Nabízejte ve vašem e-shopu ty správné platební metody

3. 8. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Máte internetový obchod a stále váháte, jaké v něm mít platební metody? Přinášíme vám tipy od odborníků.

Dobírka stále vede

Ačkoliv by se mohlo zdát, že musí být na prvním místě online platby, není tomu tak. Podle žebříčku nejoblíbenějších platebních metod zveřejněného nákupním rádcem Heureka.cz, stále vede dobírka. To potvrzuje například Radim Kolář z internetového obchodu ONLINESHOP.cz, který dodává, že je ji možné realizovat jak hotově, tak platební kartou u přepravní služby, pokud to umožňuje. Ředitel Heureky.cz Tomáš Braverman upozorňuje, že za prvenství dobírky mohou občas i samy e-shopy. Z různých důvodů ještě mnoho e-shopů platbu kartou online ani nenabízí a tak dobírka, případně platba bankovním převodem, zůstávají jedinou možností, dodává.

Dobírky jsou tak oblíbené také proto, že zákazníci chtějí mít jistotu, že dané zboží skutečně dostanou, a platí až v okamžiku, kdy mají balíček v ruce. S tím souvisí i druhé místo žebříčku – platba při převzetí, tedy například na pobočce nebo na výdejních místech. To nám potvrdily e-shopy Mall.cz i CZC.cz. Tato tendence platí pro všechny kategorie zboží, které nabízíme, doplňuje Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz. Mezi další zmíněné platební metody patří online platba kartou, bankovní převod, rychlý bankovní převod, PayPal a podobné služby a na posledním místě splátky.

Z hlediska zboží a výběru platebních metod jde především o cenu. Když zákazníci realizují objednávku, která je dražší, například nad 30 tisíc, volí platbu bankovním převodem častěji než platbu v hotovosti při převzetí zboží. Také platí to, co říká Radek Hudák, CMO společnosti Shoptet: Čím je zboží dražší a prodejce méně známý, tak tím stoupá počet dobírek.

Jak obstát ve stále zvyšující se konkurenci internetových obchodů si můžete přečíst v našem článku Jak předělat e-shop, aby v dnešní době obstál?

Počet online plateb roste

Radim Kolář potvrdil, že zákazníci se nebojí plateb předem a často realizují platby on-line platebními kartami. Počet online plateb roste, meziročně se jedná o 15% nárůst na úkor plateb při převzetí. Zákazníci si zvykli na pohodlné placení online a zvýšila se i jejich důvěra v platby předem, popisuje pak Jan Řezáč. Díky okamžitým online platbám je také pro internetové obchody možné zboží expedovat v ten samý den a zákazník ho tak má brzy u sebe. 

Řezáč dále dodává, že online platby a platby předem se na celkovém počtu jejich plateb podílejí zhruba 40 %. Podobně jsou na tom v e-shopu ONLINESHOP.cz: Platby bankovním převodem či on-line platební kartou jsou přibližně v poměru 50:50, upřesňuje Kolář. Vzestup online plateb kartou a podobnou úroveň s platbou převodem potvrzuje za CZC.cz také Tomáš Pilský, který dodává, že pozorují opad zájmu o předvyplněné bankovní převody. S tím však naopak v Mall.cz mají dobré zkušenosti: Zákazníci si stále častěji ukládají svou platební kartu pro pohodlnější placení – až 20 % nákupů kartou provází uložení údajů, říká Jan Řezáč. 

Pro internetové obchody je velmi snadné ztratit důvěru svých zákazníků. Podívejte se, na co byste si měli dát pozor: 5 věcí, které podstatně snižují důvěru vašeho e-shopu

Nezapomínejte na cílovou skupinu

Při rozhodování o tom, jakou zvolit v internetovém obchodě platební metodu, je důležité určit cílovou skupinu e-shopu a znát její platební návyky. Skupinu určuje nabízené zboží a ta má různé platební zvyklosti, například když jsou vaši zákazníci především starší lidé, budou preferovat dobírku před online platbami. Rozdíl je také v tom, zda prodáváte koncovému klientovi nebo firmám. Právě u firem se často vyžaduje platba až na fakturu. Pokud prodáváte zboží koncovým klientům, určitě byste měli nabídnout všechny běžné druhy platby, protože jestli to neuděláte vy, tak to udělá konkurence, varuje Radek Hudák.

Záleží také na tom, zda bude internetový obchod prodávat produkty jen v tuzemsku nebo také do zahraničí. E-shop, který bude prodávat do zahraničí, téměř nepotřebuje dobírku, ale platba pomocí PayPal a platební karty je nezbytnost. Oproti tomuto e-shop, který prodává do České republiky, který nebude zavedenou značkou a neumožní dobírku, výrazně ztrácí, popisuje Jan Škranc, project manager firmy WebCzech. Pokud e-shopy nedodávají zboží do zahraničí, měly by si také dát pozor na nastavení akceptace karet. E-shop by si měl u zřizovatele platební brány povolit jen akceptaci karet vydaných v České republice, čímž zabrání zneužití zahraničních karet, dodává Tomáš Pilský.

Internetoví uživatelé nevybírají e-shopy jen podle nabídky nebo platebních metod, ale záleží také na designu. Inspirovat se můžete v naší galerii. 

Platební brány se nevyplatí každému

Platební metody by měly co nejvíce vycházet vstříc vašemu zákazníkovi. Dejte si však pozor, abyste pak neimplementovali každou platební metodu, na kterou narazíte. Tím si děláte složitější košík. Doopravdy není potřeba mít na e-shopu deset poskytovatelů půjček a několik platebních bran, zdůrazňuje Hudák. Klíčová je také doba, kterou provozovatel stráví implementací platební metody – měl by volit takové, jejichž zavedení netrvá dlouho a dokáže se v nich zorientovat. Kromě nákladů na novou platební metodu je důležitá i funkcionalita, např. možnost ukládání karet v platební bráně, platební tlačítka a podobně, dodává Jan Řezáč.

Co se týče platebních bran, je potřeba sledovat, zda je jejich poskytovatel dostatečně rozšířený, protože pro zákazníky je rozdíl, jestli zaplatí přes známou platební bránu, nebo přes nějakého neznámého menšího poskytovatele. Navíc se nevyplatí každému internetovému obchodu. Většina platebních bran vyžaduje buď určitý obrat, nebo měsíční paušál. Pokud jste tedy malý e-shop, tak to pro vás může být náklad navíc, dodává Radek Hudák.

Také je potřeba si uvědomit, že platební brána za provozovatele e-shopu přebírá svůj díl odpovědnosti a provozovatelé pak mohou být překvapeni, že jim není brána schválena nebo že probíhá lustrování provozovatele. Další úskalí představuje správné zaúčtování plateb. Častokrát chodí peníze od platební brány 1krát za nějaké období v jednom balíku a jsou z něj stržené poplatky. Je třeba si dopředu zjistit, v jakém tvaru budu platby a data k nim dostávat, a nastavit si logistiku zpracování plateb, doplňuje Škranc.

Provozovatelé e-shopů by měli také sledovat novinky – jednou z nich je vizuální vyhledávání, o kterém jsme psali: Vyfotíte a nakoupíte v e-shopu. Jak s chytrou novinkou pracují online obchody?

skoleni_8_1

Budoucnost patří jednoduchosti

Jan Řezáč si myslí, že se v budoucnosti budou platební metody stále zjednodušovat, aby bylo možné zaplatit doslova na jedno kliknutí. Dále očekávají také vzestup elektronických peněženek a širší nabídku různých výhod za platbu online. S tím souhlasí také v CZC.cz, kde kromě toho očekávají zrychlení plateb a častější využívání plateb přes mobilní telefony.

Radek Kolář říká, že by budoucnost mohla přinést větší zabezpečení plateb, rychlejší bankovní převody, bezkontaktní platby jako automatický způsob úhrady, případně zakomponování virtuálních měn do platebních metod. V tomto případě se ovšem zdráhám odhadovat, co všechno je možné realizovat, např. platbu NFC čipem implantovaným pod kůži. Osobně se tohoto způsobu platby zdráhám a nemyslím si, že je vhodný pro jakékoli transakce i kontrolu osob, dodává závěrem.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).