Na přelomu milénia hledala stylovou módu v sekáčích. Dnes je tenisková královna

2. 7. 2018
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Začínala v Ostravě s módou ze second handů. Teď s Queensem rychle šplhá ke dvousetmilionovým tržbám. Vsadila přitom na to, co sama miluje: streatwear a tenisky.

[Advertorial] Když Lenka Ondruchová v 90. letech dospívala v komunitě graffiťáků, rapperů a hiphoperů, stylové oblečení nebylo k mání. To probudilo jejího obchodního ducha.

Sekáč a pak hiphopeři z Polska

S módou začala u sebe. Objevila jsem second handy a oblékala se tam. Když jsem našla něco, co někdo jiný hledal, tak jsem mu to přeprodala. Pak si kamarádka otevřela obchod s vintage módou a já jí oblečení ze sekáčů dodávala. Pánské věci jsem zas nosila do graffiti obchodu dalšího kamaráda, vzpomíná, jak začala v Ostravě rozvíjet svůj podnikatelský talent.

Když se měl graffiti obchod zavřít, převzala ho (spolu s tatérem) a při tom si dodělávala vysokou školu – marketing a obchod. Od roku 2003 začala dovážet nové kousky. Nejdřív z Polska. Rappeři tam měli své značky a Polsko má kvalitní textilní průmysl. Bylo to na dosah. A měli jsme tam kontakty díky graffiti, objasňuje počátky Queensu. Pak si vyhlédla Brno jako město s potenciálem, kde podobný obchod chyběl, a do dvou let byla s obchodem i v centru Prahy. Byla to doba sice už s e-mailem, ale bez dnešních sociálních sítí, kdy velké oděvní řetězce v Česku teprve začínaly.

Produkt, e-shop a kamenné prodejny

Názvem Queens firmu spojila s tím, že ji vlastní žena, a také s hiphopovou scénou a stejnojmenným newyorským obvodem. S žádným podrobným plánem nezačínala. Nejdůležitější pro ni byl produkt a věděla, že chce nejen kamenné obchody, ale i e-shop, který má od roku 2004. Zaměřovala jsem se vždy na produkt, věřila jsem mu a byznys tak přirozeně rostl, protože dobrý produkt byl zajímavý pro čím dál více lidí, popisuje.

Zlomem v jejím podnikání byl moment, kdy se streetwear stal mainstreamem. Tenisky se začaly nosit všude a ke všemu, logicky s tím se okruh zákazníků rozrostl i mimo původní komunitu. Svou roli sehráli mileniálové, kteří na tenisky nedají dopustit a teď tvoří hlavní skupinu zákazníků.

Značky utáhnou na své nadšení

Dnes má firma ve svém portfoliu přes sto značek a čtyřicet dva tisíc položek. Aby si vybral každý podle svého vkusu a stylu. Vždycky jsme chtěli zákazníkům nabízet věci, které budou kvalitní a za adekvátní cenu. Pohybujeme se v segmentu, který je prémiový, takže naše ceny byly vždycky vyšší. Dlouho jsme poslouchali, že jsme předražení. Jenže levnější značky pro nás nebyly dostatečně kvalitní a designově se nám nelíbily, vysvětluje svůj přístup.

Když ve firmě hledají nové značky, zaměřují se vedle kvality a ceny na to, zda mají dobrý marketing a aby si sedli s lidmi, kteří za nimi stojí. Jsou to spíš značky zavedené. Bereme ale i značky nové. Vždy jsme byli zvyklí značky na trh zavádět, přijít s nimi první. Od roku 2005 proto jezdíme na veletrhy do Berlína, Barcelony, Paříže, Londýna, kde pátráme po těch zajímavých a utužujeme vztahy se stávajícími, objasňuje Lenka.

Čtěte také: Z Austrálie do Česka a pak znovu do světa. Taková je cesta Bushmana

Teď už jsou sice zavedená firma, ale k oslovení značek, které chtějí získat, mají stále stejný přístup jako na začátku: nadšení. Když Lenka chtěla v roce 2002 prodávat Pumu, neměla peníze na minimální odběry. Puma měla zastoupení v Ostravě, tak tam prostě zašla a přesvědčila je. Ale dnes už je to samozřejmě náročnější, trh je sytý, získat velkou značku není tak lehké, zamýšlí se.

Nezlikvidovat si trh slevami

Během let, co se Lenka pohybuje v oboru, konkurence vznikala a zanikala. Někdo dělal tak velká ramena, že jsem z toho byla chvíli nervózní. Ale na druhou stranu si v naší cestě udržitelného rozvoje věříme. Nechceme bláznivě hned všechno třikrát větší. Máme své zásady, jsme féroví a naši dodavatelé i zákazníci to vidí, říká a připomíná firemní heslo „Positive vibes only“, doplněné zeleným srdcem. Věří totiž tomu, že podnikání je srdeční záležitost a že co dává ven, to jí přichází zpátky.

S myšlenkou udržitelnosti podle ní souvisí i to, že ve firmě drží stabilní množství slev a hlídají předobjednávky. Plánujeme růst, ale zároveň jsme dost konzervativní. Raději doobjednáme, než abychom měli obrovské peníze skladem, popisuje strategii. Tvrdí, že cítí odpovědnost za celý trh, protože nechtějí, aby se slevami zničil. Aby něco, co má stát čtyři tisíce, stálo patnáct stovek jen proto, že toho někdo objednal moc. Cena je sice čím dál víc prodejním nástrojem, ale my jsme vždycky byli zvyklí na to, že jsme drazí. A stále jsou zákazníci, kteří ocení, že mají sice dražší věc, ale neuvidí ji na každém. Když chcete prodávat něco exkluzivního, nemůžete jít na 30 % ceny, dodává Lenka.

Čtěte také: Vyrábí ponožky. Byznys překvapivě kvete

Podle ní na trhu bodují i tím, že si u nich zákazníci koupí outfit od hlavy až k patě, vyhledávají značky, které se něčím liší, a sledují trendy. Také dávají vysokou prioritu péči o zákazníky. Customer care pro e-shop, který máme od roku 2004, byla druhá pozice, kterou jsem ve firmě obsadila, po prodavačce v kamenné prodejně, vzpomíná podnikatelka.

Věří v atmosféru a kontakt s mladými

Svůj nejužší tým má stabilní, ale nové lidi nabírá neustále. Dnes už jich je kolem padesátky. Dbá na to, aby si navzájem sedli, je pro ni důležitá firemní atmosféra. Možná kdybych byla tvrdší šéfová, jsme ještě úplně někde jinde, ale to nepotřebuji, jsem spokojená, tvrdí Lenka, která už dnes většinu své práce delegovala a za prioritu ve svém životě považuje sedmiletého syna. V podniku se stará o hlavní směřování a kreativní nápady. Je jednoduché práci předat, když máte komu. Je důležité mít kolem sebe šikovné lidi, kteří chápou, o co vám jde, říká s tím, že během patnácti let podnikání předala ze svých pravomocí téměř vše.

Nejvíc však podle svých slov stále „kecá“ do marketingu. Zákazníkům o sobě dávají vědět hlavně přes sociální média, ale organizují i akce v obchodech – pak se stojí fronty až za roh a ze setkání je často party s DJem. V propojení s fanoušky jim pomáhají i influenceři. Ačkoliv Lenčiny kořeny jsou v určité komunitě, dnes pozoruje, jak se míchají nejen komunity, ale také móda a značky. Luxusní značky mladí kombinují s teniskami a streatwear kousky. Hranice mezi styly jsou otevřené. Trendem je oblečení stylově spojovat a míchat, tvrdí.

Čtěte také: Jak online specialistovi otevřel kamenný obchod oči i nové možnosti

V módě sleduje hlavně mladou generaci a jak poznamenává, Češi už se přeci jen naučili oblékat. V takovém roce 2005 oči bolely mnohem víc. Odráží se v tom obrovská nabídka oblečení. Hezky obléct se dá i za málo peněz. Já třeba pořád ráda nosím i věci ze sekáčů, prozrazuje. Je hrdá na to, že přesto, že je už dvakrát starší než velká část jejích zákazníků, pořád ví, co je zajímá. Jak se zrychlila móda, mění se totiž i preference lidí – a to prý prakticky denně.

Vloni dala nový design také svým prodejnám a přestěhovala je na lepší místa. Chtěla prodejny jako variabilní místo, které se dá rychle proměnit, když je potřeba prostor pro event, a kde se lidé cítí příjemně. Proto jsme s designéry ladili detaily. Chtěli jsme třeba to, aby v kabinkách bylo světlo jako denní; když se díváte do zrcadla, působíte reálně. A také máme v kabince zásuvku – sama pořád chodím s vybitým telefonem a když jsem několikrát našla v kabince zástrčku, měla jsem radost, směje se. Kamenné prodejny nyní bere jako showroomy, kde si zákazníci vyzkouší zboží z e-shopu, pro který prodejny slouží jako výdejní místo, vyřídí reklamaci, potkají se. Prodavači ví, co se nosí, jsou se zákazníky propojení, uvádí.

Máme své cíle, ale i zvědavost

Lenka má se svou firmou za sebou několik akvizic e-shopů, koupila streetwear a sneakers (teniskovou) divizi společnosti Woodies i s jejich ostravskou kamennou prodejnou. A teď se vydává na expanzi do zahraničí. I když už v roce 2004 jsme posílali zboží i do Asie, protože zákazníci si nás prostě našli, vzpomíná. Rozjetý teď mají prodej na německém trhu, kde letos oproti loňsku dosahují dvojnásobného růstu. A kromě toho německého chystají i globální anglickojazyčný e-shop a také e-shop ve slovenštině – pro tamní mladou generaci už je čeština bariérou. Všechny trhy přitom obsluhují ze skladu v Ostravě.

Čtěte také: Věřte nebo ne, malá firma na žehlení prádla roste raketovým tempem

skoleni_8_1

A mladým zákazníkům vycházejí vstříc i zaváděním technologických novinek – teď testují chatbota, kterého pojmenovali Andrejka. Je určený pro ty, kteří chtějí vědět o každé novince okamžitě. Sám jim je posílá z první ruky a také informace z firemního blogu. Andrejka už také dostala dvě pozvání na rande, směje se podnikatelka, která se přestěhovala na venkov blíž k Beskydům a je známá svou slabostí pro tenisky. Byla doba, kdy jich měla přes 200 párů. To už ale nevidím jako dobrou cestu. Myslím, že tak 10 až 15 párů je adekvátní číslo pro můj současný životní styl, myslí si.

S podobným nadhledem, s jakým vypráví o svém dosavadním podnikání, uvažuje i nad budoucností. Máme samozřejmě své naplánované cíle, ale zároveň se snažíme aktivně reagovat na to, co se na trhu děje. Zažili jsme doby, kdy šel trh nahoru i dolů. A jsme zvědaví, jak se to celé bude vyvíjet dál, dodává.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).