty je potřeba ji ihned zablokovat, a to prostřednictvím zákaznické linky. Telefonní číslo zjistíte od banky při převzetí karty. Pokud u sebe klient telefonní číslo nemá, zablokování karty může provést i někdo jiný, třeba příbuzný nebo známý,
připomíná Pavla Langová z Tiskového centra České spořitelny.
V případě, že jste v naléhavé situaci a číslo do banky se vám nepodaří zjistit, můžete využít i tzv. Emergency service. Emergency service je linka pomoci kartových asociací, které poskytují služby v případě ztráty či odcizení karty. Klient zavolá na telefonní číslo Emergency service dané kartové asociace a jejím prostřednictvím může kartu zablokovat, požádat o vyrobení nové, dočasné platební karty a nebo si sjednat jednorázovou finanční pomoc, která pomůže při zaplacení nejnutnějších výdajů, jako například cestu domů. Komunikace na této lince však probíhá v anglickém jazyce,
popisuje službu Pavla Langová.
Pro větší bezpečí
Ztráta či odcizení karty není nic příjemného, obzvlášť na dovolené. Pro vaše větší bezpečí můžete využít i nadstandardní služby bank, například speciální Fraud Monitoring. Tato služba kontroluje nezvyklé transakce, jež proběhnou na debetních a kreditních kartách. Na základě této aktivity jsme schopni odhalovat případná podvodná jednání a lépe tak chránit finance klientů,
představuje novou službu tisková mluvčí GE Money Bank Markéta Dvořáčková.
Další služba, která zabezpečí vaši kartu je tzv. zamykaní platební karty. Klient může mít kartu trvale zamčenou a před placením nebo výběrem z bankomatu ji pomocí SMS odemkne. Karta se po provedení transakce zase automaticky zamkne a nelze ji použít,
vysvětluje princip služby Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank a dodává: V případě ztráty či odcizení, tak karta nemůže být zneužita. Samozřejmostí jsou rovněž informační SMS, které klienta informují o provedení každé transakce.
Čtěte také na Měšec.cz: Jak postupovat při ztrátě peněz a platebních karet v zahraničí?