Rozvoz jídla je v Česku poměrně mladým, ale velmi slušně vydělávajícím oborem. Obrat se počítá v řádech sta milionů korun. Vydělat se dá spoluprací se zavedenými rozvozci i samostatně.
Rozvoz jídla není žádnou novinkou. Řada z nás si jistě pamatuje, jak se s jídlonosiči chodívalo pro obědy například do vývařoven JZD. Rozvoz jídel z restaurací přímo k jednotlivým zákazníkům domů nebo do práce je ale něco jiného. Ještě v 90. letech jsme tuto službu znali jen z amerických televizních seriálů. Dnes už takový servis nikoho nepřekvapí a stává se téměř nezbytnou součástí každého restauračního byznysu. Díky rozvážce totiž podnik může obsloužit víc lidí a může zvýšit svůj obrat. Prostě nová doba. Ne tím, že by, řečeno slovy jedné filmové postavy, host vyhazoval vrchního, ale tím, že tento vrchní v převlečení za řidiče jede k hostovi.
Spočítejte si, zda se vám rozvoz vyplatí
Rozvoz jídel ale není pro každého. Provozovatelé restaurací musí nejprve zvážit, zda pro ně taková služba bude přínosem, nebo je bude jen zatěžovat a v konečném důsledku na ní prodělají. Chce to tedy sednout s tužkou a papírem nebo k excelovské tabulce a začít počítat. A minimálně dva měsíce po zavedení služby si vést statistiku a sledovat ziskovost. Služba nemusí být od začátku v plusu. Je potřeba ji vnímat i jako marketingový nástroj, který své ovoce přinese až po delší době. Jisté je, že jeden spokojený zákazník přivádí další a restaurace mohou vydělat zvlášť při rozvozu jídla v pracovních dnech. Trendem je totiž to, že si oběd z jednoho podniku objedná hned několik spolupracovníků společně.
A dařit se nemusí ani velkým firmám. Po necelém roce působení v Česku například skončil s rozvozem jídel celosvětový dovozce Foodpanda. Firmě se nedařilo splnit očekávání. Psali jsme o tom v článku Foodpanda v Česku a na Slovensku končí. Domácí jedničkou je dnes v rámci rozvozu jídel služba DámeJídlo.cz. Měsíční počet objednávek u ní letos přesahuje 200 000 a stále narůstá. Jídlo totiž rozváží z více než 2000 podniků ve 120 městech po celé republice. Ačkoli se někteří restauratéři spolupráci s DámeJídlo.cz brání, počet těch, kteří se k ní připojují, se dál zvyšuje. Restaurace se o spolupráci hlásí, ale my sami také proaktivně oslovujeme podniky s ohledem na to, abychom zákazníkovi nabízeli co nejlepší službu a ideální portfolio restaurací,
komentuje Jan Matějů, CEO DámeJídlo.cz.
Za úspěchem této služby stojí především propracovaný systém logistiky, díky kterému je většina objednávek doručena do jedné hodiny. Dále také výběr kvalitních restaurací a perfektní zákaznická péče s garancí vrácení peněz při nespokojenosti. Náš obchodní model spočívá v tom, že spojujeme jak restaurace, které mají vlastní rozvoz, tak ty, pro které vozí naši řidiči. Podmínky spolupráce tedy záleží na tom, jaký formát si restaurace vybere. Samozřejmě naše služba nemusí vyhovovat všem restauratérům, ale naprostá většina restaurací si ji pochvaluje,
říká Jan Matějů. Podrobné podmínky provozovatel služby Delivery Hero serveru Podnikatel.cz neposkytl. Než podporovat takovou službu, to radši budu prodávat míň obědů,
vyjádřil se v dřívějším rozhovoru pro server Podnikatel.cz provozovatel pražské restaurace Blanická Koruna Milan Tomáš.
K tématu dále čtěte: KFC – proklatě drahý rozvoz zdarma aneb Jak opravdu nepropagovat novou službu
Další restaurace pak třeba využívají jen objednávkový systém DámeJídlo.cz. Přes tento portál si u nás zákazníci mohou objednat, jídlo jim ale zavážíme sami. Chceme mít jistotu, že bude dovezeno ve stavu, jaký si představujeme, a taky včas. Není to nedůvěra, prostě jen chceme mít jistotu. Náš byznys totiž stavíme na kvalitě. Pokud nejsme kvůli vytíženosti schopni zajistit dodání do hodiny, tak možnost objednávky na dálku raději pozastavíme,
komentuje Matěj Ľuptovský, jeden ze zakladatelů pražského bistra Honza & Matěj – Domácí těstoviny.
Zároveň si ale tento mladý podnikatel pochvaluje, že stále více zákazníků si jejich těstoviny objednává na dálku právě prostřednictvím služby DámeJídlo.cz. Funguje to zvlášť ve dnech, kdy není hezké počasí nebo v zimních měsících. Co je zcela bez diskusí, to je fakt, že spolupráce s touto službou přinese restauraci zejména nové zákazníky, na které by sama nedosáhla. Restauratéři mohou očekávat zviditelnění svého podniku a tak i akceleraci celého byznysu. Ne každá restaurace má totiž zvládnutý marketing a taktiky, jak přitáhnout zákazníky. My jim nemalou část zákazníků přivedeme,
dodává za DámeJídlo.cz jeho ředitel Jan Matějů.
Kromě finanční stránky je potřeba naplánovat si vytíženost personálu. Podle zkušeností z DámeJídlo.cz je největší nápor během pracovního týdne v době oběda a večeře. Rostou ale i víkendové objednávky, záleží vždy na lokalitě a také na ročním období. Postupně se zvedá i počet zákazníků, kteří si chtějí užít víkend bez starostí a objednají si oběd či večeři právě v sobotu nebo v neděli. Některé podniky si prý už dokonce mohou dovolit snížit počet obsluhujícího personálu a naopak přijmout víc lidí do kuchyně.
Psali jsme: Tohle je byznys. 150 milionů korun na tržbách jen za rozvoz jídla
Rozvoz na vlastní triko
Aby byla rozvozová služba úspěšná, je potřeba o ní dát vědět. A to na internetu i ve fyzické podobě, tedy třeba letáky, jídelními lístky s návodem na objednání a podobně. Ty je vhodné distribuovat do schránek jednotlivých obyvatel, do firem nebo na úřady. Službu by měl také propagovat obsluhující personál přímo v restauraci a připomenout ji i hostům, kteří do podniku zavolají. Po vyžádání je také vhodné zasílat e-mailem denní nebo týdenní menu, a to zvlášť do firem, které rozvoz využijí v poledním čase v pracovním týdnu.
Ničím neobvyklým dnes nejsou restaurace, které si zajišťují vlastní rozvoz. I těm se tento servis vyplatí. Tady je ukázka několika forem přístupu k tomuto modelu byznysu:
Restaurace U Pilouse v Hronově rozváží jídlo zdarma po svém domácím městě a do 14:00 také v jeho nejbližším okolí. Zpoplatněny jsou výjezdy do Police nad Metují, Červeného Kostelce, to ale pouze do ceny objednávky nižší než 199 korun. Havlíčkobrodská restaurace Topírna pak po městě jídlo také rozváží zdarma, ale zákazníci musí nad svým obědem přemýšlet s poměrně velkým předstihem. Jídlo, které chce člověk dovézt, je nutné objednat s denním předstihem do 8:00. Aktuální jídelní lístek je vždy uveřejněn nejpozději ve středu na celý následující týden. Jídla se rozváží od 9:00 do 12:00 a už od jednoho kusu.
Už 5 let úspěšně provozuje rozvoz jednotlivým zákazníkům i českobudějovická restaurace GreenHouse. Popularitu nejsem schopna posoudit. Máme víceméně stálou klientelu, která si pravidelně objednává už roky. Zajišťujeme rozvozy do mateřských školek a jeslí, tím pádem nemáme problém s jinými rozvozy,
říká majitelka podniku Lenka Kukrálová. I GreenHouse má službu zdarma. Rozvážka je ale podmíněna minimální hodnotou objednávky 200 korun a vzdáleností maximálně do 5 kilometrů od Českých Budějovic. I to je důvod, proč si z jednoho podniku objednává více lidí dohromady. Ušetřit peníze i životní prostředí se dá tak, že při pravidelných odběrech restaurace nabízí dodávku v jídlonosičích.
Ostravská restaurace U Gorana pak například dováží jídlo zdarma jen po své městské části, Lhotce a Petřkovicích. Zákazníci z jiných částí moravskoslezské metropole si k ceně objednávky připlatí minimálně 30 korun. Doprava zdarma je až při objednávce přesahující 1000 korun a zákazník dostane ještě dárek.
Ne všechna jídla se dají doručit snadno. Ostravský podnik U Gorana má proto na svém webu i toto zajímavé sdělení: „Kvůli nutnému balení nejsme schopni zaručit stejnou výzdobu pokrmů, za jakou ručíme v našem restaurantu, ale stejně skvělou chuť zaručit můžeme.“ Toto by měli mít na mysli hlavně ti restauratéři, kteří mají pocit, že jim rozvoz nic nepřináší. Po zavedení služby totiž může dojít k překlápění mezi skupinami zákazníků. Někteří se po zkušenosti s dovezeným dobrým jídlem rozhodnou užít si pokrm v plné kvalitě a se vším servisem přímo v podniku. A naopak hosté, kteří třeba pravidelně chodívali na obědy a často bojovali s časem, pak chodit přestanou a budou častěji využívat rozvozu.
Vlastní objednávkové systémy
Většina malých restaurací přijímá objednávky telefonicky. Na e-mail dochází zejména v případech, kdy si pravidelní „dálkoví strávníci“ vybírají ze zasílaného týdenního menu. Dalším řešením je pak využití objednávkového systému DámeJídlo.cz anebo příjem prostřednictvím vlastního objednávkového formuláře. Řešení se nabízí celá řada a jsou velmi kreativní. Některé například skvěle poslouží pizzeriím, protože umožní sestavit si pizzu z vybraných ingrediencí.
Ke spuštění zakoupeného online objednávkového systému v podstatě není potřeba nic, co by podnikatel na provozovně už neměl. V základu je to počítač nebo tablet, připojení k internetu a obsluha se základní počítačovou gramotností. Obracejí se na nás ti, kteří pochopí, že umístění restaurace na portál typu DámeJídlo.cz má své nevýhody. Jde zejména o to, že nebudují svůj vlastní brand, jsou omezeni systémem od poskytovatele na srovnávání, nelíbí se jim funkce, o které nestojí, a většinou i sumy, které odvádí portálu tohoto typu,
říká Jana Václavková, projektová manažerka společnosti Puding studio, která jeden takový systém vytvořila.