Tak to dá přece rozum. Pokud je příjemný číšník nebo usměvavá servírka a jídlo je dobré, ocením to mimo standardní cenu v průměru navýšením o 10% a zaokrouhlím poté ještě nahoru. Ale účtovat si nezdaněnou odměnu i v případě, že mě obsluhuje idiot nebo blbka a jídlo bych nedal ani praseti, to je přece absurdní. Ze strany "podnikatele" jde jen o pokus vyhnout se zaplacení daně z části platby, že ji odkloní jako dýško a neuvede jako přijatou tržbu.
notyvoe, ty už jsi s tim "odkláněním přijatých tržeb" uplně nemocnej. pokud spokojený host dá něco navíc jako dýško, navíc k tomu co je na účtence, tak to obsluha samozřejmě odkloní, protože to je dar a danit dary je nemorální, navíc to nikdo nevidí. ale asi právě když obsluha namarkuje couvert nebo servisní poplatek na účet, a zahrne ho do účtenky - tak to má v účetnictví i v eet a nikam to neodkloní, nein?
Dysko davam jen vyjimecne a tam kde jsem se servisem nadmiru spokojen a prijde mi sluzba podhodnocena. Mozna je to zavedena slusnost, ale obsluha je placena provozovatelem a pri dnesnich cenach a kvalite jidel v restauracích to dysko proste dat nemuzu. Dysko nedam kdyz obsluha nepozdravi prvni, kdyz nemam jidlo skoro hned na stole, kdyz musim dlouho cekat na obsluhu, abych zaplatil, kdyz obsluha poplete objednavku, atd. To vse svedci o kvalite restaurace. Napsat si objednavku, donest a zkasirovat umi kazdy. Podstatne je, aby si lidi nenechavali srat na hlavu. Kolika lidem donesou studene zradlo a jeste jim za to daji dysko, aby nevypadali blbe. ;-)
Na druhou stranu má pravdu v tom, že obsluha v restauraci už dostává za svou práci mzdu. Tak proč by měli mít nárok na to, aby jim zákazníci platili ještě něco navíc?
A proč právě oni a ne jiní zaměstnanci? V čem je jejich práce lepší a záslužnější oproti třeba práci prodavačky v libovolném obchodě nebo obsluhy čerpací stanice? Ti nás taky obsluhují a žádné spropitné jim za to nikdo nedává. Nebo snad strčíte prodavačce v drogerii do ruky tuzéra, když se na vás za pultem hezky usměje a poradí vám s výběrem parfému? Či necháváte popelářům všimné za vyvezení popelnice?
Sorry, ale je spousta zaměstnání, kde se člověk nestíhá ani naobědvat. Práce, kde se věnuje zákazníkům, usmívá se od rána do večera a žádné dýško.
Proč by to v restauraci mělo být povinné?
A bohužel je stále víc a víc restaurací, kde se na zákazníka usmívají stejně jako na úřadě...takže skoro vůbec. Spíš na vás koukají pohledem...já jsem tady pán a kdo je víc?
Je to o lidech...takže pokud bude v restauraci příjemně a budu chtít, dýško dám...tak jako prodavačce za kasou, v trafice a pod.
Pokud ne, tak ne. To že dýška k této práci patří je pomalu jako socialistické vydírání :-)
At zaměstnance zaplatí hlavně zaměstnavatel a ne kolemjdoucí lidi.