Na podnikatele, kterých se dotkne elektronická evidence tržeb (EET), začíná útočit se svými nabídkami pokladních systémů čím dále více prodejců. Ti tvrdí, že mají systémy již zcela připraveny na EET a doporučují podnikatelům si jejich zařízení či software pořídit co nejdříve. Odborníci však radí pravý opak a s nákupem počkat minimálně do doby, až bude zveřejněna technická dokumentace k EET a detaily komunikačního rozhraní a pokladní systémy projdou otestováním.
Čtěte také: Část systému pro #EET zajístí výběrová řízení, část připadne IBM
Zaručeně funkční systémy ještě nemohou existovat
Řada podnikatelů se již setkala s nabídkou zaručených řešení pro EET, která se prvních podnikatelů dotkne v prosince letošního roku. Někteří prodejci pokladních řešení tvrdí, že jejich produkt bude 100% kompatibilní s EET, protože už funguje v jiných zemích, kde evidenci tržeb mají, například v Chorvatsku, Slovinsku nebo Slovensku. Jak ale upozorňují odborníci, jde o zavádějící argumentaci, jelikož specifikace rozhraní se může, a například v případě Slovenska i bude, lišit. Dnes nikdo nemůže zaručit plnou funkcionalitu jakéhokoli řešení pro EET. Skutečnost, že např. nějaká pokladna funguje na Slovensku, je naprosto zavádějící argument, protože tam je evidence tržeb založena na úplně jiném technickém principu,
upozornil pro server Podnikatel.cz Miroslav Diro, mluvčí Hospodářské komory ČR.
Funkční produkty zcela připravené na tuzemskou elektronickou evidenci tržeb totiž ani ještě existovat nemohou, jelikož detaily komunikačního rozhraní budou teprve zveřejněny, a to nejdříve v průběhu května 2016. Dnes není veřejně známá ani struktura datové věty, která by měla být odesílána z každé pokladny na server GFŘ jako požadavek na fiskalizační kód, ani seznam všech stavů, kterými může požadavek procházet v průběhu procesu fiskalizace, a v neposlední řadě ani způsob šifrování a certifikáty určené pro autentizaci zařízení a oprávněnosti požadavku na fiskalizační kód. Z toho vyplývá, že každý, kdo dnes nabízí řešení plně podporující EET, uvádí svého zákazníka v omyl,
doplnil Miroslav Diro.
Testovací rozhraní se spustí až v červnu
Jak serveru Podnikatel.cz upřesnilo Generální finanční ředitelství, harmonogram je v tomto ohledu následující:
- do 1 měsíce po platnosti zákona, tj. v průběhu května 2016 – bude zveřejněna technická dokumentace pro zasílání evidovaných tržeb, včetně formátu a struktury datové věty, komunikačního rozhraní apod.,
- do 2 měsíců po platnosti zákona, tj. v průběhu června 2016 - bude zajištěn PlayGround, tj. integrační prostředí pro testování výrobců pokladních systémů a vývojářů SW, včetně technické podpory
Čtěte také: #EET a dobírka? Komplikovanější problematika, než se čekalo
S nákupem řešení EET ještě počkejte
A právě až na fázi otestování pokladních systémů doporučují odborníci podnikatelům počkat. Určitě bychom jim radili ještě vyčkat, protože je třeba, aby všichni poskytovatelé služeb souvisejících s EET své produkty „odpilotovali“ s centrálním systémem. V současné době je nákup ještě předčasný, doporučovali bychom vyčkat, až budou nabízené produkty odzkoušeny v rámci tzv. PlayGroundu,
uvedla serveru Podnikatel.cz Irena Vlčková, mluvčí Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR). Podnikatelé, kteří mají povinnost evidovat tržby jako první (hotely, restaurace a kavárny), by nejenže rozhodně měli počkat na publikaci technické specifikace, ale především na ověření jednotlivých řešení a zařízení v testovacím provozu,
připojil se Miroslav Diro z Hospodářské komory ČR.
Na co si dát pozor při výběru
Až budou pokladní zařízení a různé softwary otestovány, teprve přijde čas pro výběr vhodného řešení. Určitě je třeba, aby si každý podnikatel ujasnil, co od daného systému očekává, zda pouze prostou evidenci tržeb či další doplňkové služby spojené například s evidencí skladových zásob a další produkty.
V současné době existují asi 3 základní skupiny podnikatelů:
- mají již pokladní systémy, které bude možné po určitých drobných úpravách použít pro potřeby EET
- mají zastaralé a nekompatibilní pokladny – bude třeba pořídit nové (je třeba upřesnit, co od systému očekávají a dle toho pořídí potřebné vybavení)
- žádné vybavení dosud nepoužívali a potřebují jen nejjednodušší zařízení pro evidenci tržeb (mobilní telefony, tablety, tiskárnu)
Při výběru řešení by měla být základním kritériem důvěryhodnost dodavatele přístroje a technického řešení. Zajímala bych se i o servis, nastavení a doplňkové služby, reakční dobu v případě problému, co garantují atp. Co se týká rozsahu pořizované technologie, tam je možné se rozhodnout již nyní, a to podle typu provozovny, počtu transakcí, velikosti firmy a také požadavku na další propojení. Například napojení na účetnictví nebo jen skladové hospodářství, aby nebylo nutné dělat dvojí práci,
vysvětlila Pavla Břečková, místopředsedkyně Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).
Bude dost času, nebo nikoli?
Zda dává spuštění testovacího provozu v průběhu června podnikatelům dostatek času na přípravu, se však podnikatelské svazy neshodnou. Podle SOCR ČR je časový harmonogram dostatečně dlouhý pro odladění veškerých potřebných záležitostí a dává dostatečný prostor i pro podnikatele, kteří spadají do 1. fáze, tedy ubytovací a stravovací zařízení. S tím ale úplně nesouhlasí AMSP ČR, podle které měla být specifikace známá už počátkem roku. Pokud by specifikace byla plně k dispozici nyní v dubnu či počátkem května, je to již silně na hraně, uvážíme-li nadcházející léto, kdy je vzájemný provoz firem často velmi oslaben a věci se nehýbou tak svižně jako v průběhu roku,
uzavřela Pavla Břečková.