Na životopise stále záleží. Mějte jej přehledný a pozor na chyby

6. 11. 2019
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Životopis hraje při výběru uchazečů stále klíčovou roli a často za vás udělá první dojem. Dejte si proto na tomto dokumentu záležet.

Na druhou stranu však platí, že co konkrétní člověk opravdu umí, se ukáže až v procesu výběrového řízení nebo až během zkušební doby. 

Pokud člověk hledá práci, tak by se neměl bát dotazovat a dovzdělávat se, jaká situace aktuálně na trhu panuje. Zjistěte si více informací o společnosti či oboru. Klára Sedláčková pracující na pozici Senior Executive Consultant ve společnosti Experis se například setkala s padesátiletým manažerem, kterému přišlo ponižující mít vyvěšený životopis online. Považoval to za nedůstojné. Při aktualizaci či tvorbě životopisu se proto zamyslete, kam jste se v posledním zaměstnání posunuli a kam se posunula personalistika i váš obor, radí tedy v úvodu. Lenka Němcová, Recruitment Advisor z firmy ExxonMobil, zase doporučuje dát si se svým životopisem práci, protože je to vizitka každého z nás a také cesta k novému zaměstnání.

Nedělejte chyby

Podle Kláry Sedláčkové všeobecně lidé nevěnují životopisu tolik péče, kolik by měli, což zkušený personalista velmi rychle pozná. Často v něm scházejí některé zcela základní informace. Poměrně obvyklým neduhem bývá také špatná stylistika a pravopisné chyby. S těmi se nejčastěji setkává také Lenka Němcová, která podotýká, že kandidáti často nevěnují pozornost fontům. Mnohokrát se setkala až se třemi druhy písma v jednom životopise. Pokud se lidé hlásí do více firem a posílají životopis emailem, je lepší vyhnout se hromadné adrese. Pozor si dejte také na nevhodné e-mailové adresy. Doporučuji zřídit si adresu se svým jménem a tu používat pro účely hledání zaměstnání, dodává dále. Pozor také na nápadnou chybu v podobě díry v životopisu – tedy taktní vynechání několika let, kdy byl uchazeč na cestách, rodičovské dovolené, staral se o rodinného příslušníka či byl nezaměstnaný. Není na tom nic špatného a naopak je to to první, na co se vás u pohovoru zeptají.

O nevhodných e-mailových adresách najdete více v článku Osobní e-mail typu „sexyfrajer@“ k podnikání nepoužívejte

Za chybu považuje Jitka Adámková, ředitelka divize lidských zdrojů T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom, také rozvláčnost či nejasný popis pracovních zkušeností. Ten, kdo čte životopisy, nemá času nazbyt, a pokud neporozumí na první dobrou, s velkou pravděpodobností vás do dalšího kola nepozve, vysvětluje. Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad uvádí jako častou chybu to, že struktura a obsah životopisu nereflektuje pozici a požadavky na ni – což je podle ní také hlavní a nejdůležitější rada pro psaní dobrého životopisu. CV vás má na relativně krátkém prostoru a v krátkém čase představit jako nejlepšího možného kandidáta na danou pozici, shrnuje.

Další obrovskou chybou je uvádění nepravdivých nebo záměrně zkreslených informací. Nejčastěji se toto stává v souvislosti s pracovními zkušenostmi, kdy se uchazeči snaží záměrně přikrášlit své úspěchy nebo naopak zakrýt nějaký neúspěch. Věřte ale, že je jen otázkou času, kdy vyjde najevo pravý stav věcí. Je proto vždy lepší uvádět vše popravdě, upozorňuje Jitka Součková, marketingová manažerka personální agentury Grafton Recruitment.

Nepodceňujte kompetence ani fotografii 

Situace na trhu je v současné době taková, že se hledají lidé, u kterých zaměstnavatelé vidí především potenciál. V minulosti naopak postupující uchazeči museli splňovat všechny nebo minimálně většinu podmínek zaměstnavatelů. Proto se nebojte do životopisu umístit, co umíte, abyste se na konkrétní pozici takzvaně prodali, včetně toho, co vás baví, doporučuje Klára Sedláčková. Začněte přitom od aktuálních informací a především od kompetencí, které vás kvalifikují na pozici, na kterou se hlásíte. Pokud například vaše předchozí pozice zahrnovala jak obchod, tak administrativu, a hlásíte se na pozici obchodníka, zdůrazněte právě tuto část. Stejně tak stojí za zdůraznění zkušenosti z oboru, i když jste je získali už před pár lety. Velmi dobře působí uvedené a samozřejmě předem odsouhlasené reference, které uchazeči dodávají na kredibilitě, doplňuje Jitka Adámková. 

Referencím jsme se věnovali v článku Reference jsou třešničkou na dortu skvělé spolupráce, tak se s nimi pochlubte

Podle Kláry Sedláčkové je také vhodné do životopisu doplnit ve třech až čtyřech souvětích základní informace o sobě, jako je: v jakém sektoru se pohybujete nebo byste se chtěli pohybovat, případně kam směřujete. Jitka Součková upozorňuje na fakt, že uchazeči ve svých životopisech často využívají slova a fráze, o kterých si myslí, že jejich zaměstnavatel chce slyšet. Opak je však podle ní pravdou a tato snaha odrecitovat naučené věty o sobě a svých silných stránkách může personalistu spíše odradit. Pokud chcete zaujmout, zkuste své silné stránky demonstrovat na konkrétních příkladech z praxe. Namísto přídavných jmen, které popisují vlastnosti, sáhněte po slovesech, které dokáží mnohem účinnější přesvědčit o vašich schopnostech, radí.

Co se týče fotografií, ty v dnešní době v životopise být nemusí. Pokud se ale kandidát rozhodne fotku na životopis umístit, rozhodně lépe vypadají profesionálně upravené fotky. Určitě ´nevystřihovat´ fotku ze skupinky lidí na párty, z pláže, z baru a podobně, upozorňuje Lenka Němcová. Klára Sedláčková tak vzpomíná na fotografii, kde uchazeč objímal psa nebo měl sluneční brýle a kšiltovku. To vše podle ní mimo jiné ukazuje přístup k sebeprezentaci a pečlivosti dotyčného. Dobrým základem je tedy profesionální a světlá fotografie.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Životopis musí působit upraveně

Personalisté vždy ocení, když si kandidát dá se svým CV práci. Měli by si přitom dát záležet na detailech. Například nezačínat jeden odstavec odrážkou, druhý pomlčkou, třetí tečkou. Pozor na začátek věty po takovéto odrážce. Nezačít jednou s velkým písmenem, podruhé s malým. Toto se týká hlavně odstavců s popisem práce, vyjmenovává Lenka Němcová. Klára Sedláčková doporučuje držet jednotný styl a nebát se označit tučně nejzásadnější informace. Z pohledu použitého fontu se určitě vyvarujte písmům jako je Comic Sans. Struktura textu naznačuje, jak dokáže člověk logicky uvažovat, doplňuje.  

Problém není ani se staženým vzorem z internetu. Ten se dá zosobnit a přizpůsobit profilu kandidáta. Snaha se vždy cení a lidé se tak můžou odlišit od ostatních, dodává dále Lenka Němcová. Podle Kláry Sedláčkové byste měli vybírat pouze ty šablony, které jsou přehledné a esteticky přiměřené. Pro zaměstnavatele z automobilového průmyslu vzhled tohoto dokumentu asi zásadní význam mít nebude, ale například v kreativních profesích už to svou váhu mít naopak může. Životopis by měl být jednoduchý a přehledný, psychedelické střídání fontů a barevných efektů rozhodně na důvěryhodnosti nepřidá, shrnuje Jitka Adámková.  

O náboru nových zaměstnanců si můžete více přečíst v článku Při náboru zaměstnanců nepodceňujte web ani sociální sítě 

MM 25 baliček

Pozor na rozsah

Životopis je potřeba vytvářet pro konkrétní pozici, o kterou se člověk uchází. Jedině tak v něm může vyzdvihnout relevantní zkušenosti a dovednosti, které se k takové práci vážou. Je důležité zdůrazňovat profesní kvality a nepsat příliš rozsáhle o svém soukromí. Podle Alžběty Honsové do CV nepatří a není nutné psát osobní údaje typu bydliště, datum narození nebo rodinný stav a další informace, které se netýkají toho, co daný člověk umí a může pro inzerovanou pozici nabídnout. V tomto ohledu doporučuje, že s obsahem a stylem uchazeči velmi pomůže, pokud využije styl, jakým byla napsána daná nabídka práce – a použije podobné/stejné výrazy a termíny při popisu praxe, znalostí a dovedností (samozřejmě s mírou).

Ani u profesně seniorních uchazečů by však životopis neměl překročit rozsah dvou stran. Postupně je vhodné odebírat nejstarší či nerelevantní zaměstnání. Také různé vzdělávací kurzy a školení omezte na období posledních zhruba dvou let, radí Klára Sedláčková. Také není nutné uvádět týdenní, například letní brigády, jak upozorňuje Lenka Němcová. Líbí se mi, pokud uchazeč v životopise zdůrazní konkrétní výsledky své práce – na co je pyšný a co se mu povedlo např. zavést nebo zlepšit, uzavírá Jitka Adámková.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).