Česká obchodní inspekce v polovině roku 2018 provedla 51 kontrol, u téměř 73 % zjistila pochybení.
Výsledky kontrol odhalily nepřípustné chování obchodníků, kdy spotřebitelům nabízeli a prodávali výrobky, jejichž značení a materiálové složení neodpovídalo skutečnosti. Odhaleno bylo ale i další porušování právních předpisů. Obchodníci používají klamavé obchodní praktiky, neuvádí povinné informace jako například jak a kde zboží reklamovat nebo neinformují o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Spotřebitel je takto klamán a činí rozhodnutí, která by jinak ke vztahu k nákupu textilních výrobků neučinil,
uvedl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Mohlo by vás zaujmout: Je možné reklamovat použité zboží zakoupené přes internet?
Při kontrolní akci zaměřené na podmínky prodeje textilních výrobků přes internet inspektoři kontrolovali především dodržování povinností vyplývajících kontrolovaným osobám z právního předpisu EU (nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků).
Zjištěno bylo také porušení zákona o ochraně spotřebitele. Nejčastěji se jednalo o tato pochybení:
- prodávajícímu bylo prokázáno klamavé konání,
- prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění,
- prodávající neinformoval spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,
- prodávající neinformoval spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků, o způsobu jejich použití a údržby a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby,
- prodávajícímu bylo prokázáno klamavé opomenutí.
Česká obchodní inspekce uložila celkem 23 pokut v celkové hodnotě 60 500 korun.
Na sociálních sítích často kolují důkazy o tom, jak snadno může zákazník narazit při nákupu oblečení na internetu. Tedy když nabídka neodpovídá realitě. Nahlédněte do fotogalerie: