Ale pozor, neznamená to, že nepotřebujete někoho, kdo webu rozumí. K sepsání tohoto článku mě inspiroval text Zanikající část webařiny: obyčejné weby a aplikace na míru, který perfektně popisuje to, co si už dávno myslím, ale nenapadlo mě to takhle pěkně sepsat. Přesto si neodpustím menší polemiku.
Čtěte také: Zapomeňte na nové domény, český web musí mít doménu CZ
Zdarma klikací řešení raději ne
Web na míru jsou pro drtivou většinu firem peníze vyhozené oknem. Jak to udělat jinak?
Jako úplný začátek se asi dá použít Webnode či jiná podobná alternativa, ale verze zadarmo je většinou tak omezená, že je dlouhodobě nepoužitelná – divné adresy bez vlastní domény, reklama provozovatele a podobně. Takový web se hodí maximálně pro osobní použití, ale ne pro firmu. Je pak na zvážení, jestli už na začátku nevěnovat firemnímu webu trochu více času a neudělat ho rovnou na vyšší úrovni. Je totiž skoro jisté, že na začátku ušetřené peníze zaplatíte jen později, až budete chtít web posunout na vyšší level.
Zmiňovaná instantní řešení většinou nabízejí i placené tarify, které vás výše uvedených neduhů zbaví, ale je otázka, jestli se vyplatí platit za něco, kde jste pořád více či méně sešněrovaní „primitivností“ dané služby a některé pokročilé věci tam prostě nedokážete. O stupínek lepší řešení totiž bude stát podobné peníze.
Hosting + WordPress + profi šablona + konzultant
Já osobně bych asi nejjednodušší volbu popsanou výše vynechal a začal rovnou na vlastním hostingu a WordPressu. Cenově se to nebude moc lišit od placených verzí instantních řešení, ale získáte daleko větší volnost. A práce v prostředí WordPressu bude podobně intuitivní a jednoduchá. Zvláště když zainvestujete do pořádné šablony, jako je například Divi od Elegant Themes.
Náklady na takový web budou pro normálně fungující firmu nebo živnost naprosto zanedbatelné:
- doména: dvě stovky ročně
- rozumný hosting: plus minus tisícovka ročně
- WordPress: zdarma
- profi šablona, která ušetří spoustu času a práce: například Divi za 2000 Kč/rok (89 $), nebo 249 $ jednorázově
- konzultant, péče o web: tady bude asi největší rozptyl cen, ale šetřit se nemusí vyplatit – rady od člověka s hodinovkou 1000 Kč a více vám obvykle během krátké doby vydělají daleko více peněz než stála konzultace. Koneckonců stejné sumy platíme v autoservisu nebo u zubaře a nikomu to nepřijde divné. Přečtěte si, jak to dopadne, když svěříte web lemplovi.
Čtěte také: 5 důvodů, proč postavit firemní web na WordPressu
Mimochodem, stejné je to u e-shopů
U e-shopů by se dal parafrázovat výše uvedený článek – Zanikající část webařiny: e-shopy na míru.
Nechat si dnes dělat e-shop na míru je úplně zcestné v 99 % případů. Vzpomínám na jednu známou, která chtěla e-shop na své ručně vyráběné hračky pro mimina a přišla s tím, že jí to nějaký známý udělá za 30 tisíc. V jejím případě je naprosto jasné, že koupit instantní řešení za pár stovek měsíčně je jediné správné řešení – za 30 tisíc placených po stovkách měsíčně bude mít skvělý shop s neustálými aktualizacemi na mnoho a mnoho let. A pokud vyroste do velikosti Alzy nebo Mallu a začne jí být instantní řešení úzké, může si klidně zaplatit ten shop na míru.
Čtěte také: Chcete web? Dobře nastavená smlouva je stejně důležitá jako samotná realizace
Kdy je web na míru opodstatněný?
Zjednodušeně řečeno tehdy, když vám odborník řekne, že na vaše požadavky hotové řešení opravdu nestačí. A také, že váš plán na web má hlavu a patu a může fungovat.
Příspěvek byl převzat se souhlasem autora z webu TomasKrause.cz.