Přístupem zákazníků k nákupu v zahraničních internetových obchodech se zabýval internetový srovnávač Heureka.cz. Podle výsledků jsou k takovým nákupům mnohem přístupnější Slováci. Výhradně v českých e-shopech nakupuje sedmdesát jedna procent českých uživatelů internetu. Zajímavou nabídku, která by se objevila v zahraničním e-shopu, by využilo pouze dvacet tři procent oslovených českých nakupujících. Na rozdíl od 43 procent Slováků. Zatímco Slováci často nakupují v českých i dalších zahraničních e-shopech, Češi v zahraničí a na Slovensku nakupují málo,
uvedl Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz.
Češi nemají potřebu nakupovat v zahraničí
Přestože jsou zahraniční internetové obchody otevřeny i českým zákazníkům, stoupla během posledních čtyř let obliba výhradně českých e-shopů o čtyři procenta. Narůstající oblibu českých internetových obchodů si vysvětlujeme tím, že Češi jsou velmi konzervativní. Navíc české e-shopy mají takovou kvalitu a šíři nabídky, že zákazníci jednoduše nemají potřebu nakupovat v zahraničí,
vysvětluje Michaela Papežová, tisková mluvčí obchodního portálu Aukro.cz.
Čtěte také: EU mění pravidla nakupování po internetu. Co se změní u českých e-shopů?
Následující tabulka zobrazuje odpověď oslovených zákazníků ve sledovaných letech na otázku:
Nakupujete spíše v českých internetových obchodech nebo v zahraničí?
Odpověď: | 2011/ČR | 2011/SR | 2010/ČR | 2010/SR | 2009/ČR | 2008/ČR |
---|---|---|---|---|---|---|
Nakupuji výhradně v českých internetových obchodech. | 71 % | 44 % | 71 % | 45 % | 69 % | 67 % |
Nakupuji převážně v českých internetových obchodech, ale pokud je zajímavá nabídka v zahraničí, tak se tomu nebráním. | 23 % | 43 % | 23 % | 41 % | 25 % | 26 % |
Pokud je výhodnější cena v zahraničí, tak se tomu nebráním. | 6 % | 12 % | 6 % | 14 % | 6 % | 7 % |
Evropský průměr zahraničních online nákupů je 32 %
Výsledky potvrzuje i nedávný průzkum internetového nakupování agentury Civic Consulting pro Evropskou komisi v 27 zemích Evropské unie. V cizině nakupuje online devatenáct procent Čechů a padesát devět procent Slováků. Přitom průměr Evropské unie činí třicet dva procent. Češi nejraději na internetu nakupují v Německu (24 %) a USA (23 %), Slováci naopak nejvíce nakupují v ČR (59 %), Německu a Velké Británii (15 %). Z hlediska přeshraničních online nákupů v rámci celé Evropské unie pak spotřebitelé nejčastěji volí Německo (27 %), Velkou Británii (24 %) a USA (23 %).
Čtěte více: Nízké ceny na internetu? Příležitost pro zahraniční zákazníky
Foto: www.isifa.com