Nabízíte akční ceny a sezónní slevy? Tak ať nedostanete pokutu od ČOIky

7. 9. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Česká obchodní inspekce si posvítila na obchodníky, kteří nabízejí slevové akce. Výsledek? Ve druhém čtvrtletí roku 2015 pokuty za 3 miliony korun.

Obchodníci si z českých zákonů nic nedělají. Ti, co nabízejí zboží či služby za akční či výprodejové slevy, stále porušují zákon o ochraně spotřebitele, a to i přes opakované kontroly a mimořádné akce České obchodní inspekce (ČOI).

Té už došla trpělivost a ve druhém čtvrtletí roku 2015 rozdala bezmála 400 pokut za necelé 3 miliony korun. Zároveň zakázala prodej čtyř a půl tisíce kusů výrobků a více než tisícovky párů bot. 

Inspektoři ČOI dále zjistili nesprávné účtování a chybějící ceny. Celkově tak našli nedostatky u poloviny z tisícovky kontrolovaných subjektů.  Ke kontrolní činnosti byly kromě vlastních poznatků využity i podněty spotřebitelů, kteří stále častěji reagují na prohřešky prodejců nabízejících výhodnou koupi. Při četnosti slevových akcí, které jsou mnohdy časově velmi omezené, je téměř nemožné všechny konkrétní podněty spotřebitelů prověřit. Setkáváme se také s případy, kdy si spotřebitelé nepřečtou pozorně podmínky slevové akce, nesplní podmínky jejího poskytnutí, a protože slevu nezískali, podají podnět ke kontrole, říká Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

Největší procento zjištěných porušení bylo v Plzeňském a Karlovarském kraji (65,4 %), naopak nejméně v Praze a Středočeském kraji (26,9 %). Při kontrolní akci byl monitorován celý trh České republiky bez ohledu na formu nabídky a prodeje zboží či poskytování služeb.

skoleni_8_1

A v čem podnikatelé nejčastěji chybují:

  • spotřebitele nebyl informován správně a jednoznačně o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, tj. zřetelným označením výrobku cenou nebo vhodným zpřístupněním informace o ceně výrobků či služeb (§ 12). Jednalo se zejména o neseznámení spotřebitele s konečnou cenou, kdy ceny byly uváděny před slevou, nikoliv po slevě
  • druhým častým nedostatkem bylo porušení zásad poctivosti při prodeji výrobků a poskytování služeb (§ 3)
  • prodejci také nedodrželi informační povinnosti při nabídce a prodeji výrobků či služeb (§ 9, 10 a § 11)
  • v některých případech bylo dokázány nekalé obchodní praktiky(§ 4, respektive § 5)
  • prodávají také nevydali doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby na žádost spotřebitele (§ 16)

Inspektoři proto radí, aby si podnikatelé dávali pozor na souvislosti v účtování, vždy doplnili slevové akce o ceny a nezapomněli také uvést dobu trvání slevové akce. Na to se zaměřují při kontrolách jako první. 

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).