Pořadatelům předváděcích akcí by činnost měla ztížit novela zákona o ochraně spotřebitele, která nyní míří na vládu. Nově budou muset prodávající vždy předváděcí akci nahlásit dozorovým orgánům a pozvánka pro zákazníky bude muset obsahovat některé náležitosti. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), které zákon připravilo, si od něj slibuje zamezení nekalým obchodním praktikám používaných podnikateli, kteří zneužívají slabosti seniorů, a mimo jiné tím i poškozují poctivé podnikatele v oblasti přímého prodeje.
Čtěte také: Přímí prodejci vzkazují: „Nejsme žádní šmejdi“
Předváděcí akce se bude hlásit České obchodní inspekci
O pořadatelech předváděcích akcí a jejich fintách toho bylo napsáno více než dost. Přestože poslanci schválili již několik zákonů, které měly praktikám “šmejdů” zabránit, prodejci je zatím s úspěchem obchází. Dalším do řady předpisů se stala novela zákona o ochraně spotřebitele, kterou předložilo MPO. Návrh má ambice zamezit nekalým obchodním praktikám a ochránit seniory. Je založen na dvou pilířích:
- zavedení ohlašovací povinnosti prodávajících, kteří realizují organizované akce, a to jak v případě, že se taková akce koná mimo obchodní prostory obvyklé k jejich podnikání, tak v případě, že se koná v provozovnách dotčených podnikatelů,
- stanovení náležitostí pozvání k účasti na organizované akci.
Pokud se nově podnikatel rozhodne uspořádat předváděcí akci, bude muset dozorovému orgánu (České obchodní inspekci) tuto akci nahlásit. Oznamení musí přijít nejpozději 10 dní před konáním akce a musí obsahovat některé náležitosti. Konkrétně se jedná o:
- adresu místa, kde se prodej výrobků či poskytování služeb nebo jejich propagace či nabízení uskuteční,
- datum konání organizované akce, včetně jejího předpokládaného časového harmonogramu,
- identifikaci výrobku nebo služby, jež budou v rámci organizované akce propagovány, nabízeny, prodávány nebo poskytovány,
- kopii pozvání k účasti na organizované akci
Tato povinnost bude platit jak pro prodávající, kteří pořádají předváděcí akce mimo prostory obvyklé k jejich podnikání, tak pro prodávající s akcemi ve vlastních provozovnách. Cílem zakotvení povinnosti pro druhou zmíněnou skupinu je snaha zamezit obcházení zákona (předloženého návrhu) tím, že by neseriózní obchodníci přestali akce pořádat v místech, jako jsou sály restaurací, hotely, apod., ale organizovali by je ve svých provozovnách, čímž by se vyhnuli ohlašovací povinnosti, přičemž nekalé praktiky používané vůči spotřebitelům by byly v takových případech stejné,
vysvětluje se v důvodové zprávě zákona.
Čtěte také: Předváděcí firmy mají další fintu, hlásí provozovny do sálů hotelů a restaurací
Pozvánka bude muset obsahovat řadu informací
Druhá část opatření se zaměřuje na stanovení minimálního rozsahu informací, které bude muset prodávající uvést v každém pozvání na předváděcí akci. Prokazatelně a jasně budou muset podnikatelé na pozvánce uvést
- adresu místa konání organizované akce,
- datum konání organizované akce včetně jejího předpokládaného časového harmonogramu,
- identifikaci výrobku nebo služby, jež budou v rámci organizované akce propagovány, nabízeny, prodávány nebo poskytovány,
- jméno, sídlo a identifikační číslo osoby, která pořádá organizovanou akci, jde-li o podnikající fyzickou osobu, nebo obchodní firmu, sídlo a identifikační číslo osoby, jde-li o právnickou osobu, a totožné údaje o jejím zástupci, je-li ustaven,
- pokud je prodávající osobou odlišnou od osoby pořádající organizovanou akci, též jméno, sídlo a identifikační číslo osoby, jde-li o podnikající fyzickou osobu, nebo obchodní firmu, sídlo a identifikační číslo osoby, jde-li o právnickou osobu, a totožné údaje o jejím zástupci, je-li ustaven.
Zákon nyní projedná vláda. Účinnost je navrhovaná na patnáctý den po vyhlášení normy ve sbírce zákonů.