Minulý týden schválili poslanci novelu zákona o silniční dani. Zákon nyní poputuje do Senátu a k prezidentovi. Vzhledem k politickému rozložení horní komory se dá očekávat, že bude přijat. Na co se v souvislosti se změnou legislativy mají podnikatelé připravit?
Cílem novely jsou ekologicky šetrná vozidla
Cílem nového zákona o dani silniční je dle vyjádření ministerstva financí implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/38/ES, která novelizuje směrnici 1999/62/ES a především pak snaha o další snižování emisí České republiky. Novela má totiž vést k tomu, aby si podnikatelé pořizovali automobily s příznivějšími emisními parametry. Oproti stávající právní úpravě by mělo dojít i ke snížení administrativní náročnosti,
uvedl pro business server Podnikatel.cz Jakub Haas z ministerstva financí.
Silniční daň se odvádí s určitými výjimkami za všechna vozidla, která jsou určena k podnikání. Například základní sazba za kamionovou soupravu je 51 tisíc Kč za rok. Nový zákon zavádí kvalitativně jiný systém snižování sazeb daně pro vozidla šetrnější k životnímu prostředí, který je odvozen od data první registrace vozidla a v praxi bude znamenat snížení roční sazby daně silniční o 48 % po dobu prvních tří let a o 40 % po dobu dalších tří let. Mění výpočet slevy ze základní sazby silniční daně tak, že nově bude záviset na stáří vozu, a nikoli na emisní třídě Euro, jak je tomu nyní. Stáří vozového parku v České republice je velmi vysoké. Například v sektoru osobních vozidel je 35 % aut starších 15 let. Budeme-li brát automobily starší 10 let, pak se tento podíl zvyšuje až na 57 %,
vysvětlil Jakub Kašpar, tiskový mluvčí Ministerstva životního prostředí. Zároveň se budou danit silniční daní již vozidla od 3,5 tuny. Naproti tomu novela zase některá vozidla na ekologický pohon osvobozuje od daně.
Osvobození od daně se týká především hybridních vozidel, která používají k pohonu kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru a vozidel používajících k pohonu zkapalněný ropný plyn označovaný jako LPG nebo stlačený zemní plyn označovaný jako CNG a směs benzínu a etanolu označovanou jako E85. Zároveň došlo k většímu znevýhodnění neekologických silničních vozidel registrovaných poprvé v České republice nebo v zahraničí do 31. prosince 1989 zvýšením roční sazby daně o 25 %,
doplnil pro business server Podnikatel.cz Jakub Haas.
Hlavní změny:
- Zdaňují se vozidla od 3,5 tuny
- Slevy na dani do 6 let od registrace
- Pohon na LPG, CNG a E85 osvobozen od daně
- Zvýšení sazby daně pro vozidla registrovaná před 31.1.1989
S pohonem na E85 se dá tankovat benzín a tak ušetřit
Novela nicméně přináší několik problematických pasáží. První otázkou je, zdali daňové zvýhodnění skutečně povede k nákupu ekologicky šetrných vozidel. Ministerstvo životního prostředí se staví k tomuto problému optimisticky. Není důvod se domnívat, že by nevedlo. Sleva na silniční dani je významná a kromě toho ekologicky šetrnější vůz znamená zároveň také vůz šetrnější ekonomicky, tudíž přináší další úspory provozní,
myslí si Jakub Kašpar.
Hlavní kontroverzní částí ovšem zůstává osvobození od daně pro automobily používající směs E85. Směs E85 totiž není v naší republice dostupná. Reálně tak hrozí, že majitelé aut jezdící na E85 budou čepovat klasický benzín (čímž by nesnižovali emise), ale i přesto by byly jejich vozidla osvobozeny od daně. Osvobození od daně pro E85 navrhlo Ministerstvo životního prostředí, které tím sleduje dle svého vyjádření vytvoření trhu s palivem E85. Cílem osvobození vozidel na E85 je právě rozhýbání využívání těchto vozů v ČR a tedy i impuls k tomu, aby E85 u nás začal být nabízen,
řekl pro business server Podnikatel.cz Jakub Kašpar a dodal: Jde o to prolomit začarovaný kruh, kdy vozy na E85 u nás nejezdí, protože není na čerpacích stanicích k dispozici E85 a ten tam není, protože ho nemá kdo tankovat.
Ministerstvo se nebojí ani toho, že řidiči budou místo E85 tankovat klasický benzín. I v případě, že po nějakou počáteční dobu budou tankovat benzín, je to cesta k tomu, aby se na stojanech objevil v nabídce i E85,
domnívá se Jakub Kašpar.
Osvobození od daně pro směs E85 se však příliš nelíbilo ministerstvu financí. Přijetí osvobození je výsledkem konečného stavu hlasování o návrhu spolu s pozměňovacími návrhy ve sněmovně,
podotkl Jakub Haas. I ministerstvo financí se totiž obává, dle dřívějších slov Miroslava Kalouska, zneužívání vozidel s pohonem na E85.
Ceny automobilů se nezmění
Změna silniční daně by se neměla nijak promítnout do cen automobilů. Na pořizovací cenu a prodejnost nových vozidel má vliv více faktorů, než jen daňové zvýhodnění (např. růst cen pohonných hmot, servisních prací, náhradních dílů). Navíc silniční daň platí provozovatel vozidla, nikoli jeho výrobce. Ministerstvo financí nemá v tomto směru žádné signální informace o změně cen,
potvrdil pro business server Podnikatel.cz Jakub Haas. Striktně vzato není důvod, aby se sleva na dani jakkoli do ceny automobilu promítla,
přidává se Jakub Kašpar. Ovšem existuje možnost, že výrobci a dovozci udělají nějaká obchodně marketingová rozhodnutí tímto směrem. To ale záleží čistě na jejich rozhodnutí.
Pro podnikatele plyne z novely několik potenciálních výhod. Samozřejmě těm, kdo zvolí ekologicky šetrný pohon či moderní vůz splňující přísnější emisní normy, to přinese úsporu na dani i na provozních nákladech,
nabádá podnikatele Jakub Kašpar. Důvodem pro zakoupení ekologicky šetrných vozidel by ale nemusely být jen ekonomické faktory. Tím nejdůležitějším by dle Ministerstva životního prostředí měla být snaha o zlepšení ovzduší v ČR. Silniční doprava totiž patří mezi nejvýznamnější znečišťovatele.