Nabízíte letní slevy? A víte, co dělat, aby vám zafungovaly?

26. 6. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Vypuklo období letních výprodejů. Nabídnout slevu už téměř patří k dobrým mravům a navíc se v letních měsících může vyplatit. Čtěte proč.

Začala doba letních výprodejů. O desítky procent zlevnily oděvy, zahradní technika, sportovní vybavení, ale i počítačové hry a další druhy zboží. Skoro to vypadá, že se nenajde obor, který by letní slevy a výprodeje nenabízel. Maloobchodní trh je totiž silně konkurenční prostředí a kdo se slevami otálí, ten může přijít o zákazníky. Svezete se letos na vlně letních slev i vy? Pokud ano, už byste na ní vlastně měli jet. A to zvlášť v případě, že vyprodáváte typicky letní zboží. To zákazníci samozřejmě nakupují jako první, aby si ho v sezóně mohli užít co nejvíc. Proto někteří prodejci začínají s výprodeji už začátkem června. Pravdou také je, že velká města se začátkem prázdnin vylidní, a proto je potřeba výprodeje co nejdřív, aby vůbec bylo komu prodávat. Pokud chcete se slevami začít až v půlce července, něco na vaší strategii není v pořádku a je otázkou, zda zafunguje.

Jedním z největších propagátorů letních výprodejů je v Česku Alza.cz. Její ukřičený zelený mužíček lákající na letní Vánoce je nepřehlédnutelný. Tato marketingová akce je podle zástupců firmy oslavou příchodu léta, nejdelších dnů v roce, konce školního roku, začátku prázdnin, doby dovolených a odpočinku. Prostě svátky se vším všudy. Alza chce prý zlepšit náladu každému, kdo nechce čekat na zimu, aby někomu mohl udělat radost. Jak to ale s letními slevovými akcemi je ve skutečnosti? Klesají v létě obchody natolik, že se bez slevové akce neobejdete? Nebo jsou letní slevy a výprodeje motivovány i něčím jiným? Již od dětství máme zakořeněno že do školy se v létě nechodí. Pokles zájmu o kurzy tady rozhodně je. Letní slevy nám samozřejmě počet studentů udržet nedokáží, ale přilákají jich dostatečný počet proto, aby nám stále dávalo smysl kurzy pořádat, přiznává Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas. 

K tomu jsou letní slevy pro některé obory prakticky nutností. Typickým příkladem je móda. V módě se za sezónu nikdy nepodaří vyprodat 100 % zboží, proto je potřeba to neprodané co nejrychleji prodat, i když za nižší částku, aby se mohlo nakoupit zboží nové, vysvětluje Andrea Burgetová ze ZOOT.cz. Jinde je berou jako lákadlo pro takzvanou okurkovou sezónu. V létě zájem o naše služby určitě klesá zejména proto, že mladí lidé odjíždí na prázdniny, přesto bychom se bez slev obešli. Naším cílem je však korigovat tento propad, aby se zájem zákazníků rozprostřel rovnoměrně do celého roku. Díky tomu se nám daří lépe využívat našich výcvikových kapacit, které tak nejsou v létě nevyužity a na podzim přetížené, uvádí Martin Kratochvíl, vedoucí autoškoly Autoškola Student.

Letní slevy a výprodeje jsou navíc už tak tradiční, že na ně zákazníci čekají a není možné je jen tak ignorovat. Bez slevových akcí se dnes už žádný retailový trh neobejde. Obchodníci by s výprodeji měli počítat ve své marketingové strategii i plánování peněžních toků. Slevy sice přináší tržby, ale pochopitelně s nižší marží. A na to je potřeba se připravit. Zda bude letní výprodej úspěšný, o tom rozhoduje i to, jak pracuje obchodní centrum, v němž máte obchod, jaká je návštěvnost centra a jak je daný obchod schopen reagovat na připravované marketingové akce. Množství zákazníků je u nás v zimním i letním období stejné, pouze průměrné ceny letního zboží jsou mnohonásobně nižší než v zimě, uvádí Alexandra Lukášová, marketingová manažerka Kilpi.cz.

Dále čtěte: Pravidelný zákazník utrácí víc a víc peněz. Jak ho poznat a získat?

Jen slevit by bylo málo, hrajte si se zákazníky

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Letní výprodeje sami o sobě obchodníky navíc nespasí. Důkazem jsou loňské výsledky z Francie. A když z Francie, zaměřme se na módu. V tomto sektoru bylo loni po skončení výprodejů nespokojeno 66 % obchodníků. Zákazníci totiž utráceli méně než v předchozích letech. Podle Francouzského institutu módy se objem prodeje oděvů a textilu v porovnání s rokem 2013 propadl v průměru o 4 %. Důvodem byl mimo jiné fakt, že zákazníci už nemají z výprodejů takový požitek a sezónní slevy ztratily punc výjimečnosti. Nejrůznější slevové akce se objevují po celou dobu roku. Obchodníci by proto neměli zapomínat, že smyslem letních výprodejů je ve většině případů především vyprázdnit sklady před nástupem nové sezóny. O zisk jde až v druhé řadě. 

Letní slevy se dají využít například ke zbavení se takzvaných ležáků, tedy zboží, které nejde na odbyt. Takové se může stát součástí akčních balíčků, kdy ho naopak spojíte s hity sezóny. Skvělé na tom je, že přímo nesnižujete hodnotu dobře se prodávajícího artiklu a ještě se zbavíte nechtěného. V době výprodejů také můžete rozšířit své portfolio registrovaných klientů. A to tak, že slevy spojíte s věrnostními programy. Slevy pak nejsou určeny všem, ale jen registrovaným. Můžete si být jisti, že zákazníci si o tom řeknou a vám se členská základna, s níž bude možné pracovat v dalších měsících, snadno, téměř zadarmo a výrazně rozšíří.

Letní slevy se dají pojmout z celé řady úhlů pohledu. Tím, který se váže k posledním červnovým dnům, je konec školního roku. Slevy za dobré známky mohou velmi dobře uplatnit prodejci hraček, knih, oblečení, ale i restaurace, cukrárny a tak dále. Záleží především na typu zboží, které prodáváte, a také na cílech, které jste si stanovili. Máme za sebou první týden výprodejů. Čísla jsou rekordní a rozhodně je vidět strmý nárůst v porovnání s nevýprodejovými dny. Slevy fungují jako lákadlo pro nové zákazníky nebo poslední doťuk těch váhajících. I proto je volíme jako strategický krok pro rozšíření zákaznického portfolia, komentuje za ZOOT.cz Andrea Burgetová.

Pokud se slevami začínáte, inspirujte se v jejich pojetí u konkurence. Naše akce Letní Vánoce přináší nejen tipy na výhodné nákupy v nejpoptávanějších kategoriích zboží, ale spojuje nákupy se zábavou a možností vyhrát zajímavé ceny. Je to oslava léta, pohody a zážitků, kterou přináší dětem prázdniny a dospělým dovolené, říká Šárka Jakoubková, PR a CSR manažerka Alza.cz.

Psali jsme: Nenabízejte slevy bezhlavě. Známe trháky i propadáky slevových serverů

Na slevy letí i kontroloři ČOI

Jako obchodník se také musíte připravit na to, že ne všichni mají dovolenou. Právě během léta jsou posíleny kontroly ze strany úřadů, zejména pak České obchodní inspekce. Ta se zaměřuje především na porušování zákona o ochraně spotřebitele. Při kontrolách prodeje zlevněného zboží nebo služeb inspektoři stále zjišťují celou řadu nedostatků. K nejčastějším z nich patří neseznámení spotřebitele s cenou, říká Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

Jen v prvních třech měsících tohoto roku bylo neseznámení spotřebitele s konečnou cenou prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, zejména uvádění cen před slevou, nikoliv po slevě prokázáno v 287 případech. To je 33 % všech zjištěných porušení. Buďte si proto vědomi, že prodejna může upozorňovat na konkrétní procentní slevy, ale na zboží musí být také vždy uvedená konečná cena po slevě. Prodávající je také ze zákona povinen zlevněné zboží označit jak původní, tak novou cenou. Jen tak se spotřebitel může správně rozhodnout, zda si daný výrobek koupí, nebo ne. Stará cena by měla být viditelná a přeškrtnutá. Častým prohřeškem je také to, že postupným zlevňováním je na zboží vyznačeno několik cen. Zákazníkům ale musí být na první pohled zřejmé, která cena vlastně platí.

MM 25 baliček

Bude vás zajímat: 5 úřadů, na jejichž kontrolu se podnikatelé mohou nejčastěji „těšit“

Při kontrolách inspektoráty ve velké míře využívají podnětů od spotřebitelů, ale v případě různých krátkodobých, zejména letákových akcí, lze kontrolou zkušenosti spotřebitelů s nesprávným účtováním akčního zboží málokdy potvrdit. Při šetření podnětů se stížnostmi na nesprávné účtování zlevněného zboží je častým zjištěním, že si spotřebitel dobře nepřečetl podmínky, za nichž platí na zboží nebo službu sleva (nižší cena je například účtována při nákupu většího množství zakoupeného zboží nebo je sleva poskytnuta po předložení zákaznické karty). V těchto případech nedochází k porušení zákona a podání spotřebitele je posouzeno jako neoprávněné. Přesto však jsou častým výsledkem kontrol slevových akcí a výprodejů četné nedostatky, zejména porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).