Přesně za týden končí zákonem vymezené období pro používání zimní pneumatik. Řada lidí se začíná objednávat do pneuservisů a vybírá nové letní pneumatiky. Od výběru správné pneumatiky se odráží také spotřeba a životnost letního obutí automobilů. Pečlivě rozhodovat by se měli zvláště podnikatelé, jejichž firma provozuje několik vozů. Úspory mohou dosahovat tisíců korun.
Vybírejte podle energetických štítků
Od listopadu loňského roku musí být včechny pneumatiky ohodnoceny s ohledem na spotřebu paliva, brzdný výkon na mokru a vnější hlučnost. Podle nařízení Evropské unie proto musí být označeny informačním štítkem energetické náročnosti. A to buď nálepkou na pneumatice nebo štítkem vedle ní.
Štítky zákazníky informují o třech základních parametrech:
1. Úspora paliva – míra valivého odporu pneumatiky, která má vliv na efektivitu spotřeby paliva vozidla. Hodnotí se od A (nejvyšší hodnocení) do G (nejnižší hodnocení).
2. Přilnavost za mokra – hodnota schopnosti pneumatiky brzdit na mokré vozovce. Přilnavost za mokra se opět hodnotí od A (nejvyšší hodnocení) do F (nejnižší hodnocení).
3. Hlučnost – vnější hluk vydávaný pneumatikou se měří v decibelech. Třída hlučnosti pneumatik je uvedena v podobě černých zvukových vln v počtu od jedné (tichá) do tří (hlasitá).
Spotřeba vozidla se výrazně liší v závisloti na typu pneumatiky. Úspory se projeví při jejich porovnání. Provozovatel, který jezdí na pneumatikách typu B, nemusí si tedy nutně kupovat nejvyšší třídu, ušetří ve srovnání s tím, který jezdí na pláštích typu F 3 000 korun ročně. To za předpokladu, že jsou jako výchozí parametry brány spotřeba 7 litrů paliva na 100 najetých kilometrů a průměrný počet ujetých kilometrů bude 15 000. Znamená to, že za dva roky se investice do kvalitativně vyšší skupiny pneumatik vrátí a následující jednu nebo dvě sezóny bude majitel vozu jezdit „zadarmo“.
Typ pneumatiky | Spotřeba v litrech na 100 kilometrů |
---|---|
A | 6,6 |
B | 6,7 |
C | 6,82 |
E | 6,96 |
F | 7,11 |
G | 7,26 |
Finanční rozdíl je tedy hmatatelný a kupovat nejlacinější zboží se při výběru pneumatik nevyplácí. A pro vyšší kategorie pneumatik hrají i další, řekněme lidské nebo celosvětové, ukazatele. Pokud bychom všichni jezdili na pneumatikách typu B, ročně by se ušetřilo 20 milionů litrů paliva a do ovzduší by se dostalo o 50 milionů tun méně škodlivých emisí CO2,
uvádí mluvčí Ústředního Automotoklubu Igor Sirota. S výběrem správné pneumatiky pomáhají kromě jiného i nezávislé testy, které lze najít na webových stránkách ÚAMK.
Současný zákon a připravovaná úprava
Podle §41a zákona č. 361/2000 Sb. o silničním provozu jsou zimní pneumatiky povinné v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N 2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
Řidiči by proto neměli přezouvání svých vozidel podřizovat kalendáři, ale aktuálnímu počasí. To letošní je na konci března stále velmi chladné. Proto je ze strany odborníků považován za velmi zvláštní návrh, kterým se teď zabývá skupina poslanců. Ti chtějí, aby byly letní pneumatiky povinné stejně, jako je tomu u zimních. Povinným přezutím na letní pneumatiky v době od 1. 4. do 30. 10. by vznikly potíže především lidem žijícím ve vyšších oblastech. Praktická doba využití zimních pneumatik se totiž může v závislosti na počasí protáhnout. Podobné ustanovení je v okolních státech, ale i celé Evropě velmi neobvyklé.