Možnost dopravy zboží z e-shopu prostřednictvím České pošty by měla tvořit základ každého online obchodu. Pokud to lze, měl by obchod nabídnout i osobní odběr a možnost doručení soukromým přepravcem. Lidé totiž začínají služby privátních dopravců stále častěji využívat. Server Podnikatel.cz proto přináší přehled nabídek a služeb jednotlivých poštovních společností. Při porovnání však mějte na paměti, že firmy se s vámi klidně domluví ve smlouvě na mnohem výhodnějších podmínkách, nechte si tedy udělat nabídku od více z nich. Můžete tak ušetřit až v desítkách procent.
Zvolte individuální smlouvu, ušetříte desítky procent
Server Heureka.cz nedávno zveřejnil statistiky, jaké využívají jednotlivé přepravné služby e-shopy v Česku. Česká pošta v tomto ohledu sice drží pozici jedničky (v říjnu dopravila 47,9 % zásilek), ale podíl soukromých firem a jejich obliba u zákazníků neustále narůstá. Z hodnocení zákazníků vyplývá, že jsou spokojenější s přístupem dopravců, kteří před dodáním zboží telefonují a flexibilně se domlouvají na hodině či místě předání. Zároveň u alternativních dopravců lépe hodnotí rychlost dodání,
říká Tomáš Hodboď z internetového srovnávače cen Heureka.cz.
Česká pošta | PPL | DPD | TOPTRANS | Kurýrní služby | Ostatní | |
---|---|---|---|---|---|---|
Říjen 2010 | 47,9 % | 34,8 % | 4,9 % | 3,5 % | 2,8 % | 6.2 % |
Zdroj: heureka.cz
Jestliže tedy máte e-shop, měli byste zvážit, zda svým zákazníkům nabídnout kromě služeb České pošty také přepravu soukromníky a případně i kurýrní službou. Na druhou stranu to však platí i naopak, dopravu poštou byste měli mít v podstatě povinně (pořád ji zákazníci nejvíce využívají). V případě privátních přepravců si stačí vybrat jednu ze společností, jelikož mají velice podobné nabídky, které se liší pouze v maličkostech. Optimální nabídkou, jak si zákazník může zboží vyzvednout, by tak měla být kombinace následujícího: osobní odběr (pokud to je možné), Česká pošta, soukromý přepravce, případně kurýrní služba (hlavně pro větší e-shopy nebo třeba pro vánoční svátky, kdy je třeba zboží rychle dodat).
Server Podnikatel přináší přehled nabízených služeb od nejvyužívanější přepravců včetně podrobností o nabízených službách. Odborníci však zároveň připomínají, že e-shopy mohou s firmami uzavřít vlastní smlouvy, kde jim přepravci nabídnou výrazně lepší ceny, než které lze najít v ceníku. Odhaduji, že individuální ceny se mohou lišit i o desítky procent v závislosti na objemu,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Ondřej Tichý z Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Oslovte proto přepravní firmy se svými požadavky a nechte je pro vás udělat kalkulaci. Zajisté si pak vyberete tu nejlepší variantu pro váš e-shop.
K soukromým přepravcům doplňují lidé z branže ještě jednu věc, podle nich se nehodí na přepravu křehkého zboží (sklo, porcelán). Se zbožím se nemanipuluje totiž nejopatrněji a následné reklamace neberou přepravci v potaz (tyto výrobky vylučují z přepravy v obchodních podmínkách). Křehké zboží prý rozbíjejí a reklamace neuznávají všichni přepravci (dle informací jejich obchodních zástupců – alespoň jsou upřímní). Když se podívám například na e-shopy s vodními dýmkami, všichni posílají poštou,
podělil se o zkušenost Michal Jirek, který provozuje e-shop Cerstvakava.cz. Čtěte také: Využijte Vánoc a snižte v e-shopu poštovné, vyplatí se to
Česká pošta
Česká pošta nabízí v rámci přepravy balíků několik služeb. Nejvyužívanější službou tuzemskými e-shopy je v současnosti Obchodní balík. Přes tuto službu lze poslat zásilku až v hmotnosti 30 kg a v základní ceně je započítáno i pojištění do 30 000 korun. Pokud e-shop zasílá zboží ve výši hodnotě, může si pojištění připlatit až do maximální výše 100 000 korun, kdy každých 10 000 korun nad hranici 30 000 Kč stojí 12 korun (bez DPH). Cena za balík se pohybuje v závislosti na hmotnosti od 82 korun bez DPH (2 kg) až 154 korun bez DPH (30 kg).
Od 1. ledna 2011 navíc připravila Česká pošta úpravy rozměrů zásilek a zjednodušení posuzování zásilek nepravidelných tvarů. Česká pošta též umožňuje předávat data o zásilkách elektronicky přes webové rozhraní, kdy podavatel zadá informace, vytiskne si adresní štítek, který nalepí na zásilku, odešle data a předá zásilky řidiči, který si pro ně přijede. Smluvním podavatelům vycházíme vstříc i tím, že jim na základě informací k podání stanovíme jednotnou cenu za zásilku, která je účtována, a to například jak za zásilku s mobilním telefonem, tak třeba za sadu pneumatik,
doplnila serveru Podnikatel.cz Marta Selicharová, tisková mluvčí České pošty.
Podání zásilky nepodmiňuje pošta uzavřením smlouvy, zásilku lze podat na kterékoliv poštovní přepážce. Smluvním podavatelům však Česká pošta poskytuje určité výhody, jako například měsíční fakturaci, objemové slevy, elektronické podání či možnost nastavení pravidelných svozů. Cena za svoz se pak odvíjí od počtu svezených (podaných) zásilek za měsíc a od určitého objemu balíků ji Česká pošta poskytuje zdarma.
Balíky pak pošta dodává již následující den po podání. V případě, že se nepodaří zásilku doručit, zůstává uložena na nejbližší poště v dosahu bydliště adresáta. Standardní doba uložení je 7 dní, ale tuto dobu lze na základě požadavku odesílatele prodloužit i zkrátit. V tomto období je adresát dvakrát informován formou papírového oznámení vloženého do schránky, že má na poště uloženu zásilku. S tím, že si může zvolit formu doručení, a to buď opakovaným doručením, které si telefonicky objedná, nebo si ji osobně vyzvedne na poště,
upřesnila Selicharová.
Pošta nově dále zavádí službu SMS/e-mail avizování. Současně s tím je ve vybraných lokalitách (krajská a okresní města) prodloužena doručovací doba do odpoledních až večerních hodin. Tato služba je poskytována fyzickým osobám, které uvedou na balíku telefonní číslo a zásilka je adresována do vybraných měst. V praxi služba vypadá tak, že v dopoledních hodinách je s adresátem telefonicky domluven a upřesněn čas odpoledního doručení. Na výslovnou žádost adresáta může být balík rovnou uložen na ukládací poště,
doplnila serveru Podnikatel.cz Selicharová. Čtěte také: Buďte v klidu, plnou cenu za poškozené zboží zákazníkům vracet nemusíte
Parametr | Popis |
---|---|
Doba dodání | Následující pracovní den po podání. U větších zásilek do dvou pracovních dní. |
Maximální hmotnost | 30 kg |
Minimální rozměry | 15 cm x 10,5 cm |
Maximální rozměry | Žádný z jeho rozměrů nesmí přesahovat 240 cm. Součet délky, šířky a výšky zásilky pravidelných tvarů nesmí být větší než 300 cm. |
Možnost dobírky | Ano (od 30 Kč bez DPH) |
Zdroj: cpost.cz
PPL
Alternativu k službám České pošty tvoří soukromí dopravci. Nejvíce zákazníci využívají přepravu od společnosti PPL, která poskytuje přepravu balíků do 50 kg. Od roku 2006 se však firma stala členem skupiny Deutsche Post DHL a díky tomu převáží i těžší zásilky, respektive je dopravuje společnosti DHL, která na Českém trhu vystupuje skrz akvizici společnosti PPL. E-shopy pak nejčastěji volí z nabídky PPL službu B2C (Soukromá adresa). Ceny se pohybují v závislosti na hmotnosti od 113 korun bez DPH (1kg zásilka) do 482 korun bez DPH (50 kg). V ceně služby je započítáno i pojištění do výše 50 000 korun.
Zásilky musí splňovat stanovené rozměry při maximální hmotnosti 50 kg. Na vzdálenosti do cíle určení v rámci ČR nezáleží. Zákazníkům firma též nabízí možnost doručení ve večerních hodinách. Společnost v rámci Česka doručuje do druhého pracovního dne a příjemce předem telefonicky kontaktuje. Pokud se adresátovi nedovolají, pošlou alespoň SMS a snaží se dále s příjemcem spojit. Služba zahrnuje 2 pokusy o doručení zásilky. Zásilka zůstává na depu 10 dnů, poté se vrací zpět odesílateli,
dodal serveru Podnikatel.cz Ivo Smoleňák z marketingového oddělení společnosti PPL.
Řidič PPL zásilky vyzvedává na dohodnutém místě a tento odvoz je již zahrnut v ceně přepravy. Odesilatel navíc každý den dostává informace o případných nedoručených zásilkách e-mailem, aby mohl pružně reagovat. Odesilatel i příjemce mají možnost informace o zásilce dohledat na webu společnosti. Ani v případě přepravce PPL nemusí e-shopy uzavírat dopředu smlouvu a za dopravu zásilky stačí zaplatit při jejím předání řidiči. E-shopům nabízíme inkaso dobírky, které mohou příjemci hradit hotově nebo nově prostřednictvím platebních karet. Jako úplnou novinku mohu uvést možnost platby dobírky kartou, kterou jsme zavedli v říjnu,
uvedl Ivo Smoleňák. Čtěte také: E-shopaři, nejde jen o nejnižší cenu, ale i o kvalitu logistiky
Parametr | Popis |
---|---|
Doba dodání | Následující pracovní den (mezi 8.00 – 18.00) |
Maximální hmotnost | 50 kg |
Minimální rozměry | x |
Maximální rozměry | Maximální délka zásilky (nejdelší strana) 200 cm a zároveň součet obvodu a délky zásilky maximálně 300 cm |
Možnost dobírky | Ano (od 30 Kč bez DPH) |
Zdroj: ppl.cz
DPD
Na druhém místě ve využívanosti se dle statistik serveru Heureka.cz umístila společnost DPD. Podobně jako firma PPL dopravuje balíky do hmotnosti 50 kg a také u DPD jsou ceny odstupňovaného od váhy zásilky. U základní služby Classic začínají na 89 korunách bez DPH (1 kg) a končí na 410 korunách bez DPH (50kilová zásilka). Další z využívaných služeb DPD Private stojí od 110 korun (1 kg) do 468 korun (50 kg). Pojištění do hodnoty 50 000 korun je v ceně také zakalkulováno a stejně tak i vyzvednutí zásilky. Doručení balíku probíhá následující pracovní den po vyzvednutí u odesílatele.
Menší rozdíl oproti PPL se dá nalézt u pokusů o doručení, o které se v případě neúspěchu snaží firma DPD třikrát. Zásilky si ponechává též 10 dní a poté je navrací odesílateli. Příjemce zásilky informuje firma DPD v případě služby DPD Private prostřednictvím SMS nebo e-mailu (záleží na volbě odesílatele) v den svozu zásilky. V den doručení zásilky kontaktuje adresáta telefonicky. Odesílatel má i u DPD možnost sledovat pohyb zásilky online. Případně jsme schopni mu zasílat pravidelné denní reporty doručených a nedoručených zásilek včetně důvodu jejich nedoručení. Tuto službu valná většina e-shopů využívá, jelikož mají možnost dodatečně ovlivnit úspěšnost doručení zásilky,
vysvětlila Leona Kotlasová ze společnosti DPD.
Jak funguje konkurence v praxi dokládá i další služba DPD, která se víceméně shoduje s nabídkou PPL a ostatních přepravců. DPD tak nově poskytuje možnost platby dobírky kartou přímo kurýrovi. Pokud se zásilku nepodaří prvně doručit a e-shop využil službu DPD Private, může adresát změnit termín nebo místo doručení. E-shopy rádi využívají tzv. Vyzvednutí u třetí strany“. Tato služba umožňuje obchodníkovi objednat přepravu u DPD, v rámci které vyzvedne firma zboží u dodavatele e-shopu a doručí ji přímo k jeho zákazníkovi. Nejen že se přepravní proces zrychlí o jeden den, ale navíc e-shop nemusí řešit přebalování zásilky a její další expedici k příjemci. Na přepravním štítku je jako odesílatel uveden e-shop a případná vybraná dobírka je poukázána na účet e-shopu,
popsala serveru Podnikatel.cz Leona Kotlasová. Čtěte také: Má smysl si k e-shopu pronajímat i sklad? Jak pro koho
Parametr | Popis |
---|---|
Doba dodání | Do druhého pracovního dne |
Maximální hmotnost | 50 kg |
Minimální rozměry | x |
Maximální rozměry | Nejdelší rozměr balíku 175 cm, obvodová délka maximálně 300 cm |
Možnost dobírky | Ano (od 49 Kč bez DPH) |
Zdroj: dpd.cz
TOPTRANS
Třetí místo mezi soukromými přepravci drží společnost TOPTRANS EU. Ta sice též stanovuje ceník dle hmotnosti zásilky, avšak na rozdíl od výše jmenovaných firem bere v potaz i vzdálenost přepravy. Ceny se u zásilky do 5 kg pohybují v závislosti na vzdálenosti od 124 korun bez DPH (do 100 km) až po 231 korun bez DPH (do 700 km). Zásilku firma TOPTRANS klasicky doručuje také do druhého dne. Máme několik speciálních termínů dodání jako TOPTIME (doručení do 12:00 hodin), TOP-PRIVAT (večerní doručení) nebo TOP-WEEKEND (doručení v sobotu),
konkretizovala pro server Podnikatel.cz Jiřina Váchalová ze společnosti TOPTRANS EU.
V ceně jsou tři pokusy o doručení. Pokud odesilatel uvede do objednávky mail na příjemce, kontaktuje ho firma již při zpracovávání objednávky mailem s odkazem na webové stránky, kde může svoji zásilku sledovat a druhý den zjistí telefon přímo na rozvozového řidiče. Před doručením je možné i telefonické avízo příjemce. Pokud se dovážka na první pokus nezdaří, snaží se dále kontaktovat příjemce. V případě, že se doručení nepovede, informuje TOPTRANS ihned i odesílatele.
V rámci dalších služeb dokáže i TOPTRANS pro zásilku dojet k dodavateli e-shopu. Společnost k tomu nabízí i odvoz starých spotřebičů na sběrný dvůr (za 400 korun) nebo tzv “komfortní doručení”, které zahrnuje výnos až do bytu. Obecně TOPTRANS využívají především e-shopy, které prodávají těžší a objemnější zboží.
Do 100 km | Do 200 km | Do 300km | Do 400 km | Do 500 km | Do 600 km | Do 700 km | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cena bez DPH | 124 Kč | 142 Kč | 176 Kč | 190 Kč | 200 Kč | 217 Kč | 231 Kč |
Zdroj: toptrans.cz
Další společnosti
Trh přepravních služeb v Česku ale nezahrnuje pouze tyto tři společnosti. E-shopy si mohou vybírat i mezi dalšími firmami, jmenujme například společnosti General Parcel Čechy nebo GLS. Jestliže prodávají obchody sortiment s větší váhou, mohou kromě přepravce TOPTRANS zvolit firmy CS Expres, HDS či již zmiňovanou DHL. Podrobnější informace k těmto společnostem můžete najít ve Studii Dopravních služeb v ČR, kterou vytvořila APEK. O studii však musíte zažádat, jelikož není volně dostupná veřejnosti.
Co se týče kurýrních služeb, ty se uplatňují hlavně v Praze, kde působí v tomto oboru řada firem. Kurýrní služby většino poskytují i výše zmíněné společnosti. Cena kurýrů se pohybuje v řádu stokorun za zásilku a mění se dle doby doručení a vzdálenosti doručení. Čtěte také: Vánoce způsobují nákupní horečku. Víme, jak na nich vydělat více