Napovíme, jak netradičně propagovat řemesla i firmu

20. 7. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Jak na marketing a propagaci, když máte specifický obor, který není úplně líbivý a oblíbený v očích veřejnosti? Přinášíme vám zajímavé tipy z praxe.

Poslední dobou se hodně řeší, že chybí odborníci z řad různých řemeslníků, protože na odborných učilištích je málo studentů. A ti, kteří je dostudují, z daných oborů stejně odcházejí. Když se lidé v 15 letech rozhodují, co dál dělat, řemeslo pro ně v dnešní době bohužel není jasná volba. Jiné obory zkrátka táhnou více. Je to samozřejmě škoda a do budoucna možná i velký problém, upozorňuje Jirka Malý z agentury KNOW HOW solutions s.r.o.  Nejen proto je důležité se nad tímto problémem zamyslet a ideálně propagaci udělat tak, aby byla zaměřena jak na řemeslo, tak i samotnou firmu.

Dalším problémem je, že mladí lidé nemají možnosti se k různým řemeslným aktivitám dostat. Ve zlínské Kovárně VIVA se dlouhodobě snaží o propagaci významu technického vzdělávání a aktivně spolupracují se středními a vysokými školami technického zaměření v regionu. Šikovný technik je dnes vzácností, protože děti ani nemají kde si tuto práci vyzkoušet, a proto často ani neobjeví své dispozice a schopnosti, vysvětluje mluvčí Kovárny VIVA Kateřina Martykánová. Ve VIVĚ proto chtějí ukázat, že dnešní „dělníci“ jsou u nich v některých případech kvalifikovanými operátory výrobních linek, zvládnou obsluhovat roboty, měřicí zařízení atd. Jsou to velmi inteligentní a sebevědomí lidé, kteří svoji práci umí a potom je i baví, dělají něco opravdového a ještě si přijdou na slušné peníze, dodává Martykánová.

Maxovo stavební sportoviště nadchne malé i velké

Ukázat široké veřejnosti, že stavební řemesla mají budoucnost a jsou potřebná, se snaží například v rodinné stavební firmě Tradix. Vymysleli zde zábavný projekt pro celé rodiny nazvaný Maxovo stavební sportoviště, kde si všichni mohou vyzkoušet hravou formou něco ze stavařiny. S touto aktivitou se prezentují na velkých akcích zaměřených na rodiny s dětmi, například na Zlín Film Festu, Slováckém beachovém létě či budou na Letní filmové škole. Program navíc přizpůsobují dané akci.

Maxovo stavební sportoviště je připraveno tak, abychom si trochu zasportovali, něco se dozvěděli, a především i naučili. Každý, kdo stezku absolvuje, dostane medaili stavebního mistra, popisuje Petra Benešová, marketingová konzultantka z Tradixu. Děti se naučí lepit pistolí, vyzkouší si graffiti, udělají si hravou formou odborný test, proběhnou se s kolečky a vlastnoručně se pak podepíší na stěnu úspěšných. Cílem tohoto sportovně-stavebního dne je postavit vlastníma rukama dům z cihel z Maxovy cihelny, a to za pomoci drobného stavebního nářadí pod vedením odborníků z firmy.

Touto aktivitou jdou v Tradixu navíc cestou takzvaného kontaktního marketingu: S programem jdeme přímo k lidem, máme možnosti s nimi osobně mluvit, a navíc jim i ukázat něco z našeho sortimentu, služeb, činností, dodává Petra Benešová. Firmu tak neprezentují jen svými činnostmi, ale ukazují se také jako dobrá a oddaná parta. Při podobných aktivitách totiž zapojují přímo zaměstnance, a to od skladníků, obchodníků přes vedoucí poboček až po vedení. Není nic lepšího než vidět partu lidí, kteří jdou v sobotu na akci a celý den tam dovádějí s dětmi a jejich rodiči, doplňuje.

Psali jsme: Stavíte nebo měníte firemní prostory? Architektura a design jsou dobrá reklama

Sbohem CNCéčko, já už musím jíti

V agentuře KNOW HOW solutions s.r.o. pracují pro klienta JC-Metal, který se věnuje výrobě upínacího nářadí. Cílem jejich propagace je ukázat lidem, že strojařina není jen tvrdá dřina. Podle nás je strojírenství obor, na který mohou být všichni strojaři právem hrdí, což se odráží i v našem komunikačním konceptu, vysvětluje Jirka Malý. Hlavně na sociálních sítích tak často využívají humor, snaží se sdružovat všechny milovníky strojírenství a ukázat i širší veřejnosti, že se jedná o opravdu výjimečný obor. 

Do tohoto konceptu zapadají i jejich tematická trička s různými strojařskými motivy. Ty umožňují všem zájemcům tuto nosnou myšlenku jednoduše předávat dále, dodává Malý. Na Facebooku firmy se pak můžete například dozvědět, že „Kolik norem znáš, tolikrát jsi strojařem“ nebo si zanotovat novou lidovou píseň „Sbohem CNCéčko, já už musím jíti“.

Přečtěte si: Řemesla předků nevymřela. V rodinných firmách přilákala už několikátou generaci

Návrat ke kořenům i moderní přístup

Jednou z možností, jak prezentovat firmu i řemeslo, mohou být například Dny řemesel. V Kovárně VIVA se v rámci nich zaměřovali na studenty, kterým připravili speciální prohlídky, a také otevřeli firmu široké veřejnosti. Návštěvníci tak měli možnost prohlédnout si jejich výrobní provozy, vidět v rámci doprovodného programu ukázky řemesel (podkovářství, umělecké kovářství, zámečnictví apod.), a sami si řadu z nich dokonce vyzkoušet. Akce nám současně umožnila ukázat moderní podobu a perspektivu strojírenských oborů a ukázat lidem, jak je to zajímavá a naplňující práce, vzpomíná Martykánová.

MM 25 baliček

V Kovárně VIVA využívají během svých komunikačních aktivit téma tradice a zdůrazňují nejen tradiční kořeny, ale také moderní podobu kovářství. Na tradici kovárenství jsme hrdí a jeho význam, jako nejstaršího řemesla, připomínáme nejen našim zaměstnancům, ale i veřejnosti. V rámci firmy máme vlastní expozici k vývoji řemesla a historii výroby železa, popisuje Kateřina Martykánová. Zároveň dodává, že návrat ke kořenům a podstatě řemesla může být i v dnešní moderní době do určité míry inspirující. Nemělo by se jednat o zpátečnický pohled, který firmu staví do pozice zkostnatělé firmy, která ustrnula ve svém vývoji, upozorňuje.

Možností propagace je zkrátka mnoho a je to jen o nápadech, chuti a přístupu. Firmy by se neměly bát komunikovat jinak, umět na svém oboru najít to krásné či jedinečné, ať už je náplň jejich činnosti jakákoliv. Protože když děláte věci se zaujetím, lidé to jistojistě ocení, shrnuje Jirka Malý. Petra Benešová k tomu závěrem dodává: Pokud máte co ukázat a k tomu dobrou partu, běžte a ukažte to všem, kdo by mohli vaše služby, zboží či jiné aktivity potřebovat.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).