Zdá se, že jeden zajímavý byznys jako magnet přitahuje druhý. Ve větších městech nebo metropolích vznikají ulice a zóny, které se na pomyslné obchodní městské mapě nějak specificky profilují. Děje se to i v Praze. Za luxusem se tu v centru chodí do Pařížské a jejího okolí, které je známé také jako místo, na němž se soustředí butiky českých módních značek a některých českých návrhářek – například Martiny Nevařilové, značky Timoure et group, Kláry Nademlýnské nebo Beáty Rajské.
Na místě podnikání záleží.
Do pražských Holešovic zase nastěhovalo své provozovny hodně designérských firem, za krk jim tu dýchá centrála módní značky Pietro filipi a Centrum moderního umění DOX. Mánesova ulice na Praze 2 mezi náměstím Jiřího z Poděbrad a (téměr) kolejemi Hlavního nádraží pro změnu přitáhla restaurace, bary a kavárny, jakou jsou třeba Aromi, U básníka pánve, Pastička nebo Kaaba.
Čtěte také: Neopakovatelná atmosféra v kavárnách na pražských Vinohradech
Vyprofilovaná ulice
Jeden podnik nebo obchod ještě atmosféru ulice nedělá. Je-li jich pět, šest, sedm, ulice nebo místo už se začínají viditelně profilovat. Ulice Karolíny Světlé kousek od Národního divadla a vltavského nábřeží působí z vnějšího pohledu originálně, netradičně, bohémsky až exoticky. Usadily se tu totiž obchody, kavárny, restaurace, salony, které rozhodně vyčnívají z průměru. Třeba Balkanova, která se specializuje na vlněné deky a koberce z Bulharska, MarLen, obchod zaměřený na látky a metráž, pletací příze, módu a bytový textil, Bistro & Obchod No. 19, bar a kavárna Duende, Restaurant Kabul, design shop Nakoupeno.cz nebo obchod s dětským oblečením Malá Ela.
Server Podnikatel.cz oslovil některé z nich, aby zjistil, zda má podobná enkláva nějaké podnikatelské výhody a zda vnější pohled vůbec koresponduje s tím, co si o své lokalitě myslí sami podnikatelé.
Zajímaví sousedé podnikání prospívají
O místě podnikání mohou rozhodnout nejen tvrdá data, ale také osobní vztah k dané lokalitě. I to sehrálo roli u Kristiny Netíkové z Bistra No. 19, která v Anenské čtvrti, kde se ulice Karolíny Světlé nachází, žije od narození. Na stejné adrese máme architektonický ateliér a studio s florálním designem, které fungují od dob, kdy byla tato ulice ještě úplně mrtvá. Jediné, co jí dávalo energii, bylo Café Duende, hostinec U Rotundy a především rotunda sv. Kříže. Někteří kolegové nás od této lokality odrazovali, ale naše intuice nás nezklamala,
pochvaluje si.
S kolegy se snaží o to, aby bylo bistro více než jen prostor, který nabízí dobré jídlo. Naše bistro funguje jako neformální prostor, který představuje alternativu k zažité představě veřejného stravování. Máme vlastní Galerii Strop, každý rok se účastníme Designbloku, na dvůr domu jsme navrhli a umístili Altán, jakýsi poloveřejný prostor, a tím zdaleka nekončíme,
vypočítává návazné aktivity. Návštěvníky bistra jsou tak logicky lidé z okolí, lidé, kteří žijí, pracují nebo studují nedaleko, ale i ti, co sem přijedou z dálky. Nechceme dělat další tuctovou restauraci pro turisty. Daleko větší výzvou bylo vytvořit osobitý podnik pro skutečné lidi, ať už „domorodce“ nebo „cizince“,
tvrdí Kristina Netíková, která své podnikání shrnuje do tří klíčových oblastí: kvalita, osobní nasazení, srdce.
Čtěte také: Pokud zakládáte restauraci, dávejte si pozor na půjčky. Radí profesionálové
Myslím, že zajímaví sousedé mému podnikání určitě prospívají,
svěřuje serveru Podnikatel.cz Jana Koubová, která je provozovatelkou café – baru Duende. Jako příklad nabízí návštěvníky oblíbená galerie Fotografic v blízké Stříbrné ulici, kteří často chodí i sem. Obecně mezi jejími zákazníky převažují Češi a cizinci, kteří žijí v Praze. U turistů je časté, že když už do Duende zavítají, během svého pobytu se pak ještě několikrát vracejí. Ovšem zajímavá adresa by byla málo bez dobré kávy, piva a příjemné a přátelské obsluhy – to všechno jsou věci, jež podle Jany Koubové jejímu podnikání prospívají. Obsluha se s hosty často spřátelí a hosté se pak vracejí,
dodává.
Co vedlo u vás k volbě této lokality? – zeptal se server Podnikatel.cz také Tomáše Dočkala, jednatele Balkanovy. Že je v centru města, ale přitom ne na tolik lukrativním místě, takže nájem není astronomický. Líbil se nám i samotný nebytový prostor. To, že se jedná o ulici se zajímavou atmosférou, kavárnami a obchody, bylo také důležitým kritériem. Ale spíše jako body navíc pro tuto lokalitu, než že bychom hledali zajímavou ulici v prvním plánu,
uvádí.
Jak ukazuje příklad Balkanovy, zajímaví sousedé také mohou vnést do podnikání nečekané nápady. Sousedka z módního obchodu Leeda ve vedlejší Bartolomějské ulici Tomáše Dočkala mezi řečí přivedla na nápad vyrábět plstěné tašky. Na nich teď Balkanova pracuje, design navrhuje designové studio Chi-Chi. Směřování Balkanovy se tím může změnit. Tento artikl nás patrně posune částečně ke stylu obchodů s designovou módou,
domnívá se Dočkal s tím, že firma nicméně především přemýšlela, co může prodávat celý rok, protože deky jsou spíše sezonní artikl. A zajímaví sousedé podle něj Balkanově prospívají i v očích zákazníků, mezi nimiž jsou jak domácí, tak zahraniční návštěvníci Prahy, kteří se do obchodu vracejí. Místní přitom více objednávají ručně tkané kilimy na míru, v barvách, velikosti a vzoru podle svého přání, což je pro Balkanovu specifické, cizinci zase více nakupují hotové dražší koberce.
Atmosféru místa nevnímám
Nic ale není černobílé. Dana Růžičková naopak s umístěním svého obchodu Malá Ela v ulici Karolíny Světlé moc spokojená není. Dokonce uvažuji, že svůj obchod v blízké době přesunu někam jinam,
říká pro server Podnikatel.cz. Jak vysvětluje, potíže jí způsobují hlavně lidé, kteří docházejí do nedalekého metadonového centra, postávají před prodejnou a odpuzují případné zákazníky. Ani celková frekvence lidí není podle ní v ulici taková, jakou by potřebovala pro úspěšnější podnikání. Plusem je pouze výše nájmu a poloha v centru s určitým výskytem zahraničních turistů. Atmosféru místa bohužel žádnou nevnímám – teda spíše jenom tu negativní související s množstvím podivných individuí zde se vyskytujících,
dodává nekompromisně a ukazuje tak, jak se může vnější pohled na danou lokalitu lišit od skutečné podnikatelské reality.
3 praktické rady k výběru místa podnikání
- Máte-li tip na obchodní prostory, které si chcete pronajmout nebo koupit, dobře si prohlédněte okolí, a to jak lokalitu, tak okolní provozovny nebo si najděte firmy i neziskovky, které tu sídlí. Může jejich zákazníky či klienty zajímat i vaše zboží či služby? Nebo pro vás naopak mohou znamenat nějaké potíže (jak ukazuje příklad Malé Ely)? Když už se zabydlíte, navažte se sousedy kontakt. Jak dokazuje Tomáš Dočkal z Balkanovy, mezi řečí se mohou vylíhnout i pěkné podnikatelské nápady.
- Prozkoumejte, jak daná lokalita funguje. Zóna přeplněná kancelářemi může vypadat živě kolem poledne, ale v pátek odpoledne tu třeba bude úplně mrtvo. Kanceláře vám ale můžou i přesto při troše snahy přivést zákazníky.
Čtěte také: Kateřina a Miloš tvrdí: Květinářství je byznys, který se řídí podle zákazníků
- Nenechte se zaslepit cenou. Místo, kde podnikáte, by mělo nabízet víc, než dobrou cenu pronájmu. A to i s ohledem na to, kam chcete své podnikání výhledově směřovat. Má pro vás daná lokalita potenciál i do budoucna?