Na #EET se nabaluje doplňkový byznys, zuby si brousí i mobilní operátoři

14. 5. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Elektronická evidence tržeb otevírá možnost pro firmy, aby dotčeným subjektům nabídly vybavení a doplňkové služby. Na své si mají přijít i mobilní operátoři.

Mobilní operátoři se již chystají, jak si na elektronické evidenci tržeb (EET) „přihřejí polívčičku“. Podnikatelé totiž budou muset být online a pokud se nakonec EET dotkne i podnikatelů bez stálé provozovny a dalších drobných živnostníků, bude zapotřebí mobilní připojení na internet a kapesní tiskárna. Mobilní operátoři tak již připravují pokladní systémy, aplikace a speciální tarify. Na EET se však nechystají pouze oni.

Čtěte také: 3 modely komunikace s Finanční správou v rámci #EET. Jaké to jsou?

S úpravou pokladních systémů by neměl být problém


Autor: www.isifa.com

Mobilním operátorům otevírá EET podnikatelské možnosti.

Že okolo EET vznikne nemalý byznys doplňkového vybavení a služeb, je jasné prakticky již od počátku. Podnikatelé, kterých se EET dotkne, totiž budou muset být napojeni přes internet na finanční správu, kam budou odesílat informaci o každé tržbě. Zároveň budou muset zajistit tisk účtenky, která bude muset obsahovat předem dané údaje. Obchodníci, restaurace a hotely, kterých se má EET jako prvních týkat, tak budou muset přizpůsobit své pokladní systémy či si pořídit zcela nové.

Na ně už začínají cílit první firmy. Například český startup Storyous připravil pokladní systém pro restaurace a kavárny, který v případě zavedení EET půjde prakticky ihned připojit na server finanční správy. Pokladní systém zadává veškeré objednávky i platby do tabletu, který informace automaticky odesílá šifrované a anonymizované na server. Nakonec systém vygeneruje účtenku a obsluha ji předává zákazníkovi. Všechna data jsou uchovávána online a princip evidování tržeb je totožný s navrhovaným zákonem o elektronické evidenci tržeb.

Pokladní systém pro restaurace nabízí v Česku i společnost ABX Software. Pořizovací cena se pohybuje v řádu desítek tisíc korun. Stejně jako Storyous nabízí i mobilní řešení, které mohou využít i číšníci. Software je však na rozdíl od Storyous dostupný také pro hotely či obchody.

Čtěte více: Start-up představil pokladní systém kompatibilní s elektronickou evidencí tržeb

Vývoj okolo EET samozřejmě sledují i další poskytovatelé pokladních systémů. Jelikož jsme naše pokladní systémy přizpůsobili legislativě jiných zemí, a to i tam, kde je podobný systém aplikován a dle ustanovení návrhu zákona, předpokládáme, že naše pokladní systémy, registrační pokladny SERD a SC, budeme schopni přizpůsobit uvažovanému záměru, uvádí například firma SYSTEM-COMMERCE. Uživatelům našeho pokladního modulu POS NET bude nabídnut upgrade, který bude naprogramován dle přesných specifikací ministerstva financí. Předpokládaný (dle nejnovějších informací z MFČR) způsob již využíváme v jiných částech pokladny, ujišťuje zase firma SUPPORT SYSTEM.

Na trh se chystají i mobilní operátoři

Pokladní systémy a zařízení chtějí nabídnout podnikatelům i nové subjekty, jedná se třeba o mobilní operátory. Konkrétně Vodafone připravuje speciální zařízení ePokladna, které umožní všem podnikatelům vystavovat elektronické účtenky a odesílat online informace o tržbách na ministerstvo financí.

Čtěte také: 180 milionů korun bude stát roční provoz systému #EET, říká šéf Finanční správy

Zůstává navíc otázkou, zdali se EET v dalších etapách dotkne i dalších podnikatelů. Pokud budou muset elektronicky evidovat tržby i živnostníci, kteří pracují mimo svoji provozovnu, stanou se zajímavým segmentem právě pro mobilní operátory. Drobní podnikatelé by totiž museli být napojeni na mobilní internet, což by pro řadu z nich předně zřejmě znamenalo pořídit si datový tarif. Penetrace datových tarifů u živnostníků totiž rozhodně není stoprocentní. U T-Mobile a O2 má datový tarif přibližně 70 % živnostníků. V segmentu živnostníků a malých firem má datový tarif více než 60 % zákazníků, připojila za Vodafone Adéla Konopková, zástupce mluvčí společnosti Vodafone.

Někteří podnikatelé samozřejmě využívají i k podnikání běžné tarify. I zde ale existuje prostor pro nové zákazníky s datovými tarify. Ke konci dubna 2015 mělo zhruba 81 % postpaid rezidentních zákazníků v hlasovém tarifu obsažená data. Číslo má vzrůstající tendenci, uvedla serveru Podnikatel.cz Patricie ŠediváT-Mobile. Také u Vodafone nemá zdaleka každý zákazník datový tarif. Konkrétně má data předplaceno 67 % nefiremních zákazníků.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Operátoři už proto chystají speciální podnikatelské balíčky. V rámci tarifu bude Vodafone nabízet i různé varianty internetového připojení, jež je nutné pro odesílání elektronických účtenek. Služba by měla být spuštěna už na jaře tohoto roku. Kromě internetového připojení chystá Vodafone i speciální aplikaci do chytrého telefonu nebo tabletu, která umožní práci s elektronickými účtenkami. Do mobilního zařízení si pak stačí stáhnout aplikaci ePokladna a připojit kapesní tiskárnu. Po zadání částky prodeje do zařízení se vytiskne paragon a informace o tržbě se již automaticky odešle na ministerstvo financí, uvedl Vodafone ve své tiskové zprávě.

Na EET se připravuje i T-Mobile a O2, obě společnosti však zatím nechtějí být konkrétní. Reakci na EET samozřejmě připravujeme, v tuto chvíli detaily nelze zveřejnit, dodala Patricie Šedivá z T-Mobile. Pro EET připravujeme řešeni v závislosti na schválené legislativě, sdělování podrobností by však nyní bylo předčasné, uzavřela Lucie Jungmannová z tiskového oddělení O2.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).