Aktuální studie, na které se podílela Asociace pro elektronickou komerci (APEK) společně s agenturou Sherpas, zmapovala očekávání a návyky zákazníků, jež nakupují online. Najevo vyšlo překvapivé zjištění.
Zákazníka už nezajímá, zda má e-shop české kořeny, roli v rozhodovacím procesu nehraje ani to, jaká je dostupnost kamenného obchodu. Do studie byla zapojena více než tisícovka českých zákazníků e-shopů.
Čtěte také: 7 smrtelných hříchů, které mohou potopit váš e-shop
Online zákazník začíná být stále náročnější a při svém nákupu sleduje i další důležité kroky, jako je například proces nalezení produktu, košík či objednací proces.
Co je pro zákazníka při nákupu důležité?
- Skladová dostupnost
- Cena
- Proces nalezení produktu
- Snadnost objednání zboží
Registrace při online nákupu zákazníka odradí
Velmi důležitou problematikou při nákupu na internetu je registrace při nákupu. Pakliže má e-shop registraci nastavenou jako povinnou, odrazuje od dokončení nákupu celých 17 % uživatelů,
uvádí Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Registrace má sice pro obchodníky jisté výhody, určitou skupinu nakupujících však odradí již z principu. Pokud dá takový zákazník zboží do košíku a první, co se objeví, je, aby se registroval na webu, nákupní proces pro něj končí. Nutit uživatele v prvním kroku objednávky k registraci je stejné, jako kdyby chtěl prodejce zmrzliny vidět vaši občanku dříve, než vám do kornoutu hodí první kopeček. E-shop by tedy měl nabízet i nákup bez registrace. Uživateli je možné nabídnout uložení jeho doručovacích údajů pro příští nákup po dokončení objednávky,
poradil na serveru Podnikatel.cz už dříve Jan Janča, obchodní ředitel agentury Cognito.cz.
Problematice nedokončených nákupů na internetu jsme se na serveru Podnikatel.cz věnovali již dříve. Čtěte článek 5 věcí, které zákazníka odradí od koupě v e-shopu, ačkoli už má zboží v košíku