Nakup a zaplať až za dva týdny. Češi objevují novou platební metodu

8. 11. 2013
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Platební metody procházejí evolucí. První české internetové obchody začínají nabízet možnost převzetí zboží a provedení platby zpětně až za dva týdny.

Český zákazník je tvor velice obezřetný a nerad vybočuje ze zaběhnutých kolejí. A když jde o nákupy online, platí to dvojnásob. Proto při nákupech na internetu dlouhou dobu vévodila dobírka. V mnoha případech je pořád ještě nejpopulárnější platební metodou. Stále častěji se ale do popředí dostává platba kartou a především pak osobní odběr. Zvlášť pro zákazníka žijícího ve větším městě, kde může využít služeb kamenných uloženek, balíkomatů nebo odběru přímo u prodejce, je to v současnosti nejbezpečnější způsob předání zboží. Jistota v tomto případě převažuje nad větší časovou náročností. Proměnám chování internetových zákazníků se podrobněji věnuje článek: Dobírka skutečně ztrácí své výsadní postavení, potvrdila to studie

Všech těchto faktorů využili zakladatelé zcela nové platební metody pro zákazníky a e-shopy, která využívá čtrnáctidenní zákonnou lhůtu umožňující zboží vyzkoušet a zaplatit, až když je kupující se zbožím spokojen. V případě nespokojenosti pak pochopitelně vrátit. Služba Twisto.cz tedy významně rozšiřuje možnosti dobírky. Naše služba je pro zákazníka maximálně bezpečná a jednoduchá. Jsme přesvědčeni, že bude velmi dobře sedět českému zákazníkovi, který ve většině případů preferuje dobírku, říká její zakladatel Michal Šmída.

Zákazník mající jistotu utratí víc

Nová platební metoda vychází z obav lidí a internetových nákupních mýtů. Nejčastěji Čechům vadí, že si zboží internetových obchodů nemohou takzvaně osahat a nejsou si jistí, zda si vybrali například u oblečení správnou velikost. Po řadě nepříjemných zkušeností s podvodnými internetovými obchodníky se také obávají problémů s reklamacemi a dlouhých čekacích lhůt na vrácení peněz. A není se co divit. Někdy se tato lhůta protáhne až na jeden měsíc. Tyto nepříjemnosti ale s Twistem.cz odpadají. Zákazník totiž platí až po vybalení zboží z krabice a jeho vyzkoušení v pohodlí domova, čímž se nákup v e-shopu využívajícím tuto platební metodu v pomyslném žebříčku okamžitě dostává o příčku výš před nákup v klasické prodejně, kde je k vyzkoušení zboží jen omezený čas. Fixní poplatek za využití služby je 39 korun a vyrovná se tedy dnešní dobírce.

Jako další zákaznické výhody uvádí poskytovatel služby možnost nakoupení zboží i v momentě, kdy člověk například čeká na výplatu. Navíc může zaplatit, kdy se mu to hodí, není fixovaný na časy kurýrů ani výdejní místa. Zákazníci se dále nemusí zabývat opisováním platebních údajů, uváděním citlivých údajů z platební karty ani vyplňováním formulářů. Twisto.cz je možné použít bez předchozí registrace. Chceme, aby se lidé při nákupu online cítili jako v reálném obchodě, tedy bez obav, komentuje Michal Šmída. Twisto.cz využívá čtrnáctidenní zákonnou lhůtu, která internetovým zákazníkům umožňuje zboží vyzkoušet a zaplatit, až když jsou s ním spokojeni. Za zboží se zaplatí během následujících čtrnácti dnů. Služba odběrateli pošle fakturu. E-shopu ale Twisto.cz platí ihned po objednání zboží. Dodavatel zboží má při jejím použití jediný náklad, tím je procentuální provize z ceny zboží.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Češi jsou při nakupování na internetu velmi opatrní. Nová platební metoda jim proto vychází maximálně vstříc.

Nová služba vychází ze zahraničního osvědčeného modelu Klarna.com, který už osm let znají třeba ve Švédsku, Rakousku a Německu. I tamní zákazníci oceňují možnost si zboží z internetu vyzkoušet a až poté za něj zaplatit. Například ve Švédsku se Klarna na objednávkách z e-shopů podílí třiceti procenty. Ze zkušeností podobných služeb víme, že po implementaci této platební metody došlo ke zvýšení průměrné objednávky o 40 %, zvýšila se také konverze, a to o 20 %. Očekáváme, že podobný efekt zaznamenají e-shopy i v České republice, dodává Michal Šmída.

Službu zkouší zatím jen první „pionýři“

Twisto.cz bylo spuštěno v polovině října a už eviduje stovky objednávek týdně. Reakce ze strany zákazníků i spolupracujících e-shopů jsou podle zakladatelů služby velmi pozitivní. Testuje ji první desítka e-shopů. O tuto platební metodu je u zákazníků velký zájem. Službu máme aktivní tři týdny a ze začátku byla povolena pouze zákazníkům s určitou bonitou. Nyní se postupně povolují limity, aby měli možnost využívat tuto službu všichni bezproblémoví zákazníci. Předpokládáme, že tato platební metoda bude hned po dobírce druhou nejčastěji využívanou. To zvláště u komodit jako je móda, u kterých si nejsme v době nákupu zcela jisti správným výběrem, říká Jaromír Muchka z e-shopu ModniGuru.cz. Michaela Mandelíková z internetového obchodu Bagisimo.cz ještě doplňuje: Naši zákazníci stále nejvíce preferují platbu na dobírku. Chtěli jsme proto vyzkoušet tuto službu a nabídnout něco nového. Novou platební metodu považujeme za konkurenční výhodu, kterých není nikdy dost.

Růst zájmu ze strany zákazníků Twisto.cz očekává především v předvánoční sezóně. Co se týká obchodníků, tak podle plánu by už na konci roku mělo novou platební metodu využívat na 50 e-shopů. Provozovatelé služby chtějí v nejbližší době zahájit možnost uložení karty online, kterou budou moci pravidelní zákazníci platit vystavené faktury. Služba se tak stane pomyslnou online kreditní kartou. Případných rizik se provozovatelé neobávají. K vyhodnocování zákazníka prý používají několik inovativních nástrojů a internetových faktorů. Samotné vyhodnocení trvá méně než jednu vteřinu. 

Nikdo není dokonalý

Zdá se, že jedinou překážkou Twisto.cz zatím je to, že limit pro první nákup je jen pár tisíc korun. Postupně se navyšuje s tím, jak zákazník službu využívá. Může se tedy stát, že dražší elektroniku nebo luxusní módu začátečník s touto službou jednoduše nepořídí. V tomto ohledu tedy nová platební metoda prohrává se zavedenými internetovými peněženkami, které už si získaly důvěru uživatelů. A navíc, pokud Twisto.cz dokáže navýšit limit v případě, že zákazník nakupuje častěji, znamená to, že si o transakcích vede evidenci a vyvstává tedy otázka: Jak jsou údaje o uživatelích chráněny? Na webových stránkách služby je uvedeno, že se jedná o bezpečnou platební metodu, která nepožaduje citlivé informace, jako jsou například údaje o platební kartě. Veškerá komunikace mezi prohlížečem zákazníka, e-shopem a nástroji Twisto.cz je šifrována.

Lehce znepokojivě působí také odpovědi na nejčastější dotazy, které zákazníci na službu mají. Prvním z nich je: Zamítli jsme vám objednávku? A odpověď zní: „Neklesejte na mysli, neustále se učíme a upravujeme naše kritéria, abychom povolili platbu co nejvíce dobrým zákazníkům.“ A druhý takový dotaz: Dostal jsem e-mail s fakturou k objednávce, ale nic jsem si neobjednal. Co s tím? Twisto radí: „Prosíme o neprodlené oznámení na uvedené kontakty a přeposlání faktury. Ihned se tím budeme zabývat.“ Skutečně služba rozesílá faktury lidem, kteří si nic neobjednali?

Twisto.cz je na samém začátku a v současné době nemá v České republice srovnatelnou konkurenci. Není možné ho jednoduše porovnat s klasickou dobírkou ani s internetovými platebními systémy, jakými jsou internetové peněženky. I ty ale vznikly hlavně proto, aby co nejvíce ulehčily posílání peněz v rámci celého světa. Platby jsou jejich prostřednictvím prováděny v reálném čase a jsou tedy rychlejší než bankovní převod. Stačí mít na svém účtu dostatečný finanční obnos. Asi nejznámější a jedna z nejstarších elektronických peněženek je PayPal. S touto službou se dá zaplatit prakticky po celém světě a už nějakou dobu má i českou jazykovou mutaci. Za zmínku stojí i GoPay, což je jedna nejmladších internetových peněženek. Její výhodou je rychlá registrace bez podmínky zadání bankovního účtu. To přináší výhody v podobě úspory nákladů za vedení bankovního účtu. Každá z těchto služeb má trochu odlišné podmínky, ale v základu fungují na stejném principu. Některé služby je dokonce možné využívat bez registrace a zadávání osobních údajů.

Co se týká Twisto.cz, otázkou také je, zda zakladatelé služby skutečně počítají s českým zákazníkem. To, co bez problémů funguje u zmíněných Švédů nebo Němců, může v tuzemských podmínkách narazit. Ti, kteří často nakupují zboží na internetu, vědí, že takto nakoupené výrobky mohou bez problému do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Někteří se toho proto naučili zneužívat. Z internetových obchodníků si dělají poskytovatele bezúročných půjček nebo půjčovny. Podrobnosti čtěte v článku: Češi jsou kujóni. Vymysleli, jak na dovolenou získat zdarma foťák nebo navigaci

V peněžence si udělejte místo i na bitcoin

Kybernetická měna bitcoin už je používána v některých menších internetových obchodech. Například v USA funguje e-shop, kde se dá platit pouze v XBC (oficiální zkratka měny). O možnosti akceptace virtuální měny se stále více hovoří ve vedení obřího aukčního e-portálu eBay. Jak uvedla agentura DPA, v souvislosti s těmito úvahami se hodnota bitcoin vyšplhala na své rekordní maximum 251 amerických dolarů za jeden bitcoin. Přitom ještě v polovině loňského roku stál jeden bitcoin zhruba sedm dolarů a v létě byl o 100 dolarů níž. Podobný efekt mělo oznámení čínského internetového vyhledávače Baidu, který před třemi týdny oznámil, že akceptuje platby za hudební obsah ve virtuální měně. Baidu má tržní kapitalizaci 50 miliard amerických dolarů a ovládá 65 % čínského trhu s online vyhledáváním. Jde o zatím největší internetovou značku, která tuto digitální měnu zařadila mezi podporované platební systémy. A výsledek? Hodnota bitcoin už v polovině října prudce stoupla na 160 amerických dolarů.

S bitcoiny se obchoduje na specializovaných burzách a v investičních fondech. Už minulý měsíc rozhodla německá vláda o tom, že bitcoin považuje za soukromé peníze a alternativní investiční nástroj. Legalizovala tím převody mezi jednotlivci. Německý parlament také chystá novelu, která by osvobodila bitcoin investory od daně z kapitálových výnosů, pokud by splnili časový test držením nakoupených bitcoinů alespoň jeden rok, uvádí Karel Minx z portálu Bitcash.cz. Bitcoin získává na popularitě i v České republice. Mezi Čechy už jsou bitcoiny za více jak 2 miliony korun. Jejich hodnota se pohybuje v širokém rozmezí od 1800 do 2800 korun. O bitcoin a jeho využití v internetových obchodech už server Podnikatel.cz psal. Připomeňte si tyto informace v článku: Virtuální měna Bitcoin vstupuje do eshopů. Uchytí se také u nás?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).