Na dresscodu záleží aneb první dojem uděláte jen jednou

3. 4. 2019
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Člověk si často ani neuvědomuje, jak moc je důležité oblečení, které má na sobě. Jaké jsou nejčastější chyby a podle čeho se u šatníku rozhodovat?

Oblečení je důležité pro všechny, protože tím, jak se oblékáte, vystupujete a vypadáte, o sobě vytváříte první dojem a sdělujete okolí, kdo jste. Rozhodující roli v tomto hrají první sekundy, takže je potřeba tento čas patřičně využít. 

Musíte správně zapůsobit

O tom, jak budete vnímáni, totiž silně rozhoduje vjem zraku – jako celek jste první vnímáni očima, které pojímají vaše oblečení, gesta, výraz tváře i pohyby. Následně první dojem ovlivňují také další smysly, jako je čich, ale také hmat (podání ruky), sluch a s ním verbální komunikace včetně vnímání hlasu samotného. Navíc posuzování lidí v rámci prvního dojmu funguje tak, že atraktivním, potažmo dobře oblečeným lidem, bývají podvědomě přisuzovány dobré vlastnosti a lepší hodnocení než těm neupraveným, popisuje na úvod Petra Wiesnerová, Senior stylist z Genster.cz

Ten, kdo potřebuje udělat dobrý dojem na svůj protějšek, musí především správně zapůsobit, což se povede tak, že jste oblečení vkusně a sofistikovaně. V business prostředí je dresscode buď daný a vyžadovaný, nebo se předpokládá, že ho slušný člověk dodrží. Pokud jste například advokát a máte schůzku s klientem, který se rozvádí, očekává se od vás solidnost, diskrétnost a velká dávka taktu. Pokud sedíte v kanceláři v džínových šortkách a košili s rozhalenkou, na klienta zapůsobíte jako člověk, který se kvůli němu nebyl schopný ani slušně obléknout, natož aby za něj dokázal důstojně bojovat u soudu, popisuje na příkladu stylistka Gabriela Zimová. Toto oblečení nebo žabky a šortky vám v tomto ohledu nepomohou, ale ani milionové hodinky, lesklý oblek nebo u žen poslední model kabelky Chanel nejsou to pravé. V tu chvíli se v protějšku okamžitě rozbliká varovné světélko, že na klientech vyděláváte moc a váš obchod nemusí být pro klienta výhodný, upozorňuje osobní módní stylista Renata Dobiášová

Nejen s prvním dojmem souvisí také employer branding, kterému jsme se věnovali v článku Employer branding aneb Když dobrý dojem pohřbí nepříjemný vrátný

Dodržování vhodného způsobu oblékání, které je adekvátní příležitosti, je na místě také v běžném životě, a v obchodním prostředí obzvlášť. Důvodů je mnoho – potřebujeme získat protějšek na svoji stranu, vydobýt si lepší obchodní podmínky anebo jen své protistraně projevit úctu pro příznivé budování dlouhodobého byznysu. Vždy bychom se tedy měli oblékat přiměřeně situaci. Naplněním předepsaného dresscodu svému protějšku vyjadřujeme respekt, navíc by to měla být naše lidská přirozenost, doplňuje Petra Wiesnerová.

Přizpůsobujte se protějšku i prostředí

V oblékání hraje zásadní roli předmět podnikání. Zatímco od fotografů, módních stylistů, designérů nebo zpěváků se očekává, že budou vyčnívat, u profesí, jako je finanční poradce, terapeut nebo advokát, nikdo žádné módní výstřelky neočekává. Podobně u řemeslníků je dresscode vedlejší, ale stále se očekává, že přijdou oblečení slušně a čistě. Ať už vás ale dresscode vaší profese tlačí kamkoliv, nenechte se zaškatulkovat a uchovejte si svoji osobitost – k tomu vám dopomohou například vhodné doplňky – prezentujete přeci sebe, radí Gabriela Zimová. Podle Petry Wiesnerové by správný byznysmen měl mít nejen dobrý odhad na obchod a lidi, ale také na situaci a prostředí. Pokud podle ní tyto situace a příležitosti vyhodnotit neumí, je vhodné se obrátit na odborníky. 

Stejně tak jako na oboru podnikání záleží i protějšku a místě setkání. Na pracovní oběd v luxusní restauraci si vezmete něco jiného než na kávu do hipsterské kavárny. Pokud jste pozvali svého klienta do hospody na pivo, asi byste v obleku vypadali směšně. U běžného jednání vsaďte na nadčasovou klasiku. Pro muže i ženy platí: volte raději tmavší barvy a zapomeňte na křiklavé vzory. Správné barvy mohou vyvolat specifické reakce. Nic nezkazíte tmavě modrým nebo šedým oblekem, doporučuje Renata Dobiášová.

Volba barev je důležitá právě proto, že mají svou symboliku, kterou vědomě či podvědomě vnímáme, protože mozek propojuje barvy s emocemi a dojmy. Vedle toho, že by barva měla souznít s jeho nositelem, by měla být volena podle toho, čeho chcete dosáhnout. Zapomínat bychom však neměli ani na geografii a kulturu, protože v různých kulturách mají barvy různé významy. Nejoblíbenější byznysová barva je modrá – symbolizuje důvěru a vyrovnanost, ale také autoritu. Pokud chcete protistranu zaujmout a získat ji na svou stranu, můžete jí vyjádřit náklonnost volbou jejích “firemních” barev. Ve volbě barev obecně platí, že když se člověk bude řídit tím, co vidí v přirozeném světě, resp. v přírodě kolem sebe, bude to fungovat. Modrá si skvěle rozumí s bílou, stejně jako obloha a na ní mraky. Skvěle ji doplňuje béžová či hnědá stejně jako barva půdy, které se nebe dotýká, a podobně, vyjmenovává Petra Wiesnerová.

O barvách a jejich působení jsme psali zde: Barvou roku 2019 je korálová. Nebojte se ji používat

Při volbě oblečení je vhodné zohlednit také roční období a s ním spojené například správné vrstvení, které odpovídá předepsané etiketě a je také funkční. Svému nositeli tak poskytuje dostatečný komfort, který mu umožňuje soustředit se na jednání. Vhodné je také zohledňovat výběr materiálu vzhledem k ročnímu období a k vlastním tělesným preferencím. V košili, která nedýchá, či saku, které škrábe, se nikdo nebude cítit dobře. A může se to projevit na vystupování i celém (prvním) dojmu, dodává Petra Wiesnerová.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Renata Dobiášová dále poznamenává, že pánové nemusí být jen v obleku a dámy v kostýmku, jen musí rozlišovat mezi „casual“ stylem a oblečením na zahradu. Vyplatí se investice do několika klíčových kousků, jako jsou tmavě modré a šedé kalhoty, tmavomodré džíny, pár hezkých košil, bílé a černé tričko, sportovní saka a hnědé a černé kožené boty, bílé tenisky. Pánové by měli mít dobře střižené sako, kalhoty správné délky s páskem, který je ve stejné barvě jako šněrovací boty, které klidně mohou nahradit koženými teniskami. Pro dámy bych doporučila sukni ke kolenům nebo rovné oblekové kalhoty, halenku, sako a lodičky v černé barvě, shrnuje.

Chyb je stále spousta

Odborníci se shodují, že chyb je stále hodně a často se jedná o nedodržování etikety. Stále potkáváme v divadle muže v džínách a teniskách, na jednáních a prezentacích v nepadnoucích či neudržovaných oděvech. Nebo vídáme příklady podhodnocené, či naopak nadhodnocené volby outfitů vůči svému protějšku, kdy to v obou případech může být na škodu, vyjmenovává Petra Wiesnerová. Podle ní se nedělají chyby ve volbě barev, protože hlavně muži jsou konzervativnější a volí tlumené barvy. Občas se však setkáváme s nesourodými kombinacemi barev, vzorů a prvků, které v konečném důsledku působí neuspořádaně a tak i jeho nositel, jako součást celku, dodává. 

Gabriela Zimová považuje za nejčastější chybu u žen přílišnou vyzývavost, zběsilé kombinování nekombinovatelného nebo přehnanou snahu o pánský „úřednický“ look. Ženy stále nosí tělové silonky, stále ladí barvu bot s kabelkou a velmi často nosí špatné spodní prádlo. I když jen lehce průsvitná halenka, tak bílá podprsenka pod ní zkrátka nepatří, popisuje prohřešky Renata Dobiášová. 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

U mužů je častou chybou volba nevhodných bot, nevkusných doplňků, příliš velké sako, špatná délka kalhot, pásek u kalhot s nevhodnou sponou nebo ve špatné barvě, nezastrčená košile nebo plné kapsy věcí. Nepříjemností je také propocené podpaží. Na to už dnes existují skvělá neviditelná spodní trička se savou funkcí, ale pokud ho nevlastníte nebo z nějakého důvodu vlastnit nechcete, poradím, že světlé pastelové barvy košil pro vás nebudou šťastnou volbou, doplňuje Gabriela Zimová. Poslední prohřešek se týká žen i mužů a Renata Dobiášová jej označila výrazem „Já na to mám“. Příliš velká loga jsou zbytečná a nevkusná. Tváří luxusu a stylu je diskrétnost. Když máte peníze, můžete si koupit drahé oblečení, ale styl si nekoupíte, uzavírá.

Připomeňte si netradiční módní kolekci fast foodu KFC: 

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).