Podle Česmad Bohemia totiž moravští dopravci často využívají neděle, aby zahájili přepravy s vykládkou v pondělí v Německu a kvůli zákazu tak přijdou o byznys.
Zákaz nedělní jízdy postihne moravské dopravce
Jízda kamionů by měla být nově v neděli zakázána od půlnoci do 22 hodin. Zároveň by ale nákladní auta měla možnost dojet do místa vykládky v ČR. Aktuálně mají kamiony v neděli zákaz od 13 do 22 hodin. Dále se má zavést celoroční úsekový zákaz předjíždění kamionů, přičemž policie a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dodají návrhy, kde bude zavedeno. ŘSD má zároveň vyhledat místa pro nová odstavná parkoviště včetně čtyř desítek kontrolních stanovišť. Dohodli se na tom premiér Andrej Babiš s ministrem vnitra Janem Hamáčkem, ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem a policejním prezidentem Janem Švejdarem.
S těmito plány však nesouhlasí sdružení autodopravců Česmad Bohemia. K nedělnímu zákazu dopravy Česmad Bohemia upozorňuje, že objem přeprav je neměnný, což znamená, že každé omezení doby jízdy jen znamená, že vozy budou déle stát na již tak přeplněných parkovištích, ale nikam se neztratí. Bude jich naopak potřeba více, aby odvezly stejný objem za kratší dobu. Po době zákazu také dojde k zahuštění provozu, například v pondělí ráno kolem Prahy,
doplnil Martin Felix, mluvčí Česmad Bohemia.
Podle Česmad Bohemia bude jediným důsledkem, že moravští dopravci, z nichž někteří využívají neděle, aby zahájili přepravy s vykládkou v pondělí v Německu, přijdou o byznys. Jejich řidiči neodjedou od rodin už v sobotu, aby čekali někde na trase celou neděli. Vadit to ovšem nebude levnější konkurenci z Balkánu nebo třeba z Polska a ta ráda jejich zakázky převezme. Vláda by měla českým kamionovým dopravcům, kteří ztrácejí trh o desítky procent a dostali se s výkony pod stav před vstupem do EU, pomoci a ne je takovým opatřením ještě víc potopit,
uvedl Martin Felix.
Co se týče úsekového zákazu předjíždění kamionů, nejsou dopravci proti, odmítají však případný plošný zákaz předjíždění.